حجت‌الاسلام‌ مصباح یزدی در اجتماع حامیان رئیسی در گیلان:

شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف مردم است | عملکرد گزینه اصلح به‌ روشنی قابل‌ تشخیص است

به گفته عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، شرکت در انتخابات و رأی دادن حق مردم و تکلیف آنان است، همیشه وقتی حقی برای کسی تعیین می‌کنند همراه با تکلیف است و حق بدون تکلیف معنا ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام‌ مجتبی مصباح یزدی در اجتماع حامیان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گیلان با بیان اینکه تقریباً همگی در خصوص کاندیدای اصلح هم‌فکر هستیم، اظهار کرد: گفتگو در این مورد برای توجیه سایرین و تبیین مسئله برای دیگران ضرورت دارد تا در این روزهای آینده به مشارکت حداکثری برسیم که موجب تثبیت پایه‌های نظام جمهوری اسلامی است.

وی با تأکید بر داشتن برنامه‌ای مداوم برای ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی مردم گفت: شرکت در انتخابات و رأی دادن حق مردم و تکلیف آنان است، همیشه وقتی حقی برای کسی تعیین می‌کنند همراه با تکلیف است و حق بدون تکلیف معنا ندارد.

عضو هیأت علمی و دانشیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه اگر حقی برای کسی تعیین می‌شود پس تکلیفی بر گردن او خواهد بود، تصریح کرد: وقتی فردی مسؤولیتی می‌گیرد، از او سؤال می‌شود و او مکلف به پاسخگویی است و تکلیف دارد که مطابق مجموعه‌ای که تحت مسؤولیت اوست رفتار کند و تصمیم بگیرد، انتخابات هم به همین شکل است به ما اعتماد کردند تا بر اساس آگاهی و بینش خود درست تصمیم بگیریم.

مصباح یزدی با بیان اینکه برخی عقیده دارند که چون نمی‌توانیم اصلح را تشخیص دهیم پس نباید رأی بدهیم تا در روز قیامت جوابگو نباشیم و هرکس می‌تواند مسؤولیت بپذیرد می‌تواند رأی دهد، افزود: وقتی امکان رأی دادن به افراد داده شد و رأی ندهند هم دخالت کرده‌اند و اگر رأی ندهند بازهم مسؤولیت دارند و از آن‌ها بازخواست می‌شود.

وی با بیان اینکه با انجام ندادن تکلیفی که بر گردن ما است تکلیف از ما سلب نمی‌شود، گفت: تنبلی و غفلت و بی‌مسؤولیتی خودمان را نباید این‌گونه توجیه کنیم، بلکه مسؤولیت بر گردن ما هست و باید به‌درستی عمل کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به ایجاد ناامیدی در خصوص انتخابات که خواسته دشمن است، بیان کرد: اگر سایر روسای جمهور وظایف خود را به‌درستی انجام ندادند دلیل نمی‌شود که دیگر به پای صندوق‌های رأی نرویم و ناامید باشیم، با کناره‌گیری مشکلات جامعه حل نمی‌شود و کشور بدون مسئول اداره نمی‌شود پس رأی ندادن بهانه درستی نیست.

مصباح یزدی با اشاره به معیارهای فرد شایسته برای ریاست جمهوری گفت: رجلِ سیاسیِ مؤمن مدیرِ مدبر کف صلاحیت برای کاندیدای ریاست جمهوری است اما باید باز برای گزینه اصلح و شایسته‌ترین از بین گزینه‌ها به شناخت برسیم، باید ببینیم در بین شاخص‌های اصلح کدام‌یک در بین گزینه‌های ریاست جمهوری بیشتر است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ویژگی‌های مهم‌تر کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که باید به عملکرد افراد توجه کنیم نه وعده‌های آنان، وقتی کسی عملکرد روشنی دارد که باقدرت و بدون ملاحظه عمل کرده و حتی درجایی که وظیفه او نبوده اما دغدغه داشته و باقدرت واردشده و عمل کرده به‌روشنی همان فرد گزینه اصلح است.

عضو هیأت علمی و دانشیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در میان مقایسه بین کاندیدای مختلف باید منصفانه عمل کرد، افزود: نباید نقاط قوت کاندیدای دیگر را نادیده گرفت، باید درمجموع حساب کرد که چه کسی توان اداره کردن قوه مجریه را دارد، اینکه می‌گویند فردی برنامه ارائه کردند حاصل یک نبوغ جمعی است اینکه فکر یک فرد دغدغه داشته کارشناسان مختلف را جمع کرده و برنامه ارائه کرده این اتفاق خوبی است.

مصباح یزدی با اشاره به ایجاد تقابل بین طرفداران برخی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: برخی تقابلی می‌اندازند که فلانی برنامه دارد فلانی کارنامه دارند، اولاً کسی که برنامه دارد درجاهایی عملکرد هم دارد و بی‌کار نبوده و کسی که عملکرد دارد هم برنامه دارد، مگر می‌شود این‌همه کار بزرگ را بدون برنامه پیش برد؟ باید از بین این‌ها دقت کرد کدام‌یک توان مدیریت بیشتری دارد و می‌تواند اجماع بیشتری ایجاد کند.

وی با بیان اینکه برنامه را می‌توان به هر مدیری داد تا اجرا کند و مهم توان اجرایی بالا است، گفت: نباید تقابل‌های بیجا ایجاد کنیم که اگر قرار بود کسی به نفع دیگری کناره‌گیری کند افراد کینه داشته باشند و حتی رأی ندهند، باید درهرحال و در هر شرایطی به شایسته‌ترین فرد رأی بدهیم.

عضو هیأت علمی و دانشیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به القائات دشمن برای دور کردن مردم از صندوق‌های رأی گفت: این القائات دشمن است تا با ایجاد چنددستگی و دور کردن مردم از انتخابات نظام را تضعیف کند و القا کند مردم از این نظام روی‌گردان هستند پس هم باید رأی دهیم و هم به کسی رأی دهیم که در مقابل خواسته‌های دشمن سازش‌ناپذیرتر است.

مصباح یزدی با بیان اینکه با دورهمی و نشستن در یک مکان مشکلات حل نمی‌شود، افزود: فضای مجازی یک بخش کار است، یکی از بهترین راه‌ها تبلیغ چهره به چهره است، با تلفن، در محافل خانوادگی، در جمع دوستان و محل کار دوستانه و محبت‌آمیز مردم را امر به شرکت در انتخابات کنیم که یک امربه‌معروف است و باید طوری گفته شود تا اثر داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه رأی دادن یک امر شخصی نیست، بیان کرد: رأی دادن دخالت در سرنوشت میلیون‌ها انسان است، باید بسیار مراقب باشیم، فکر نکنید انتخابات برای چهار سال است، گاهی در این چهار سال اعمالی پایه‌گذاری می‌شود که اثرش در نسل‌ها باقی می‌ماند.

Share