منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا است|مناطق آزاد فرصتی جهت گسترش مبادلات اقتصادی
هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان و معبر اصلی ورود به بازارهای ایران و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه اواراسیا است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موقعیت خاصی نصیب کشورمان نموده و باید از فرصت پذیرش ایران به عنوان میهمان جهت عضویت دائم در این بلوک اقتصادی منطقهای استفاده کنیم، اظهار داشت: باید توجه داشت همکاری با اتحادیه مزبور، یعنی فرآهم شدن شرایطی به منظور ورود کشورمان به این بازار بزرگ، بازاری که یکی از اعضای اصلی و محوری آن روسیه است، در نتیجه باید با همکاری و همدلی ملی، جهت استفاده حداکثری تولید کنندگان و بازرگانان داخلی گام برداریم.
وی با تأکید بر ظرفیتها و مزیتهای متعددی که مناطق آزاد کشورمان برخوردار هستند، این مناطق را فرصتی جهت گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه و به ویژه اوراسیا اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خود در دریای خزر و نزدیکی به پایتخت کشور و قرار گرفتن در استان گیلان که از سابقه خوبی در عرصه مبادله با کشورهای حوزه دریای خزر و قفقاز برخوردار میباشد میتواند به عنوان دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان و معبر اصلی ورود به بازارهای ایران و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه اواراسیا به ایفای نقش بپردازد.
رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به همکاریهای مشترک این منطقه با فعالین بخش خصوصی و زیرساختهای ایجاد شده و در حال ساختی همچون اتصال به خط ریل سراسری بر لزوم توسعه همکاریها میان بخش خصوصی سایر مناطق آزاد و فعالین اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با محوریت منطقه آزاد انزلی تأکید کرد و افزود: مناطق آزاد شمالی و جنوبی ما مکمل یکدیگر در عرصه بهره برداری حداکثری از منافع همکاری ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا میباشند و این همگرایی باید در قالب راهبردی جامع که یکدیگر را نقض نکرده به اجرا درآید، بیتردید مناطق آزاد ایران میتوانند در کاهش هزینههای تولیدی و تجاریسازی صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی ما به بازارهای منطقهای با تکیه بر مزیتها و معافیتهای قانونی خود و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین الملی، نقش محوری ایفا نمایند.
وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام نشان میدهد هنوز موفق به بهره برداری بایسته و شایسته از فرصت اقتصادی همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشده ایم، اضافه کرد: بخشی از مشکلات در بخش زیرساختی به ویژه در حوزههای حمل و نقل، اسکلههای کارگو و کشتیرانی است که متأسفانه در ایران بیشتر مشاهده میشود و در مقابل در ارتباط با اوراسیا، مباحث تعرفهای وجود دارد که باید از طریق برگزاری جلسات کاری مشترک جهت رفع آن اقدام کرد و براین اساس انتظار داریم گمرکات ایران و اوراسیا نشستهای مشترک فصلی در طول حداکثر هر شش ماه، یک بار به منظور رفع مسائل پیش روی اجرای توافقنامه همکاری منعقد نمایند.
فعال اقتصادی با سابقه در ارتباط با روسیه و اوراسیا برگزاری چنین کارگروههای تخصصی به ویژه در بخش گمرکی را امری مرسوم در همکاریهای منطقهای عنوان کرد و تصریح نمود: از سوی دیگر مهیا کردن زیرساختهای گمرکی مورد نظر از سوی طرف ایرانی پیش نیاز افزایش همکاریها و به تبع آن توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بازار اوراسیا خواهد بود.
وی با قدردانی از اقدامات دولت در مسیر تکمیل زیرساختهای حمل و نقلی همچون اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری که باعث وصل شدن به بنادر جنوبی کشور و تکمیل زیرساخت ریلی کریدور شمال-جنوب میشود، اضافه کرد: علاوه براین بهره برداری سریعتر از اسکله رو رو دوم ایران در بخش جنوب غربی دریای خزر یعنی بندر کاسپین، که باعث استفاده از ظرفیتهای کشتیهای رو رو در دریای خزر به عنوان عاملی مهم در تسریع و گسترش حمل و نقل ترکیبی محسوب میشود، باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه همین دو زیرساخت مهم، زمینه افزایش سهم ما در تجارت خزر و اوراسیا خواهد شد.
تیزهوش تابان مزیت رقابتی کشورمان را در ارتباط با همکاریهای اقتصادی با اوراسیا را در زمینه کریدورهای بین المللی عبوری از حوزه سرزمینی ایران قلمداد کرد و گفت: باید مسیرهای تجاری عبوری از حوزه دریای کاسپین را سمت کشورمان متمایل کنیم که در این خصوص میتوان از کریدور چین-قزاقستان-ایران نام برد، مسیر تجاری که میتواند علاوه بر کریدور شمال-جنوب و تراسیکا، و یک کمربند و یک جاده؛ موجبات بهره برداری بیشتر کشورمان در همکاریهای منطقهای خواهد شد، امری که دولت در مسیر تحقق آن از نقش محوری برخوردار است.
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی تجارت در عرصه داخلی و به ویژه در ارتباط با اوراسیا را تنوع بخش نامهها و آئین نامههای داخلی بیان داشت و افزود: با عنایت به شرایط خاص کشورمان که تحت تأثیر تحریمهای امریکا قرار دارد، فرآیند تصمیمسازی و تصمیم گیری در کشورمان به صورت آنی و سریع اتخاذ و عملیاتی گردد، چراکه چنین عملی در تسهیل و توسعه صادرات بسیار اثرگذار است.
وی خواستار تنظیم و اجرای راهبردی بلند مدت در حوزههای تولیدی و صادراتی کشور از سوی دولت شد و اضافه کرد: استراتژی مزبور باید راهبردی باشد که بخش نامهها و آئین نامههای فصلی و موقت در مسیر تحقق آن اخلال ایجاد نکند، بدیهی است این امر باعث ایجاد اعتماد بیشتر فعالین اقتصادی داخلی و خارجی میشود، چراکه تا زمانی که قوانین و مقررات با ضمانت اجرای بلند مدت نداشته باشیم نمیتوانیم برای حضور در عرصههای تجاری بین المللی مانند اوراسیا برنامه ریزی کنیم.
تیزهوش تابان تصمیم گیریهای مقطعی را موجب فرصت سوزی برای اقتصاد ملی، کاهش مراودات تجاری، و از دست دادن سهم خود در بازارهای منطقهای به رقبا اعلام و تصریح نمود: برگزاری جلسات کاری کارشناسی جهت رفع این ناهماهنگیها میان بخش دولتی و با حضور بخش خصوصی میتواند زمینه ساز برطرف ساختن این گونه مشکلات باشد، در غیر این صورت هر روز سهم بیشتری از بازارهای سنتی و یا جدید خود را به رقبا واگذار میکنیم.
فعال اقتصادی باسابقه بازار روسیه به تجزیه و تحلیل حجم ۶۷ میلیارد دلاری واردات کالاهای کشاورزی از سوی روسیه در طول سال پرداخته و با اشاره به سهم ۲۲صدم درصدی ایرانی با صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری، اظهار داشت: دلیل این جایگاه به توانمندی تولید محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشورمان و در طول ساز بازنمی گردد، بهعدم مدیریت در خصوص بهره برداری از این فرصت، عدم اعتقاد به نقش صنعت بستهبندی در اقبال بازار به محصولات کشاورزی و مهمتر از همه به نبود برنامه مدون و دقیق برای حرکت کشتی و کامیون جهت نقل و انتقال کالاهای تولید شده صنعت کشاورزی ما بازمی گردد.
وی در توضیح اظهار نظر خود، اضافه کرد: متأسفانه برنامه دقیقی همچون مدل در حال اجرا در حرکت قطار و هواپیما وجود ندارد، در نتیجه شما نمیتوانید روز مشخصی برای زمان رسیدن کالای خود به بازارهای مصرف و هدف خود اعلام کنید واین در حالی است دیگران منضبط و دقیق عمل میکنند؛ اما بخش دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات در این مقوله ضعیف برخورد میکند؛ حال توجه داشته باشید که تنظیم وقت برای هر فرآیند تجاری، امری هزینه بردار نسیت بلکه نشان دهنده رفتار مدیریت ما میباشد.
تیزهوش تابان خروجی این فرایند را که نمیتوانیم زمان دقیقی برای تحویل کالای خود اعلام کنیم به ضرر تجارت ایران ارزیابی کرد و گفت: در نتیجه کسی به قول ما توجه نمیکند واین در حالی است که کیفیت محصولات کشاورزی و حتی صنعتی ما بالا میباشد اما به دلیل مدل حمل و نقل، نحوه بسته بندی، عدم استفاده از کانتینرهای یخچال دار کیفیت محصول در زمینه کشاورزی در این مسیر چند هزار کیلومتری پایین آمده و آخر صف فروش میمانیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اعتماد دولت به بخش خصوصی و حضور نظارتی آن را موجب تسریع و تسهیل امور عنوان کرد و بار دیگر تأکید کرد که مهمترین مسئله صدور بخش نامههایی است که یکدیگر را نقض میکنند، یعنی تصور کنید شما باری را جهت صدور به بازار مقصد خود به انبارهای گمرک جهت انجام تشریفات اداری رسانده اید، اما به ناگاه با صدور بخش نامه جدید، باید بار به مبدأ عودت دهید، خوب! تکلیف شما، اعتبار شما نزد خریدارتان در آن سوی مرز چه میشود؟ آیا اعتبار و اعتمادی میماند.
وی در پایان تأکید کرد: تا باور نکنیم تولید و صادرات، می تواند چه نقش اساسی در اقتصاد کشورمان و در جایگاه بین المللی ایران اسلامی ایفا نماید، همین مشکلات را خواهیم داشت و برنامه ما برگزاری نشستهای تخصصی و کاربردی با اعضای دولت جدید به منظور تبادل تجربیات همکاری با دولتهای گذشته در مسیر بهره برداری حداکثری منافع ملی میباشد.
دیدگاه