یادداشت/سید عبداله میرحسینی مقدم؛

از اقدامات صندوق چای تا نقشه راه چای کشور

بایستی حداقل سرمایه اولیه صندوق حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ارتقاء یابد تا بتوانیم جوابگوی تمامی مشکلات عدیده چای در باغ و کارخانه و تجارت ( بازرگانی ) باشیم

مهندس سید عبداله میرحسینی مقدم  در گزارشی با عنوان “چای نامه ایران ” ( به پاس نود و دومین سال درگذشت کاشف السلطنه، پدر چای ایران) نوشت:

چای ایرانی محصولی هویت دار است و در تاریخ معاصر ایران محمل اتفاق های مهمی بوده و از حمایت مصدق تا چالش های قبل و بعد از پیروزی انقلاب را در کارنامه عمرش تجربه کرده است.

کارهای درخور تحسین صندوق چای در باغات چای ( عملیات به باغی)

جهت  احیاء و اصلاح باغات چای با کمک های مالی و فنی صندوق و سازمان چای کشور،  اقدامات و فعالیت هایی به شرح ذیل انجام گرفته است:

۱- در سال های  ۹۵  الی ۹۷  در روستای چهل ستون ذاکله بر ( خورتای )  شهرستان لاهیجان جهت احیاء،  عملیات اصلاح عمود بر شیب مساحت ۵  هکتار  باغ چای خانم افسر جهانبخش از طریق صندوق تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده است.

۲- در سال ۱۳۹۷ در روستای سستالان شهرستان فومن باغ چای خانم مجیدیان که در آن عملیات احیاء کامل و کف تراشی صورت پذیرفت. میزان تسهیلات پرداختی به نامبرده به میزان ۱۲۰ میلیون تومان می باشد.

۳-  در سال ۱۳۹۷ در روستای سوستان پشته شهرستان لاهیجان، باغ چای آقای یوسف فلاح ابراهیمی جهت احیاء و عملیات هرس ۲۵ هکتار باغ،  مبلغ ۸۳۰  میلیون ریال  برای خرید ماشین آلات و بهزراعی باغ توسط صندوق پرداخت گردید.

۴-  در سال ۱۳۹۸  در روستای سراش شهرستان لاهیجان باغ چای آقای جلال ابراهیمی از چایکاران نمونه کشوری، جهت عملیات اصلاح عمود بر شیب و ایجاد باغ الگویی در منطقه کوهپایه که حدود ۷ هکتار بوده است به میزان ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید نیسان، ۱۴۰ میلیون ریال ماشین آلات کشاورزی و ۲۴۰ میلیون ریال نیز از منابع داخلی صندوق برای نامبرده پرداخت شده است.

۵- در سال ۱۳۹۸   اولین شرکت مکانیزاسیون چای در شهرستان فومن افتتاح گردید.

۶- در سال های  ۱۳۹۹-۱۳۹۸  در روستای سستالان شهرستان فومن برای باغ چای خانم مجیدیان جهت عملیات اصلاح باغ چای و عمود بر شیب تسهیلات به میزان  ۵۰ میلیون  تومان پرداخت شده است.

۷- در سال های  ۱۳۹۹-۱۳۹۸ باغ چای رها شده تله کابین لاهیجان و باغ تحت الاجاره آقای سید جلال راستگو که عملیات احیاء به مساحت ۶ هکتار بصورت کف تراشی صورت پذیرفته و به میزان ۹۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است. ضمناً مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰/۲ ریال نیز جهت خرید نیسان توسط نامبرده از بانک توسعه تعاون دریافت گردیده است.

۸- در سال های ۹۸  لغایت  ۹۹  در روستای آبچالکی شهرستان لنگرود،  باغ چای اجاره ای آقای عزیز اله هوشمند برای عملیات احیاء کامل  و اصلاح باغ چای  ( عمود بر شیب ) در سطح  ۳۰ هکتار که  میزان تسهیلات دریافتی از صندوق جهت دریافت نیسان و ماشین آلات کشاورزی اعم از برگ چین تکنفره و دو نفره، هرس تکنفره و دونفره و علف تراش به مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران دریافت نموده است.

۹- در سال های ۹۹-۹۸  در روستای حاجی آباد شهرستان لاهیجان و باغ چای آقای سید جلال راستگو جهت عملیات احیاء و اصلاح باغ چای ۲ هکتاری  مبلغ ۳۶ میلیون تومان پرداخت شده است.

۱۰- در سال ۱۳۹۹  کارگاه آموزشی تغییر الگوی کشت در باغ لیلا کوه آقای هوشمند برگزار گردید.

۱۱- در سال ۱۳۹۹ کارگاه آموزشی تغییر الگوی کشت در باغ چای آقای محمد حسین پنجی در روستای گوشت پزان برگزار گردید.

۱۲- از سال ۹۷ الی ۹۹، طی سه سال برای چایکار سهامدار،  آقای ابراهیم صباغ در روستای تجن گوکه آستانه اشرفیه برای ایجاد باغ الگویی به دو مدل کمانی و تخت ( به مساحت  ۸ هکتار ) و تجهیز سیستم آبیاری تحت فشار ( آبیاری بارانی ) و نیز نصب پنل خورشیدی به میزان ۱۷۰ میلیون تومان از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران و ۴۰ میلیون تومان از طیق بانک توسعه تعاون پرداخت شده است.

نقشه راه:

برای نجات و ارتقاء صنعت چای کشور بایستی در فاز اول افزایش سرمایه صندوق چای با توجه به اینکه در حال حاضر تنها بازوی مالی سازمان چای، صندوق می باشد. سرمایه فعلی ۷۸  میلیارد تومان با ۱۰۸  باب کارخانه و حدود ۵۰ هزار چایکار و ۶ بخش بازار، سهامدار بوده که به هیچ وجه تکافوی تسهیلات لازم برای سهامداران نمی باشد. بایستی حداقل سرمایه اولیه  صندوق حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ارتقاء یابد تا بتوانیم جوابگوی تمامی مشکلات عدیده چای در باغ و کارخانه و تجارت ( بازرگانی ) باشیم. با عملی شدن افزایش سرمایه صندوق چای، می توان موارد ذیل را به راحتی اجرائی نمود:

۱- اجرای عملیات به زراعی ( انواع هرس ها، آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون، مبارزه با آفات و بیمارها و علف های هرز و … ) در باغ های چای طی یک برنامه تدوین شده با نظارت و هدایت فنی سازمان چای کشور و با حمایت مالی صندوق چای.

۲- جایگزینی بوته های قدیمی و کم بازده با نهال های اصلاح شده در راستای احیاء باغ های چای با نظارت فنی سازمان چای و سایر سازمان های ذیربط و حمایت مالی صندوق چای.

۳- تعیین مساحی واقعی باغ های چای کشور از طریق سیستم ماهواره ای.

۴- برنامه ریزی درازمدت در راستای توسعه سطح زیرکشت در جنگل های مخروبه و نیمه مخروبه، در شمال کشور سطحی حدود ۸۰۰۰ هکتار از این جنگل ها  وجود دارد که می توان در یک برنامه درازمدت آنرا بصورت مجتمع باغ و کارخانه با نظارت فنی سازمان چای و حمایت مالی صندوق چای ساماندهی کرد.

۵ تعیین عادلانه قیمت برگ سبز چای هر ساله براساس هزینه های تولید، تورم سالیانه و سود متعارف قبل از شروع عملیات بهزراعی  در فصل زمستان و اعلان از طریق رسانه های ارتباط جمعی به چایکاران جهت دلگرمی آنان در تولید بهینه چای و با حمایت مالی صندوق چای.

۶- جهت ارتقاء در تولید چای کیفی ( برگ سبز و چای خشک ) پرداخت بهای برگ سبز چای به چایکاران در حداقل زمان ضروری می باشد. و این امر حتماً بایستی حداکثر تا پایان دوره بهره برداری عملیاتی گردد.

۷- تجهیز و نوسازی کارخانجات چایسازی ( اتوماسیون) از قبیل تجهیز آزمایشگاه ها با جذب  کادر فنی، بهداشتی کردن کارخانجات چایسازی و … در راستای تولید چای خشک استاندارد و کیفی با نظارت فنی سازمان چای و حمایت مالی صندوق چای.

۸- برنامه ریزی در راستای اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی برای چایکاران، مدیران و کارشناسان و کارگران فنی کارخانجات چایسازی از طرف سازمان چای و با حمایت مالی صندوق چای.

۹- اتخاذ سیاست های اصولی و عملی آنی درخصوص چای خشک های سنواتی موجود در انبارها به منظور فروش چای قابل شرب و امحاء چای غیرقابل شرب بصورت استخراج کافئین، تولید کمپوست و … .

۱۰- نظام مند کردن واردات چای خشک خارجی توسط تجار مجاز به کسر کل تولید شده داخلی تا سقف حداکثر ۱۱۰ هزار تن ( کل مصرف سالیانه کشور) مشروط به اختلاط با چای داخلی و یا فروش خالص آن بدون اختلاط.

۱۱- جلوگیری عملی و قانون مند از قاچاق چای خارجی و اعمال قوانین تعزیراتی برای متخلفین این امر که اجرای آن بایستی در رأس امور باشد.

۱۲ – راه اندازی بورس چای خشک ایرانی در سالی که مزین به سال جهش تولید می باشد.

۱۳- راه اندازی تشکل های باغ و کارخانه در راستای یکپارچه سازی باغ های چای که در آن تولید،  توجیه اقتصادی داشته باشد که خوشبختانه در سال ۹۹ تعداد ۷ مورد از آن بصورت پایلوت راه اندازی شده است که پیش بینی می گردد در سال های آتی سیر صعودی به خود بگیرد. در سال ۹۹، حدوداً ۷۰ درصد از کارخانه داران غیر عضو تشویق شدند حداقل بالاسری کیلویی ۰۰۰/۱۵ ریال به چایکاران پرداخت نمایند.

۱۴- راه کارهای عملی در راستای خرید آزاد و نقدی با نظارت فنی سازمان چای و حمایت مالی صندوق چای کشور.

۱۵- در حال حاضر سطح زیرکشت باغ های چای کفاف کارخانجات چایسازی موجود را دارد و حتی در بعضی فصول سال با کمبود برگ سبز روبرو هستیم. هرگونه تغییر در این خصوص با فرض محال ایجاد کارگاه های کوچک صنعتی چایسازی،  بایستی دقیقاً کارشناسی شده و فعلاً صلاح نیست و این امر بایستی قانونمند گردد.

در نهایت جهت نجات چای ایران و ارتقاء این محصول سالم نیاز به عزم ملی است که امیدواریم این اراده در دولت جمهوری اسلامی ایران در سالی  که مزین به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها می باشد، عملیاتی گردد. وگرنه در مقابل خدا و نسل های آینده مسئولیم. والسلام

 در پایان از تلاش های صادقانه آقای مهندس علی فکوری مسئول IT  صندوق چای کشور در جهت تایپ و چیدمان این نشریه تشکر و قدردانی می گردد.

مشروح این گزارش را از اینجا قابل دریافت است.

Share