مدیر کل هواشناسی گیلان خبر داد:

آغاز بارش‌ها در گیلان | ارتفاعات سفیدپوش می‌شود | خودداری از استقرار در حاشیه رودخانه ها

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به آغاز بارش باران در این استان و تداوم فعالیت این سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده، گفت: ارتفاعات گیلان نیز سفیدپوش می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزار، محمد دادرس در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی های انجام شده از اواخر وقت دیروز (چهارشنبه) شاهد بارش باران در مناطق مختلف استان گیلان بودیم، گفت: در حال حاضر نیز از اکثر ایستگاه های هواشناسی استان گزارش بارش باران شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوهای حاکم بر نقشه های هواشناسی فعالیت این سامانه سرد و بارشی تا اوایل هفته آینده در استان گیلان ادامه دارد، گفت: در این مدت در برخی از ساعات روزهای پنجشنبه و جمعه بارش در برخی مناطق شدید یا حتی خیلی شدید پیش بینی شده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه ابرناکی هوا، مه آلوده بودن، بارندگی و وزش باد از مهم ترین پدیده های جوی پیش بینی شده برای این مدت است، افزود: بارش در ارتفاعات استان گیلان به صورت برف است.

وی ادامه داد: از روز شنبه با خروجی تدریجی این سامانه بارشی شاهد کاهش ابر و افزایش دما برای استان گیلان پیش بینی می شود.

خودداری از استقرار در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها

دادرس با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی برای استان گیلان در پی ورود سامانه بارشی، تصریح کرد: این اخطاریه به دستگاه های اجرایی و خدماتی برای پیش بینی تمهیدات لازم برای مقابله با هر گونه حادثه و یا بحران احتمالی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت شاهد کاهش ۶ تا ۱۲ درجه ای دمای هوای گیلان هستیم، گفت: آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، سقوط درختان و سازه های سست، رانش و لغزش زمین، برخورد صاعقه، لغزندگی سطح جاده ها و اختلال در تردد پیش بینی شده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه دریا نیز در این مدت مواج و طوفانی است، اضافه کرد: ارتفاع موج دریا برای مناطق نزدیک ساحل ۲.۵ متر و برای دور از ساحل به بیش از ۳ متر می رسد که برای انجام فعالیت های دریایی و صید و صیادی نامناسب است.

وی با بیان اینکه برای رشت مرکز استان گیلان نیز آسمانی ابری و مه آلود همراه با کاهش دما، بارندگی و وزش باد و رعد و برق پیش بینی شده است، گفت: دمای این شهر نیز امروز بین ۱۴ تا ۱۶ درجه سلسیوس در نوسان است.

دادرس با تأکید بر اینکه شهروندان از استقرار در کنار رودخانه ها و مسیل ها جدا خودداری کنند، افزود: برای عبور از مسیرهای کوهستانی نیز لوازم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

Share