در نخستین روز از هفته کتاب؛

دیدار با «علی اکبر مرادیان گروسی» نویسنده، پژوهشگر و محقق برجسته گیلانی

همزمان با نخستین روز از گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با همراهی تنی چند از مسئولین و کارشناسان این اداره کل با حضور در منزل علی اکبر مرادیان گروسی با این نویسنده، پژوهشگر و محقق برجسته گیلانی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نخستین روز از گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از گلباران گلزار شهدای رشت با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و جمعی از مسئولین و کارشناسان این اداره کل در منزل علی اکبر مرادیان گروسی، نویسنده، پژوهشگر و محقق برجسته گیلانی آغاز شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار با بیان اینکه پاسداشت نویسندگان و شعرا و پژوهشگران بومی استان گیلان جزء وظایف و رسالت‌های اصلی مجموعه کتابخانه‌های عمومی است، فرصت هفته کتاب را برای قدردانی از تلاش‌های اهالی فرهنگ و ادب استان را مغتنم عنوان کرد.

پریسا کرمی همچنین با برشمردن فعالیت‌های ارزشمند علی اکبر مرادیان گروسی در حوزه معرفی و ترویج فرهنگ غنی گیلان زمین و ادبیات گیلکی این فعالیت‌ها را بسیار چشمگیر و قابل ستایش دانست.

کرمی همچنین خدمات این پژوهشگر مطرح گیلان در زمینه شناساندن فرهنگ غنی بومی، محلی به نسل جدید را بسیار موثر توصیف و از مرادیان گروسی بدلیل این تلاش‌ها تجلیل کرد.

علی اکبر مرادیان گروسی نیز در این دیدار با برشمردن خدمات ارزنده خود در طول دوران فعالیت حرفه ای، با بیان اینکه فرهنگ متعلق به عموم مردم و برخاسته از متن مردم است بر ضرورت شناساندن مفاخر گیلانی به عموم مردم با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله رسانه‌های مکتوب، مجازی و صدا و سیما تاکید کرد.

این نویسنده و پژوهشگر برجسته گیلانی همچنین با قدردانی از حضور مدیرکل و مسئولین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در منزل وی و دیدار و گفتگو با او گفت: حضور شما اهالی فرهنگ و کتاب در هفته‌ای که بنام کتاب نامگذاری شده، موجب خوشحالی و شعف فراوان من شد.

گفتنی است «علی اکبر مرادیان گروسی» در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله‌ی بوسار رشت از پدری کرد و مادری همدانی متولد شد. پدرش همزمان با نهضت جنگل به همراه عمو و پسر عمویش به یاری میرزا کوچک خان جنگلی شتافت و پس از آن در گیلان مقیم شد.

شروع فعالیت هنری او از سال ۱۳۳۲ بود که ترانه‌ی گیلکی «لاکوی» را برای فستیوال جهانی جوانان سرود. پس از آشنایی با مدیر هفته نامه «فریاد گیلان» اشعار گیلکی‌اش در این هفته نامه به چاپ رسید. اولین کتاب شعر فارسی مرادیان «لک لک پیر» نام گرفت و ماهنامه «هنر و ادبیات بازار» نیز به انتشار آثار گیلکی وی پرداخت.

غزل گیلکی، شال ترس مامد، گورخانه واران (غزل گیلکی)، آفتاب شوران (شعر گیلکی بر وزن نیمایی)، آئو (دوبیتی گیلکی)، کیشکرت خوش خبره (گیلکی بر وزن نیما)، هسا شعر گیلکی، در فصل‌های پنجم هر سال (شعر فارسی بر وزن نیمایی)، مصدر در زبان گیلکی، کوبار (غزل گیلکی)، تنگر (غزل گیلکی)، جا دکفته گبان (ضرب المثل گیلکی)، پژوهشی درباره‌وند واژه‌های گیلکی، نگرشی بروند واژه‌های گیلکی، گیل تی تی (دو بیتی گیلکی) از آثار این نویسنده گیلانی است.

وی یکی از بنیانگذاران انجمن مفاخر استان گیلان، انجمن مهرورزان گیل و محفل ادبی یاران دوشنبه رشت و صاحب امتیاز و مدیر مسئول انتشارات و هفته نامه «گیله مرد» است.

 

Share