امروز در ۹۷ سالگی

آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی دعوت حق را لبیک گفت

آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در ۹۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از یاران امام خمینی (ره) صبح امروز پنجم شهریور به علت کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.

 آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی در سال‌ ۱۳۰۳‌ در یکی از روستاهای‌ لاهیجان‌ به دنیا آمد. پدرش‌ دروس‌ حوزوی‌ را تا لمعتین‌ به‌ پایان‌ رسانیده‌ بود و به‌ دلیل‌ عارضه‌ لکنت‌ زبان‌، به‌ کار کشاورزی‌ می‌پرداخت‌ و از همان‌ راه‌ روزگار می‌گذراند.

این عالم برجسته‌ در سال‌های‌ حکومت‌ خاندان‌ پهلوی‌، فعالیت‌های‌ مبارزاتی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانید‌. او که‌ خود از شاگردان‌ امام‌(ره‌) بود، همچون‌ دیگر شاگردان‌ آن‌ مرجع‌ بزرگ‌ و نیز همچون‌ مردم‌ ظلم‌ ستیز ایران‌ در مبارزات‌ و تظاهرات‌ بسیاری شرکت‌ کرده‌و در دوره طاغوت خانه‌ای‌ را که‌ در قم‌ به‌ تازگی‌ خریده‌ بود، به‌ درخواست‌ اطرافیان‌ امام‌(ره‌) در خدمت‌ امام‌(ره‌) قرار داد. آیت‌الله فیض گیلانی در خاطراتی از امام (ره) گفته بود: «یک ماه از همسایگی ما با حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه) نگذشته بود که جریان مستشاران آمریکایی پیش آمد. لایحه مستشاران آمریکایی مخفیانه در ایران به تصویب رسید و امام خمینی(ره) توانستند اطلاعات کاملی از جزئیات آن به دست بیاورند و خیلی جدی درصدد خنثی سازی این توطئه شوم برآمدند و بعد از سخنرانی ایشان در مدرسه فیضیه درباره موضوع مستشاران سیاسی آمریکا، موضوع دستگیری ایشان در نیمه شب ۱۳ آبان پیش آمد. حدود نیمه شب، عوامل رژیم، برای دستگیری امام(ره) وارد قم شدند و چون خانه ای که من ساکن شده بودم قبلا در اجاره فرزند امام(ره) بود و در حالی که آن شب امام در این خانه نبودند‌، نیروهای رژیم به اشتباه و با زور اسلحه، سرنیزه، خنجر و لگد وارد خانه شدند، لگدی به من زدند و دهانم پر از خون شد، امام را از من خواستند و می گفتند؛ امام(ره) کدام خانه است؟ چند بار همه جا را گشتند، موفق نشدند، بعد از مدتی امام(ره) از خانه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بیرون آمد و ایشان را دستگیر و به سمت تهران بردند.»

فعالیت‌های سیاسی‌ استاد فیض‌ گیلانی‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ محدود نشد. او‌ پس‌ از انقلاب‌ نیز در عرصه‌‌های‌ گوناگونی‌ به‌ خدمت‌ پرداخت‌. آیت‌الله فیض گیلانی در طول‌ سال‌های‌ دفاع‌ مقدس‌، بارها در جبهه‌های‌ جنگ‌ حضور یافت‌ و ضمن‌ تبلیغ‌ مبانی‌ اعتقادی‌ اسلام‌، انگیزه‌ و شعف‌ رزمندگان‌ را دو چندان‌ ‌ساخت‌.

در کارنامه فعالیت‌های آیت‌الله فیض گیلانی‌ ریاست و قائم‌ مقامی‌ دیوان‌ عدالت‌ اداری‌ در حدود هشت سال‌، نمایندگی‌ امام‌(ره‌) در دانشگاه‌ الزهراء (س‌)، عضویت‌ در شورای‌ گزینش‌ قضات‌، عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و عضویت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دوره‌های اول‌ و دوم به چشم می‌خورد.

Share