قانونی که هیات‌های ورزشی را از امکانات محروم کرد

حال ناخوش ورزشگاه سردار جنگل رشت؛ معضلی به نام قانون واگذاری اماکن ورزشی

با واگذاری تنها ورزشگاه استاندارد برای بازی های جام آزادگان نه برای لیگ برتر (جام خلیج فارس) شاهد از بین رفتن تدریجی آخرین سنگر فوتبال گیلان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ورزشگاه سردار جنگل به عنوان تنها ورزشگاه مورد تایید سازمان لیگ فوتبال ایران برای میزبانی تیم های گیلانی از بازی های کشوری از وضعیت نابسمانی برخوردار است.

ورزشگاه سردار جنگل رشت واقع در روستای فلکده، دهستان لاکان، بخش مرکزی شهرستان رشت، در حومه و خارج از محدوده شهری قرار دارد.

این ورزشگاه ۱۵۰۰۰ نفره با چمن مصنوعی بخشی از پروژه نیمه کاره دهکده المپیک رشت است که با اعتباری ۶ میلیارد تومانی در ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ با مالکیت وزارت ورزش افتتاح شد.

عدم مکان‌یابی صحیح و فاصله زیاد از فرودگاه، بیمارستان، مرکز شهر رشت و…، نبود راه‌های ارتباطی و حمل و نقل عمومی مناسب، نداشتن امکانات مخابراتی و آب سالم برای آشامیدن از جمله مشکلات این ورزشگاه برای استاندارسازی طبق آیین‌نامه‌های AFC برای برگزاری مسابقات باشگاهی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بود که در دو مرحله یک بار برای تایید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و بار دیگر در سال ۱۳۹۶ به جهت راه یابی تیم فوتبال سپیدرود رشت به لیگ برتر بازسازی شد.

بنابر تصاویر رسیده به دست دیارمیرزا، در سه سال گذشته گویا نه تنها برای نگهداری آن فکری اندیشیده نشده بلکه با واگذاری تنها ورزشگاه استاندارد برای بازی های جام آزادگان نه برای لیگ برتر (جام خلیج فارس) شاهد از بین رفتن تدریجی آخرین سنگر فوتبال گیلان هستیم.

در فصل فوتبالی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که کمتر از یک هفته به آغاز آن مانده، بیش از ۱۰ تیم حاضر در لیگ های یک، دو و سه بزرگسالان کشور به دلیل عدم تایید از سوی سازمان لیگ و آماده نبودن ورزشگاه های (عضدی رشت، تختی انزلی، وحدت آستارا و پوریای ولی تالش) خواهان برگزاری بازی های خانگی خود در این ورزشگاه فرسوده هستند.

در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی و آیین نامه ماده ۸۸ اماکن ورزشی، ادارات کل ورزش و جوانان در استانها براساس مصوبه هیات دولت اقدام به واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی، از طریق مزایده کرده اند که اجرای این قانون موجب محروم‌سازی هیات‌های ورزشی شده است و واگذاری ورزشگاه های عضدی و سردارجنگل رشت، پویای ولی تالش، شهدای لنگرود مشکلاتی را برای فوتبال گیلان ایجاد کرده است.

در این آیین نامه صراحتا آمده: در صورت مازاد بودن اماکن ورزشی، برای مدتی که لازم نیست و از همه مهم تر استفاده از آن توسط دیگری موجب استهلاک غیرمعمول نشود، مجاز است.

گفتنی است، هیات فوتبال استان گیلان مالک و اجاره دار این مجموعه های ورزشی در سراسر گیلان نبوده و صرفا هماهنگ کننده، پل ارتباطی و برگزار کننده برنامه ها و بازی‌های فدراسیون فوتبال در استان است.

Share