یادداشت/سعید رحمت زاده؛

ضرورت‌ها و موانع دولت سیزدهم؛ در انتخاب استاندار گیلان

توجه به الزامات انتخاب استانداران می‌تواند نقطه‌ی عطف تعیین سرنوشت استان‌ها در دوران فعالیت هر دولت‌ باشد.سپردن مسئولیت اداره استان، نیازمند توجه توأمان به دو دسته شرایط است؛ شرایط شخص منتخب، شرایط جغرافیای موردنظر.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید رحمت زاده* در یادداشتی نوشت:

فرمان امام‌ علی‌ علیه‌السلام به مالک‌ اشتر:
«در امور کارگزاران حکومتت دقت کن و آنان را پس از آزمایش به کار گیر، کسانی را انتخاب کن که اهل تجربه و حیاءاند.»

السلام‌ علیک یا علی‌ ابن‌ موسی‌‌ الرضا المرتضی

شرایط حاکم بر هر دوره، مبیّن الزامات آن دوره نیز هست. از این‌رو، با در نظرداشتن همزمان همه‌ی فراز و فرودهای چهار دهه گذشته و البته بارقه‌ی امیدی که بواسطه روی‌کارآمدن دولت جدید در اذهان عمومی بوجود آمده است، سنگینی و حساسیت تصمیم‌گیری‌ها در دولت سیزدهم که علاوه‌ بر مسولیت قوه مجریه، عهده‌دار اثبات کارآمدی و وارستگی نظام اسلامی نیز هست را نمایان‌تر می‌سازد.
انتخاب مدیران اجرایی که عناصر اساسی تحقق برنامه‌های دولت و گویای جهت‌گیری واقعی قوه مجریه در بکارگیری اشخاص توانمند است، می‌بایست با دقت مضاعف صورت پذیرد. بنابراین توجه به ضرورت‌ها و موانع در انتخاب، می‌تواند برای اداره کشور، راهگشا و در اذهان عمومی، امیدآفرین باشد.

اول – ضرورت ها

توجه به الزامات انتخاب استانداران می‌تواند نقطه‌ی عطف تعیین سرنوشت استان‌ها در دوران فعالیت هر دولت‌ باشد.
سپردن مسئولیت اداره استان، نیازمند توجه توأمان به دو دسته شرایط است؛ شرایط شخص منتخب، شرایط جغرافیای موردنظر.
قاعدتاً کاندیدای این مسئولیت، می‌بایست واجد معیارها و توانایی‌های لازم باشد که در نتیجه بررسی جوانب مختلف ازجمله: تحصیلات، تجربه، سابقه، روحیه جوانی و انگیزه‌ی همراهی با دولت انقلابی و… تا حد زیادی مشخص می‌گردد.
از سوی دیگر، اقصی نقاط کشور عزیز ایران، سرشار از فرصت‌های بی‌نظیر و ظرفیت‌های ویژه در حوزه‌های مختلف است که بعضاً به تنهایی می‌توانند زمینه پیشرفت و شکوفایی یک جامعه را فراهم آورند. در این میان، استان گیلان، یکی از مناطق ممتاز کشور است که علیرغم وجود استعدادهای متنوع، خواسته یا ناخواسته، همواره مورد بی‌مهری دولت‌ها قرار گرفته است. این درحالیست که مستندات تاریخی و نیز اطلاعات و آمار وضع موجود، می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های این استان کفایت کند، البته مناسب است که زبان گویا، بلیغ و صادق رهبر معظم انقلاب را در معرفی استان گیلان ترجیح دهیم که فرمودند:
«گیلان موقعیتی ممتاز نه فقط از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی، بلکه از لحاظ تاریخی و انسانی دارد. هر چه در مدّ نگاه خود به این سرزمین دقّت می‌کنیم، نشانه‌های عظمت بیشتری را در آن می‌بینیم. گیلان سرزمینی نابغه‌پرور است. علمای بزرگ، ‌فقیهان، فیلسوفان، شاعران و ادیبان، صنعت‌گران و دانشمندان، مردان و زنان از خود گذشته شجاع در تجربه‌های گوناگون این کشور، سرتاسر تاریخ این خطّه عزیز و پربرکت را انباشته‌اند.»
همچنین، رهبر حکیم انقلاب، نهضت اسلامی و استکبارستیز مردم گیلان به رهبری روحانی شهید میرزاکوچک‌جنگلی را نمونه‌ی مینیاتوری از جمهوری اسلامی دانستند.
براین‌اساس از رئیس جمهور ولایی، این توقع است که با توجه به این معرفی‌نامه رهبر معظم انقلاب، والی و استاندار گیلان را برگزینند و مردم تاریخ‌ساز و ولایت‌مدار گیلان نیز که بیش از هشت‌هزار شهید گلگون‌کفن، تقدیم انقلاب اسلامی نموده‌اند، انتخاب استاندار از جانب دولت محترم را در تراز این معرفی‌نامه، خواهند سنجید.

دوم – موانع

سنگ‌اندازی‌ها و موانع نیز از تنوع و تکثر برخوردارند و اغلب، انگیزه‌های شخصی، صنفی و سیاسی را شامل می‌گردند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد.
متأسفانه، عده‌ای همواره بدنبال فرصتی هستند تا بزعم خویش، از متاع دنیا بهره بیشتری ببرند، درحالیکه از ماهیت آن، که بی‌شک باتلاق تباهی‌ها است، غافل‌اند. این دسته از اشخاص که در قامت چهره‌های مختلف ظاهر می‌شوند، صرفاً بدنبال تأمین اهداف خویش‌اند، هرچند بظاهر خود را دلسوز، مطّلع، مجرّب و… وانمود می‌کنند، درحالیکه ممکن است پیشینه‌ای در پست‌های مدیریتی و یا جایگاهی در مناصب اداری کنونی نیز داشته‌ باشند. ازاین‌رو، فرصت جابجایی دولت‌ها و ایجاد موقعیت‌های مدیریتی جدید، همان مقطعی است که تحرّک و رایزنی این گروه در آن، بیش از پیش است و یکی از اولین نتایج تحرّک وابستگان به این جریان مخرّب، ایجاد تنش و تفرقه‌ای است که در نتیجه‌ی تعارض منافع بوجود می‌آید و بالتبع ممکن است در فرآیند صحیح تصمیم‌گیری و انتخاب مدیران، انحراف ایجاد نموده و یا دست‌کم، تاثیرگذار باشد.

مسئله دیگر، کوته‌نگری و سهم‌خواهی جریانات همسو است. این مانع نیز ریشه در غفلت و خودبرتربینی آنان داشته که در نتیجه‌ی ترجیح بلاوجه منافع و سلایق خود بر سایرین بوجود می‌آید و نهایتاً موجب تضعیف و تخفیف جایگاه دولت، و نیز یأس و دلزدگی مردم خواهد بود.

لذا تنها راه علاج این موانع، توجه به ضرورت و اهمیت اتحاد و همدلی و مدارا، بمنظور دستیابی به منافع عمومی و اهداف اساسی است که چهره‌های متنفذ جریانات همسو می‌توانند در ترویج این روحیه، نقشی بی‌بدیل ایفاء کنند‌.

در پایان، امیدوارم با اتکاء به خداوند قادر متعال، توجه غیرگزینشی به همه مطالبات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، و البته همراهی و همدلی مردم و مسئولین، اهالی گیلان به اقتضای موارد پیش‌گفته و با انتخاب یک استاندار بومیِ مؤمن، دانشمند و باتجربه از عنایت و توجه ویژه رئیس جمهور محترم و انقلابی حضرت آیت‌الله رئیسی، بهره‌مند گردند، و جریان پیشرفت‌های همه‌جانبه نظام اسلامی و رضایتمندی ملت عزیزمان و بدنبال آن، الگوپذیری ملت‌های آزاده، محقق شود.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

*حقوق‌دان و مدرس دانشگاه
پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ – صومعه‌سرا

Share