برترین قایقران ایران در ادوار المپیک:

نازنین ملایی: نگاه‌ها در گیلان به قایقرانی تغییر یابد | تجربه رقابت با قهرمانان جهان را نداشتم

برترین قایقران ایران در تاریخ المپیک درباره نتیجه رقابت‌های خود گفت: تجربه رقابت با قهرمانان و برترین‌های جهان را نداشتم اما تمام تلاشم را در المپیک انجام دادم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، ورزشکاران گیلانی پنج سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب کردند تا رکورد بیشترین حضور در ادوار المپیک را برای ورزش گیلان ثبت کنند که از این تعداد، سه ورزشکار در بخش آقایان و ۲ ورزشکار در بخش بانوان بودند که در نهایت نیز، بهترین نتیجه را در المپیک توکیو بین المپین‌های گیلانی، نازنین ملایی در رشته قایقرانی کسب کرد.

همچنین کسب ۲ سهمیه قایقرانی توسط ورزشکاران گیلانی، نشان دهنده رشد این رشته در گیلان است و می‌توان گفت که این استان قطب برتر و یا حداقل یکی از قطب‌های برتر رشته قایقرانی در کشور محسوب می‌شود که یک ورزشکار در بخش آقایان و یک ورزشکار در بخش بانوان از گیلان توانستند سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند.

نازنین ملایی ورزشکار ملی‌پوش استان گیلان دررشته قایقرانی که توانست یکی از پنج سهمیه حضور در المپیک را بین ورزشکاران گیلانی کسب کند، در پایان رقابت‌ها المپیک توکیو ناکام از سکوی قهرمانی مقام یازدهم را تصاحب کرد که البته بهترین نتیجه قایقرانان روئینگ ایران را در ادوار المپیک محسوب می‌شود.

ملایی که ۲۹ساله است و حدود ۱۵ سال در رشته قایقرانی فعالیت دارد و همچنین نزدیک به ۱۴ سال در رده‌های سنی مختلف به اردوهای تیم ملی دعوت و تاکنون نیز مقام‌های ارزشمندی را کسب کرده که می‌توان به کسب مدال طلا در مسابقات کاپ آسیا و همچنین ۲ مدال نقره و برنز بازی‌های آسیایی اشاره کرد.

تجربه رقابت با قهرمانان جهان را نداشتم

این ورزشکار گیلانی روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به تعیین سهمیه برای حضور در مسابقات المپیک، هر ورزشکاری نمی‌تواند در این رقابت‌ها حضور یابد و به همین دلیل برترین ورزشکاران هر رشته جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند.

نازین ملایی افزود: با این وجود و با توجه به کسب سهمیه، برای اولین بار در رقابت‌های المپیک حضور یافتم که در نهایت توانستم با صعود به مرحله فینال گروه B، در نهایت مقام یازدهم را کسب کنم که این رتبه، بهترین مقام قایقرانان روئینگ ایران در بازی‌های المپیک محسوب می‌شود و همچنین به جز کشور چین، برترین رتبه بین بانوان کشورهای آسیایی نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: البته در رقابت‌های المپیک ورزشکاران قهرمان جهان حضور دارند و همچنین با ورزشکارانی به رقابت پرداختم که چندین دوره تجربه حضور در مسابقات المپیک را داشته‌اند و به همین دلیل ابتدا استرس داشتم اما بر استرسم غلبه و در نهایت نیز تمام تلاشم را بکار بستم.

این قایقران برجسته کشور بیان کرد: هدف من کسب بهترین نتیجه در المپیک بود که خوشبختانه با سخت کوشی زیاد و همچنین با هدایت خوب مربیانم، تمام تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مورد نظر را در مسابقات انجام دادم و از مراحل مقدماتی صعود و در نهایت به جدول فینال B راه یافتم.

نازنین ملایی تصریح کرد: من حتی رقبای جهانی خود را برای یک بار هم ندیده بودم زیرا نشد در هیچ اردویی یا فرصت دیگری با آنان رقابت کنم و فقط در همان روزهای مساقات المپیک با کمک مربیان، حریفان خود را آنالیز می‌کردم تا چگونه با آن‌ها به مبارزه و رقابت بپردازم اما به هرحال تمام تلاش خود را بکار بستم.

پس از یکهزار و ۵۰۰ متر حریفانم از من سبقت می‌گرفتند

وی که یکی از بهترین بانوان ورزشکار ایرانی حاضر در مسابقات المپیک توکیو بود، اضافه کرد: در ایران و در تمرینات آماده‌سازی، در پیست مسافت یکهزارمتر تمرینات خود را انجام می‌دادیم اما این در حالی است که در المپیک در پیست مسافت ۲ هزار متر به رقابت پرداختیم.

ملایی خاطرنشان کرد: این مسئله کارم را سخت کرد چون شرایط پیست یک کیلومتر و تمرین در آن با شرایط پیست ۲ کیلومتر متفاوت است و به همبن دلیل در بعضی از مسابقات حتی تا مسافت یکهزار و ۵۰۰ متر نیز خوب بودم اما چون تمرین در مسافت پیست ۲ کیلومتر را نداشتم، حریفانم همانند ورزشکاران آمریکا، نیوزلند و سوییس در مسافت حدود ۵۰۰ متر نهایی، از من سبقت می‌گرفتند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اردوهای برون مرزی ما نیز به دلایل مختلف لغو شد و ما نتوانستیم در پیست‌های ۲ کیلومتر تمرین کنیم و همچنین در مرداب بندرانزلی نیز به دلیل وجود جلبک زیاد، نمی‌توان پارو زد و در استان خود نیز تمرین نداشتم و مجبور بودم در الیگودرز حضور یابم و تمرین کنم.

ملایی که به عنوان دومین بانوی گیلانی در مسابقات المپیک حضور یافت، ادامه داد: البته اگر در اردوهای برون مرزی حضور می‌یافتیم، در پیست‌های ۲ کیلومتر می‌توانستیم به تمرین بپردازیم که به طور حتم این امر می‌توانست در میزان آمادگی ما اثرگذار باشد.

نگاه‌ها در گیلان به قایقرانی تغییر یابد

این قایقران ملی‌پوش گیلانی در ادامه بیان کرد: با وجود اینکه از پنج ورزشکار گیلانی، ۲ ورزشکار در رشته قایقرانی سهمیه المپیک را کسب کردند و همچنین توانستم بهترین رتبه قایقرانان ایران را در تاریخ المپیک کسب کنم، این امر نشان از رشد این ورزش در گیلان دارد.

وی افزود: با این وجود، استعدادهای بسیار خوبی در رشته قایقرانی در گیلان حضور دارند و می‌توان گفت که این استان قطب برتر کشور در رشته قایقرانی است و به همین دلیل مسئولان گیلان باید نگاه ویژه‌ای به این رشته داشته باشند.

ملایی خاطرنشان کرد: انتظار من و سایر ورزشکاران قایقرانی استان گیلان این است که مسئولان گیلانی نگاه ویژه‌ای به این رشته ورزشی داشته باشند و پیست استاندارد مسافت ۲ کیلومتر را در بندرانزلی احداث کنند تا استعدادهای بیشتری از این استان ظهور و به تیم ملی معرفی شوند.

ملی‌پوش تیم ملی قایقرانی بانوان گفت: از حدود ۱۰ سال گذشته قرار بود که یک پیست بین المللی قایقرانی در بندرانزلی احداث شود که این امر هنوز تحقق نیافته اما اگر در استان و شهر خود بتوانیم پیست استاندارد قایقرانی داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم تمرینات آماده‌سازی را سپری کرده و از سوی دیگر نه تنها اردوهای آمادگی تیم ملی در گیلان برپا می‌شود، بلکه می‌توانیم اردوهای مشترکی را با سایر کشورها در گیلان برپا کنیم.

روئینگ یک رشته‌ی ورزشی است که در آن ورزش‌کاران بر روی یک قایق با استفاده از پارو در رودخانه، دریاچه یا دریا به رقابت می‌پردازند. قایق‌های روئینگ دراز و باریک و دو سوی آن‌ها نیمه مدور است. قایقرانان رو به عقب در قایق نشسته و با استفاده از ۲ پارو که با گیره به قایق چسبیده است، قایق خود را به سمت جلو هدایت می‌کنند.

Share