سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در کهنه بازار انزلی خبر داد:

عملیات گمانه زنی لایه نگاری بافت تاریخی شهر انزلی آغاز شد

تنگ بریس گفت: عملیات گمانه زنی به منظور لایه نگاری بافت تاریخی شهر انزلی به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری کشور در این شهر آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «پیمان تنگ بریس» امروز (چهارشنبه، ۶ مرداد) در حاشیه پروژه حفاری که در منطقه کهنه بازار انزلی در حال انجام است در جمع خبرنگاران گفت: گمانه‌زنی مذکور به منظور لایه‌نگاری در بافت تاریخی بندر انزلی در حال انجام است و اثرات و نتایج این اقدامات ارزشمند به حفظ هویت تاریخی این شهر کمک خواهد کرد ضمن اینکه زمینه را برای دستیابی بیشتر محققان و علاقمندان به داده‌های نوین پژوهشهای باستان‌شناسی در حوزه خزر فراهم می‌کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان بندر انزلی تاکید کرد: فعالیت‌های پژوهشی و میدانی با استناد به شواهد باستانشناسی یکباره به نتیجه نمی‌رسد و یک اقدام مستمر و طولانی است.

وی خاطرنشان کرد: لایه‌های فرهنگی تاریخی هر منطقه ارزشمند است اما سایر دستگاه‌ها با بی‌تدبیری ناشی از بی‌اطلاعی این لایه‌های فرهنگی و ارزشمند را با اسامی متعدد به گونه جبران ناپذیری از بین می‌برند.

تنگ بریس تاکید کرد: شهر انزلی با قدمت تاریخی کهن و منحصر بفرد به‌عنوان دروازه تمدن که همواره مورد توجه سفرنامه نویسان مشهور دنیا وتاریخ‌نگاران معتبر بوده قابلیت توجه بیشتر پژوهشگران عرصه میراث‌فرهنگی وجامعه‌شناسی را دارد.

«محمدرضا باقریان» نیز گفت: در حال حاضر برای پنج نقطه از شهر مجوز حفاری صادر شده است و این برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری در بافت تاریخی بندرانزلی نخستین مطالعات میدانی باستان‌شناسی در این شهرستان است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در کهنه بازار انزلی اظهارداشت: مطالعاتی نیز در خصوص پیشینه پژوهشی تاریخ و تاریخ معماری شهر بندرانزلی صورت یافته اما هیچ‌گونه مطالعات باستان‌شناسی در این شهر انجام نشده است.

وی یادآوری کرد: داده‌های فرهنگی و سفالینه‌های احتمالی حاصل از این کارمیدانی به تدوین تاریخی معتبر از شهر بندرانزلی کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است، تاکنون ۲۳ اثر تاریخی در شهرستان بندر انزلی به ثبت رسیده و چند اثر نیز در در مرحله ثبت قرار دارند.

Share