مناظرهای که کسی را برنینگیخت | گویا مناظره را با یک مسابقه تلویزیونی اشتباه گرفته بودند
اولین مناظره هفت نفر کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات پیش رو به طول سه ساعت و نیم برگزار و از طریق کانالهای یک و شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید و رسانههای دیگر داخلی و خارجی هم کم و بیش به آن پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد کاظم شکوهی راد در یادداشتی نوشت:
اولین مناظره هفت نفر کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات پیش رو به طول سه ساعت و نیم برگزار و از طریق کانالهای یک و شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید و رسانههای دیگر داخلی و خارجی هم کم و بیش به آن پرداختند.
در یک کلام اغلب تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی و رسانهای این مناظره را فاقد شکل و محتوای مناسب ارزیابی کردند.
ظاهرا برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم هنوز تعریف مشخصی از مناظره به دست نیامد، زیرا استنباط مردم این است که مناظره جای اتهامزنی و مچگیری و استخفاف شرکتکنندگان نیست بلکه مناظره در واقع فرصتی است تا هر یک از کاندیداها برنامه و برداشت خود را از موضوع مورد مناظره بیان و به ابهامات و سوالاتی که درباره برنامه ارایه شده، مطرح و پاسخ داده شود.
مناظره اخیر به همین دلیل نمیتوانست تحرکی در نظرات و مطالب ایجاد کند زیرا مجری آن نه تنها فعال و پیشبرنده مناظره نبود بلکه منفعل و ریاست گونه داشت، طراحان سوال گویا مناظره را با یک مسابقه تلویزیونی اشتباه گرفته بودند که سوالات متفاوت و امتحان گونه مطرح میکردند، در حالی که دیگر به قول یکی از کاندیداهای دورههای پیشین، مسایل اقتصادی امروز کشور که گرانی، تورم، کاهش ارزش پول، رکود تولید، بیکاری و ساختار فسادانگیز آن است، همه حتی «نه نه جان من!» هم میدانند بنابراین باید هر کدام از این سرفصلها به صورت سوال مطرح و سوال واحد از ۷ نفر پرسیده میشد تا هر کدام نظر و راه حل خود را (آن هم نه در ۳ دقیقه) بلکه حداقل در ده دقیقه بیان کنند.
در حالیکه طرح سوالات متنوع و متفاوت از افراد و پاسخهای آنان پیام ویژه و مناسبی برای مقایسه کاندیداها به مخاطب نمیدهد!
خروج مکرر کاندیداها از پاسخ به سوال و اتهام زنی و بیان مثلا نقطه ضعفهای شخصی که عمده آنها هم بدون سند و رخداد و به دوراز واقعیت میتواند باشد ضعفی است بزرگ که البته اگر مصاحبهگر فعال و قاطع و با اختیار بود نمیتوانست مصاحبه و مناظره را به مسیر درست هدایت کند.
انتظاری که از چندین مناظرههایی میرود این است که مخاطب با برنامه و دیدگاه هر کاندیدا آشنایی بیشتر پیدا کند و بتواند از تردید برای انتخاب خود بیرون بیاید یا در تضارب اندیشه و افکار کاندیداها مسایل و راهکارهایی ارایه شود که جامعه بهخصوص بخش خاکستری جامعه را به تحرک و انگیختگی وادارد که متاسفانه ۵/۳ وقت و مجموع وعدههای تکراری و نقد نظرهای شخصی به افراد نتیجهای دربرنداشت و در واقع باید گفت این مناظره پیام مشخصی به مخاطب منتقل نکرد و برندهای هم نداشت و شور و نشاطی هم ایجاد نکرد.
امید است مناظرههای بعدی از هدفهای باور این دوره دور نماند و نتیجهای ملموس داشته باشد.
دیدگاه