طرز صحبت کردن با بچه ها

جمله هایی که اثر منفی بر ذهن کودکان دارد | «عزیزم» را چاشنی صحبت هایتان کنید!

برخی جمله ها هستند که گفتنشان از دوران نوپایی و کودکی به بچه ها باعث استرس و تاثیرات منفی بر ذهنشان می شود ، مثل «داری دیوونم می کنی»، « حواسمو پرت می کنی، انقدر حرف نزن» یا «عجله کن». بهتر است به جای استفاده از این جمله ها، جملات تحسین کننده همراه با کلمات محبت آمیز چون «عزیزم» و «لطفا» را چاشنی حرف هایمان کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طرز صحبت کردن ما با بچه ها از همان دوران کودکی و نوپایی خیلی چیزها را در نحوه ارتباطات او در بزرگسالی و نوجوانی مشخص می کند. اینکه موقع ناراحتی ، عصبانیت و کلافگی یا کار زیاد چطور با بچه ها صحبت کنیم اثر مهمی در شخصیت او دارد. اینطور نیست که فقط وقتی حوصله داریم و حالمان خوب است بتوانیم با بچه ها خوب صحبت کنیم.

بنابراین برخی جمله ها هستند که نگفتن‌شان خیلی بهتر است و می بایست آنها را بدانیم تا در آینده مدام از خود نپرسیم که چطور شد خیلی استرس ها را بچه مان دارد یا خیلی حرف ها را می زند که باعث ناراحتی بزرگترها می شود. این جمله ها شامل:

۱-عجله کن

این جمله برای ما بزرگسالان یک حرف ساده و بی ضرر است اما در واقعیت روی ذهن کودکان اثرات منفی دارد که باعث کندی آنها می شود.

وقتی کودکان را جایی می بریم و می گوییم «عجله کن، بدو» فقط یک موقعیت استرس زا برای او درست می کنیم.

۲-آروم باش

واقعا فکر می کنید این جمله روی کودکان اثر دارد؟ در کل تاریخ تربیت انسان این جمله کوچکترین تاثیری نداشته و نخواهد داشت فقط انرژی کودک سرکوب می شود. به جای سرکوب کردن انرژی کودک او را هدایت کنید و به فعالیت های جدید تشویقش کنید.

۳-یک دقیقه دیگه

والدین گاهی به دلیل مشغله زیاد ، وقتی کودک از آنها درخواست چیزی می کنند، مدام می گویند که «یه دقیقه دیگه» که متاسفانه این جمله به کودک این پیام را می دهد که تو مهم نیستی، کارهای مهم تر از تو هم من دارم.

۴-داری دیوونم می کنی!

احتمالا والدین هنگام خرابکاری بچه ها خیلی این جمله را استفاده می کنند اما کودکان کاملا بی گناه هستند و ذهن کنجکاو آنها باعث کار خرابی آنها می شود.

برای همین وقتی خسته هستید به خودتان استراحت بدهید و این جمله را به کودکتان نگویید.

۵-انقد حرف نزن، حواسمو پرت می کنی

این جمله روی کودکان خردسال اثرات خیلی منفی دارد، چون در ذهنشان می گوینند من که چیزی نگفتم فقط سوال کردم و با تکرار بیش از حد این جمله کودک شما از دانستن و یادگیری تنفر پیدا می کند.

بهتر است به جای اینطور حرف ها یاد بگیریم که با فرزندمان با کلاس و با شخصیت صحبت کنیم.

**مثلا به او نگوییم: آخه چرا دروغ می گی؟

-بگوییم: دوس دارم همیشه راستشو بهم بگی عزیزم

**نگوییم: فهمیدی چی بهت گفتم؟

–بگوییم: متوجه شدی عزیزم؟

**نگوییم: هر کاری من می گم باید انجام بدی!

-بگوییم: لطفا این کار را انجام بده به این دلیل…

**نگوییم: صدبار بهت گفتم نمی فهمی!

-بگوییم: قبلا هم این جمله ها را گفتم

**نگوییم: فراموش نکن چی گفتم بهت!

-بگوییم: مرسی که حرفام یادت میمونه

**نگوییم: خسته نباشی!

-بگوییم: چقدر خوب تلاش کردی

Share