در نماز جمعه زاهدان؛

مولوی عبدالحمید: طالبان دارای ریشۀ مردمی است؛ از نصرت خدا هم برخوردار است

مولوی عبدالحمید، خطیب جمعه زاهدان گفت: مردم شریف افغانستان چندین دهه است که گرفتار جنگ و ناامنی و مشکلات هستند و این کشور اسلامی امروز به صلح و امنیت و آبادانی نیاز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از وب سایت شخصی امام‌جمعه زاهدان، مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کرد: از بزرگترین مشکلاتی که جهان معاصر با آن مواجه است نادیده‌گرفتن واقعیت‌هاست. «طالبان» مانند دیگران جزو واقعیت‌های افغانستان هستند که قربانی و مبارزۀ جهادی این جنبش سبب شد اشغالگران غربی که از راه‌های دور به این کشور آمده بودند، افغانستان را ترک کنند.

امام‌جمعه زاهدان با بیان اینکه «طالبان دارای ریشۀ مردمی هستند» پیشروی‌های گستردۀ آنها در افغانستان را «نتیجۀ حمایت‌های مردمی» دانست و گفت: پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشۀ مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: هدف طالبان افغانستان آن‌گونه که خودشان مطرح می‌کنند «اجرای شریعت اسلام و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وسلم» و حکم «بما أنزل الله» است. بنده به جرأت می‌گویم و حاضرم سوگند هم بخورم که در تمام دنیا هیچ نظام و حُکمی بهتر از حکم قرآن و سیرۀ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیست. لذا این هدف و خواستۀ طالبان برای تمام احزاب و گروه‌ها و مردم افغانستان که مسلمان و اهل دین هستند و برای تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی همسایه قابل درک است.

مدیر دارالعلوم زاهدان گفت: بنده معتقدم اگر در افغانستان و کشورهای دیگر، به‌درستی از ظرفیت قرآن عظیم‌الشأن و ظرفیت رسول خدا و خلفای راشدین استفاده شود و چیزی که در قرآن و سنت و سیرت پیامبر اکرم و خلفای راشدین است اجرا شود، چنان امنیتی در این کشورها برقرار می‌شود که در دنیا بی‌نظیر باشد.

وی تاکید کرد: اگر طالبان بتوانند از ظرفیت قرآن و سیرت حضرت رسول و خلفای راشدین استفاده کنند و در این زمینه موفق عمل کنند، ملت عزیز افغانستان که چند دهه جنگ و ناامنی را تجربه کرده است، امنیت و آرامش را هم تجربه خواهد کرد.

خطیب جمعه زاهدان، طالبان کنونی را متفاوت‌تر از قبل دانست و گفت: طالبان فعلی مانند طالبان سابق نیستند، بلکه از خودشان ظرفیت نشان داده‌اند؛ چنان‌که به گفتۀ خودشان «عفو عمومی» اعلام کرده و گفته‌اند با کسانی که با آنها جنگیده‌اند هم کار ندارند و دنبال قتل و کشتار و بی‌رحمی نیستند، بلکه می‌گویند دنبال مبارزه با فساد و اجرای عدالت هستند.

وی ادامه داد: طالبان همچنین اعلام کرده‌اند که با همسایگان خود روابط دوستانه و حسنه‌ای خواهند داشت و تعهد می‌دهند که از جانب آنها هیچ تهدیدی متوجه کشورهای همسایه نمی‌شود که این هم ظرفیت بسیار خوب و بالایی است که از خودشان نشان داده‌اند.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: اگر در طالبان بعضی تندروی‌ها و ناپختگی‌هایی هم وجود داشته باشد قابل اصلاح است؛ علمای افغانستان و علمای جهان اسلام می‌توانند آنها را اصلاح کرده و مسائلی از قبیل توجه به شرایط و اقتضائات زمان و رعایت حقوق زنان را به آنها گوشزد کنند.

مولوی عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه «ما طرفدار برقراری صلح و امنیت در افغانستان هستیم» خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به عنوان یک فرد دلسوز و خیرخواه به دولت فعلی افغانستان و به تمام احزاب و اقشار مختلف مردم عزیز افغانستان آن است که به سخنان و تحلیل‌هایی که اکثرا یک‌جانبه هستند و دنبال برافروخته‌کردن جنگ‌های داخلی هستند توجه نکنند، بلکه همه بر اجرای شریعت و اجرای عدالت و مبارزه با فساد توافق و اجماع کنند و برای آبادانی و امنیت کشورشان کنار همدیگر قرار بگیرند.

Share