رشد ۲۴۱ درصدی ترانزیت کالا در بندرانزلی
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد ۲۴۱ درصدی ترانزیت کالا در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بندر انزلی خبر داد و گفت: ۵۲ درصد کشتی هایی که از بندر انزلی به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر رفتند، دو سر بار بودند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد محسن سلیمی پور؛ معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد ۳ و ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا به ترتیب در بنادر انزلی و آستارا خبرداد و اظهار داشت: در پنج ماهه امسال میزان کل تخلیه و بارگیری کالا در بنادر انزلی و آستارا ۷۷۱ هزار تن که به تفکیک در بندر انزلی به میزان ۶۷۷ هزار تن و در بندر آستارا ۹۴ هزار تن بوده است.
وی در خصوص صادرات کالای غیر نفتی و ترانزیت مجتمع بندری انزلی خاطرنشان کرد: عملکرد مجتمع بندر انزلی در پنج ماهه سال جاری در بخش صادرات کالای غیر نفتی به میزان ۱۵۳ هزار تن با رشد قابل توجه ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که عمده این کالاها شامل کالای ساختمانی، مواد شیمیایی، پارچه و الیاف و مواد معدنی بوده که به ترتیب اولویت به مقاصد روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان حمل گردیده است.
سلیمی پور افزود: در بخش واردات و تخلیه کالای غیر نفتی به میزان ۵۱۵ هزار تن بوده که از این مقدار ۳۶۳ هزار تن مربوط به کالای اساسی (غلات)، ۴۲ هزار تن روغن خوراکی و ۹۵ هزار تن مربوط به چوب و تخته است و در بخش ترانزیت نیز شاهد رشد ۲۴۱ درصدی می باشیم که عمده کشورهای مبدا کالا نیز به ترتیب اولویت کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان بوده است.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به رشد عملیات کانتینری اشاره کرد و عنوان داشت: عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر پر و خالی در بنادر انزلی و آستارا در پنج ماه نخست امسال به تعداد ۲ هزار و ۷۷۳ TEU بوده که شاهد رشد ۱۴ درصدی آن هستیم.
وی از ورود ۳۰۱ فروند شناور در بنادر انزلی و آستارا در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: شاخص های عملیاتی بنادر انزلی و آستارا به عنوان مهمترین مولفه های ارزیابی هر بندر، با تامین تجهیزات مناسب و بهبود فرآیندها علیرغم شیوع ویروس منحوس کرونا، ارتقاء قابل توجهی یافته به نحوی که میانگین زمان انتظار و زمان حضور کشتی ها در مدت مذکور در مجتمع بندری انزلی به ترتیب ۵۶ درصد و ۱۷ درصد و در منطقه ویژه اقتصادی آستارا به ترتیب ۲۹ درصد و ۱۰ درصد کاهش و ارتقاء یافته است و همچنین ۵۲ درصد کشتی هایی که از بندر انزلی به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر ترک نمودند، دو سر بار بودند که این موضوع نیز در ارتقاء شاخص های تجارت فرامرزی بالاخص در کاهش هزینه تمام شده کالا و کاهش کرایه حمل کشتی ها بسیار تاثیرگذار است.
سلیمی پور در خصوص عملکرد دریایی مجتمع بندری منطقه آزاد کاسپین نیز عنوان کرد: عملیات تخلیه و بارگیری دریایی این مجتمع در پنج ماه نخست سال جاری به میزان ۱۶۹ هزار تن با ۵۱ فروند شناور بوده است.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان یادآور شد: علیرغم شیوع بیماری منحوس کرونا و محدودیت ها ناشی از آن و همچنین بضاعت بنادر استان گیلان در زمینه زیر ساخت ها و تجهیزات و وجود تحریم های ظالمانه استکبار، انجام فعالیتهای بازاریابی و برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی در زمینه تسریع و تسهیل در ارائه خدمات با رعایت پروتکل های بهداشتی و همت مضاعف مدیران اجرایی و کارکنان بندر و ترمینال اپراتور و سایر بخش های خصوصی، عملکرد بندر انزلی روندی رو به رشد داشته است و این بندر بالاخص در زمینه تامین نیازهای بازار بویژه کالاهای اساسی و غلات نقش بسزایی ایفاد می نماید.
دیدگاه