از رد صلاحیت لاریجانی تعجب کردم | اگر قالیباف مجرم شد به پرونده اش رسیدگی شود
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال عقد برجام دو را منفی دانست و گفت در صورت برداشته شدن تحریمها پیوستن به لوایح پالرمو و CFT شاید در مجمع بررسی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم، در پاسخ به پرسشهایی درباره چالشهای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو دولت حسن روحانی بر موضوعاتی چون پیوستن به FATF اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که دولت آقای روحانی مبتنی بر آن کشور را اداره کرد و دچار مشکل هم شد؛ گره زدن مسائل اقتصادی ایران به مناسبات خارجی و بین المللی، خصوصا ارتباط با آمریکا بود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه معتقد هستم هشتاد درصد ظرفیت ایران در داخل و بیست درصد از اقتصاد ایران به روابط بین المللیاش ربط دارد؛ اوایل دوران دولت یازدهم در جلسهای هفت نفره که با جامعه روحانیت مبارزه و ایشان داشتیم گفتم اقتصاد جهانی با اقتصاد ضعیف کار نمیکند؛ اگر اقتصاد ایران را قوی کردید با شما کار اقتصادی خواهند کرد.
این فعال سیاسی افزود: گفتم لازم نیست شما تلاش کنید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنید؛ چون میبینند اقتصاد ایران ضعیف شکل گرفته در نظرشان قابل حذف هستیم. ظرفیتهای داخلی را فعال کنید، شکوفایی اقتصاد ایران باعث میشود خود آنها به سراغ ما بیایند.
وی یادآور شد: این مسئله درباره چین هم اتفاق افتاد. تا زمانی که ضعیف بود مناسبات خارجی مناسبی نداشت؛ قابل نادیده گرفته شدن بود، اما حالا که به اقتصاد قوی دست پیدا کرده قابل چشم پوشی نیست. گوش نکردند و همان سیاستی که در نظر داشتند یعنی با کدخدا بستن را پیش بردند. دیدیم که کدخدا به راحتی حاضر نیست تن به ارتباط دهد ولو اینکه نیت کسی که میخواهد با او ارتباط برقرار کند هم خوب باشد.
مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت روحانی پیوستن به دو لایحه باقی مانده را بهانه کرده بود، گفت: به نظرم بقیه مسائلی که مطرح کردند، بهانه است. اینکه کنوانسیونهای پالرمو و CFT را مورد تصویب قرار ندادیم، البته که مشکلات اندکی را به دنبال دارد، اما آن مشکلات برای کشورهایی است که حاضر نیستند با ایران روابط راهبردی برقرار کنند. کشورهایی که رابطه راهبردی دارند به راحتی بدون توجه به پیوستن ما به این کنوانسیون ها، با ما کار میکنند.
وی ادامه داد: شاهد این موضوع این است که در همین شرایط تحریم حداکثری ما حدود ۸۰ الی ۹۰ میلیارد دلار مبادله واردات و صادرات داریم. گرچه این رقم در اقتصاد جهانی بزرگ نیست، اما برای اقتصاد ایران اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در حال حاضر آمریکا مبنا را بر فلج کردن اقتصاد ایران گذاشته است.
مصباحی مقدم گفت: از زمان اوباما و کلینتون گفتند تمهیداتی کردیم تا اقتصاد ایران فلج شود؛ مشکلاتی پیدا کردیم، اما آن طور که آنها میخواستند هم نشد. چون ۸۰ درصد اقتصاد ایران در داخل است که ما از ظرفیت ۴۰ درصدی و یا کمتر از آن را استفاده میکنیم. پس اقتصاد ایران فلج نشده است. مبادلات خارجی ما کاهش پیدا کرده است؛ به همین علت است که میگویم آنگونه که انتظار داشتند نشد.
چرا به دو لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه نپیوستیم؟
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تبیین چرایی نپیوستن ایران به دو لایحه فوق گفت: یک بار از حیث ماهیت و باری از بعد شکلی به دو لایحه باقی مانده نگاه کنید. اولا که چهار لایحهای که در اصطلاح میگویند غلط است؛ دو قانونی که به مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترورسیم بوده را به صورت قانون داخلی تصویب کرده ایم. ما معتقد به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی ترورسیم هستیم؛ کشوری هستیم که از این ناحیه ضربه خوردیم. خودشان دچار پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند؛ بزرگترین حمایت از این موارد در آمریکا است.
جلسه مهم درباره ردصلاحیت علی لاریجانی و واکنش آملی لاریجانی /مصباحی مقدم: اگر قالیباف مجرم شد به پروندهاش رسیدگی شود/برجام دو محال است
وی ادامه داد: از نظر ماهوی میشود گفت که ما دو قانون را تصویب کردیم که حکایت ازجدی بودن ما دارد و کاملا پایبند به آن هم هستیم. از بعد دیگر این است که آنهایی که این شعاررا میدهند خود پایبند به آن نیستند.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اما از حیث شکلی که پیوستن به پالرمو و CFT باشد؛ حقیقت این است که جرم پولشویی در این دو لایحه، این طور تعریف شده است که معاملاتی که یک طرف یا دوطرف پوششی باشند مشکوک به پولشویی است. معاملالتی که یک طرف یا دو طرف پوششی باشند مشکوک به تامین مالی تروریسم است. ما چه کنیم؟ آمریکا تجارت ما را تحریم کرده، نقل و انتقال پول را هم تحریم کرده، اروپا نیز به او پیوسته، هم دلار و هم یورو عملا بر ما تحریم است. سوئیفت هم به روی ما بسته است. در چنین شرایطی بنشینیم نگاه کنیم و بمیریم؟ خیر. شرکت پوششی ایجاد میکنیم و از طریق این شرکتها و صرافیها مبادلاتمان را انجام میدهیم و بابت آن هزینه هم میکنیم. هزینه مبادلاتمان افزایش پیدا کرده است، اما راه همین است.
برای پیوستن به لوایح الحاقی تحریمها را بردارند
وی تاکید کرد: پس ما حجتمان روشن است. تحریمها را بردارند تا ما نگرانی از بابت شناسایی شدن مسیرهای داد و ستدمان نداشته باشیم. تمام همت آمریکا این است که راههای مبادلات ما را قفل کند. در فاصلهای که بین تحریمهای اول و دوم ایجاد شده بود تمام مسیرهای ما را شناسایی کردند؛ چون رابطه خوب شده بود مسئولان ما اعتماد میکردند و همین باعث شد همه مسیرهای ما لو رفت. در تحریمهای تشدید شده دوم مجبور شدیم راههای جدیدی درست کنیم، تا بتوانیم تجارت، صادرات و وارداتمان را داشته باشیم.
برجام دو محال است
این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی در باره احتمال عقد برجام دو اظهارکرد: عقد برجام دو را محال میدانم؛ چون سیاست گذار در مورد برجام رهبر بوده و هستند. برجام دو و سه را در زمان آقای روحانی نهی کردند. موضوع برجام دو و سه موضوع سلاحهای ما در منطقه است، موضوع حمایت ما از حزب الله، فلسطین و یمن است. اینها از نظر رهبری قابل مذاکره نیست.
وی در پاسخ به پرسشی مشابه درباره احتمال ادامه مذاکرات هستهای نیز گفت: احتمال ادامه مذاکرات هستهای هست؛ اما توجه کنید آمریکا در صدد گرفتن امتیاز بیشتر است. اگر آمریکا قبول کند به همان چیزی که ۱۳۹۵ تصویب شده، به همان نقطه بر گردد جمهوری اسلامی هم بر میگردد. نه اینکه بخواهند زمان تعهدات ما را طولانیتر کنند، نه اینکهبندی بر بندهای تفاهم قبلی اضافه کنند.
اصلاحات منفعت طلبی کرد
وی با انتقاد از روند سیاست ورزی جریان اصلاحات در انتخابات گذشته یادآورشد: سیاستمداران و جمعیتهای سیاسی، احزاب و گروهها و جریانات قبل از اینکه مصالح جناحی را پیگیری کنند، باید به فکر مصالح ملی باشند. متاسفانه ما این نگاه را در جریان اصلاح طلب نمیبینیم. هرجا چرخه به نفع اصلاحات باشد هستند؛ اگر منفعتشان نباشد یا غایب هستند یا به صحنه نمیآیند و از هوادارانشان هم نمیخواهند به پای صندوقها بیایند و این خلاف مصالح ملی است.
مصباحی مقدم ادامه داد: اینکه پای صندوق رای ۴۸ و ۸ دهم درصد یا ۸۸ درصد از مردم شرکت کنند، از نظر نگاه به مصالح ملی خیلی فرق میکند. وقتی سخنگوی اصلاح طلبان مکرر اصرار میکند ما در این انتخابات کاندیدا نداریم؛ بازتاب سخنانش چه تاثیری میگذارد؟ یعنی به پای صندوق نیایید. یک وقت میگویند ما کاندیدا نداریم؛ اما در انتخابات شرکت کنید تا زمانی که فرد مورد نظر ولو نسبی را پیدا کنیم؛ که در این انتخابات هم وجود داشت؛ میگوییم این کار بر اساس مصالح ملی است. اما وقتی فقط تاکید میکنند که ما کاندیدا نداریم یعنی پای صندوق نیایید. این وضع روشن است که خلاف مصالح ملی است. از این جهت هشدار میدهم که مصالح ملی را بر مصالح گروهی ترجیح دهند. بالاخره پای یک کشور و یک ملت در میان است.
مردم به خاطر جریان اصلاحات پای صندوق رای نیامدند
وی در همین راستا به علتعدم حضور حداکثری مردم در انتخابات گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اما در مورد اینکه چرا بخش قابل توجهی از مردم در انتخاباتهای مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری پای صندوقهای رای نیامدند باید گفت حاصل عملکرد دولت، مجلس دهم و شوراهای پنجم است. عملکرد آنان طوری بود که هواداران جریان پیروز را از ادامه حمایت و همراهی با آنان منصرف کرد. در مورد شوراهای شهر هم میبینم که در دوره پنجم شورای شهر چند بار شهردار عوض کردند. جناب آقای حناچی آقای خوبی است اما عملکرد او را با دوره آقای قالیباف مقایسه کنید؛ هرگز قابل مقایسه نیست.
اگر قالیباف مجرم شد به پروندهاش رسیدگی شود
وی در پاسخ به این واکنش که پروندههای فساد شهرداری در آن دوران مفتوح است گفت: مسئله فساد که مطرح میشود به عنوان اتهام مطرح میشود. آنچه جلو چشم ما است عملکرد او در پروژههای شهرداری است. کسی که آب میآورد کوزه شکسته هم پایش است. من نمیگویم در مبارزه با فساد کسی کوتاه بیاید؛ باید رسیدگی کنند اگر محکوم شد هم بسیار خوب، با او برخورد کنند. آنچه که مهم است این که در دوران شهرداری آقای قالیباف تهران یک تکان بزرگ خورد. خارجیهایی که وارد تهران میشدند در دوران قالیباف تغییرات تهران را میدیدند. من طی این مدتی که ایشان شهردار بود بارها به پایتخت کشورهای اروپایی رفتم. واقعا تغییراتی که اینجا میدیدم آنجا نمیدیدم. مثل آدم تغییر جدیدی در ایتالیا و پاریس بین سه تا چهار سال نمیبیند؛ اما تغییرات تهران در آن زمان خیلی چشم گیر بود. مردم این موضوعات را میبینند.
از رد صلاحیت لاریجانی تعجب کردم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رد صلاحیت شدن علی لاریجانی برایش تعجبآور نبود، گفت: چرا. تعجب کردم. من معتقد بودم نباید چنین اتفاقی میافتاد. واکنش ایشان خیلی معقول بود. واقعا رعایت مصالح ملی در رفتار ایشان بسیار برجسته بود. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند؛ که حکایت از این داشت که یا مناقشهای نسبت به تصمیم شورای نگهبان داشتند ولی تکلیف نکردند و یا علاوه بر این مناقشه نسبت به اظهار نظرهای دیگران نسبت به لاریجانی اعلام موضع کردند که نوعی حمایت مجدد از آقای لاریجانی به حساب میآید.
وی درباره حاشیههای پیرامون موضع گیری آملی لاریجانی نسبت به این موضوع افزود: به دنبال جلسهای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تایید نشدند یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند. همان جا اظهار نظرهای مختلفی بود مجمع یک پارچه با ایشان موافق نبود. برخیها موافق و برخی مخالف بودند. الان هم بهتر است به این بحث دامن زده نشود.
دیدگاه