فهیمه نعمت‌اللهی: خوشحالم که این تابو را شکستم

گفتگو با اولین موتورسوار زن ایرانی حاضر در مسابقات قهرمانی جهان

نعمت‌اللهی گفت: من موفق شدم به عنوان اولین موتورسوار زن ایرانی در این مسابقات شرکت کنم که فکر می‌کنم یک تابوشکنی و اتفاق بسیار مهمی برای این رشته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حامد جیرودی در ایران نوشت: نهمین دوره مسابقات موتور کراس قهرمانی جهان در حالی ۱۴ و ۱۶ شهریور در شهر آفیون قره‌حصار ترکیه برگزار شد که این رقابت‌ها با یک اتفاق مهم برای ورزش بانوان ایران بخصوص موتورسواری همراه بود. فهیمه نعمت‌اللهی قهرمان مسابقات موتورکراس بانوان کشور در این مسابقات شرکت کرد تا نخستین بانوی ایرانی شرکت کننده در این مسابقات لقب بگیرد و یک اتفاق تاریخی را رقم بزند. نعمت‌اللهی درخصوص حضورش در مسابقات موتور کراس قهرمانی جهان گفت: «این مسابقات، رقابت‌های WMX بود که هر سال در ۷ دور برگزار می‌شود و امسال ۲ دور آن در ترکیه برگزار شد و من موفق شدم به عنوان اولین موتورسوار زن ایرانی در این مسابقات شرکت کنم که فکر می‌کنم یک تابوشکنی و اتفاق بسیار مهمی برای این رشته بود. پس از اینکه مجوزهای لازم را از فدراسیون جهانی دریافت کردیم و هماهنگی‌هایی که آقای ناظمی رئیس فدراسیون موتورسواری و اتوموبیلرانی انجام داد، توانستم در این رقابت‌ها شرکت کنم. ما خیلی سختی کشیدیم که این در باز شود و موتورسواران بانوی ایرانی هم بتوانند به مسابقات جهانی بروند.»

این موتورسوار شیرازی نتایجی را که در این مسابقات کسب کرد این گونه تشریح کرد: «ما در این دور ۲۷ نفر بودیم که همه جزو بهترین‌های کشورشان بودند که من در یکی از دورهای آن بیست و یکم و در دور دیگر بیست و چهارم شدم. البته رقابت‌های خیلی سختی بود و من هم تجربه اولم بود، نتوانستم به نتیجه دلخواهم دست پیدا کنم ولی امیدوارم در سال‌های آینده بتوانم رتبه بهتری کسب کنم.»

نعمت‌اللهی که سال ۹۸ در مسابقات موتورکراس کشور به مقام قهرمانی رسید، ادامه داد: «مسابقات کشوری در سال ۹۹ به خاطر شیوع کرونا برگزار نشد و من چون قهرمان آخرین دوره بودم در مسابقات ترکیه شرکت کردم. ما الان حدود ۱۰۰ موتورسوار زن در همین رشته در ایران داریم و اگر حمایت شویم، می‌توانیم پیشرفت‌های زیادی داشته باشیم.»

پیش از نعمت اللهی، نام بهناز شفیعی در موتورسواری بانوان ایران مطرح شده بود که نعمت اللهی درباره آن چنین نظر داد: «خانم شفیعی موتورسوار ریس هست ولی من در بخش کراس هستم، موتورهای پرشی هستند که فقط در پیست‌های خاکی می‌توان از آن استفاده کرد. امیدوارم خانم شفیعی هم بتواند برای مسابقات ریس مجوز شرکت در مسابقات بین‌المللی را بگیرد.»

هنوز موتورسواری خانم‌ها در کشور ما جا نیفتاده و اینکه بانوی موتورسواری در مسابقات بین‌المللی شرکت کند، اتفاقی تازه است. نعمت اللهی در این باره گفت: «بله همین طور است. هنوز هم وقتی ما به کسی می‌گوییم موتورسوار هستیم، ممکن است تعجب کنند ولی وقتی در پیست‌ها مسابقات ما را می‌بینند، نظرشان کاملاً تغییر می‌کند و متوجه می‌شوند که خانم‌ها هم مثل آقایان می‌توانند بخوبی موتورسواری کنند. ما شاید تازه کار باشیم ولی می‌خواهیم این رشته را معرفی کنیم و بگوییم این راه باز است و می‌توانیم یکه تاز باشیم.»

نعمت‌اللهی تنها ۵ سال است که موتورسواری را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده: «من تا قبل از آن اصلاً سوار موتور نشده بودم ولی چون به هیجان و سرعت علاقه دارم و دوچرخه‌سواری و اتومبیلرانی هم می‌کردم، تصمیم گرفتم موتورسواری را هم تجربه کنم و برای همین همسرم برایم موتور خرید و خیلی تشویقم کرد که وارد این رشته شوم. چون استعدادش را هم داشتم، سریع پیشرفت کردم و به این مرحله رسیدم. ابتدا به صورت مبتدی در مسابقات کشوری شرکت کردم که اول شدم و بلافاصله وارد سطح حرفه‌ای شدم و بعد تمریناتم را زیاد کردم و توانستم سال ۹۸ قهرمان کشور شوم.»

او درباره اینکه چه جایگاهی را برای خودش در موتورسواری کراس ترسیم کرده، گفت: «این مسابقات همان طور که گفتم ۷ دور دارد که ما فقط در مسابقات ترکیه شرکت کردیم ولی می‌خواهم در ۶ ماه آینده آنقدر تمرین کنم که سال آینده در هر ۷ دور آن شرکت کنم. آنقدر موتورسواران زن جهان در این رشته خوب هستند که نمی‌توانم بگویم چه رتبه‌ای را کسب می‌کنم ولی سعی می‌کنم که بهتر نتیجه بگیرم.» نعمت‌اللهی درباره واکنش‌ها به اینکه او به عنوان یک موتورسوار ایرانی در این رقابت‌ها شرکت کرده بود هم یادآور شد: «واقعاً واکنش‌ها مثبت بود. من وقتی به ترکیه رفتم با مسئولان فدراسیون جهانی صحبت کردم و آن‌ها از اینکه من برای اولین بار از ایران رفته بودم، استقبال کردند.» او درباره اینکه به عنوان یک ورزشکار و موتورسوار زن آیا دوست دارد در خیابان هم موتورسواری کند، چنین پاسخ داد: «من خودم هیچ وقت قانون‌شکن نبوده‌ام و احترام گذاشته‌ام ولی شاید قوانین را هم بشود تغییر داد و اگر گواهینامه به خانم‌ها بدهند، همان طور که در خیابان رانندگی می‌کنم، دوست دارم موتور هم سوار شوم.»

Share