دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

مردم نباید از حق کوتاه بیایند | در نظام علوی، صداقت سرچشمه ارزش‌ها است

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه شب قدر، شب درخواست توفیق برای افزایش ایمان است، تصریح کرد: ایمان قطعا به انسان آرامش و امنیت می‎دهد؛ آرامش انسان مؤمن زمانی است که به حقیقت ایمان رسیده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت حضرت علی (ع) که به همت هیئت متوسلین به ائمه اطهار (ع) شهرستان رشت در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) شهید راه مقاومت بر علیه شرک، کفر، الحاد، تزویر و نفاق است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: شهادت حضرت علی (ع) از تلخ‌ترین صحنه‌های تاریخ است زیرا حضرت به معنای واقعی دغدغه عدالت داشت.

وی با اشاره به اینکه جامعه بشری تشنه ندای حق طلبی علی بن ابی طالب (ع) است، تصریح کرد: امشب، زمین و آسمان در سوگ مرد عدالت اشک می‌ریزند و گریه می‌کنند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه شب‌های قدر، شب‌های درخواست توفیق است، تاکید کرد: در دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان می‌بینیم که مکرر درخواست توفیق برای قرائت، تدبر، تأمل و تفکر در قرآن کریم شده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: همچنین در دعاهای روزهای ماه مبارک، توفیق برای استغفار، توفیق توبه و بندگی و توفیق اطعام و کارهای خیر را از خداوند طلب می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شب قدر، شب درخواست توفیق برای افزایش ایمان است، تصریح کرد: ایمان قطعا به انسان آرامش و امنیت می‎دهد؛ آرامش انسان مؤمن زمانی است که به حقیقت ایمان رسیده باشد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه لازمه ایمان، عمل است، تاکید کرد: شب قدر، شب درخواست عمل صالح است؛ عملی که زمینه رشد انسان را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ایمان و عمل صالح انسان را بالا برده و به انسان شخصیت می‌دهد، اظهار کرد: کسانی از سرمایه خود بهره‌مند می‌شوند که هم ایمان و هم عمل صالح خود را حفظ کنند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه صدقه دادن خوب است اما اگر منت گذاشته شود، دیگر عمل صالح نیست بلکه عمل فاسد است، اظهار کرد: موعظه و پند نیز عمل صالح است، ولی اگر در نزد دیگران و به نیت سرزنش باشد، عمل فاسد است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: فخر بر عبادت هم، عمل صالح نیست بلکه یک حجاب و مانع برای رسیدن به جایگاه الهی است.

وی با بیان اینکه عمل صالح باعث بالارفتن درجات انسان می‌شود، تاکید کرد: کسی که ایمان داشته باشد، عمل صالح انجام می‌دهد؛ برترین جاودانگی و دخول در بهشت به برکت عمل صالح به دست می‌آید چون انسان به حیات پاک می‌رسد.

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه عملی پذیرفته می‌شود که آگاهی و یقین به آن داشته باشیم، گفت: خوش اخلاقی و خوشخویی در کسی که عمل صالح انجام می‌دهد، وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه بحث خوش اخلاقی در قرآن به عنوان قاعده طلایی بیان شده است، اظهار کرد: شرک، بدخواهی نسبت به دیگران، شک و تردید در انجام عمل و اصرار بر معصیت، مانع پذیرش عمل است.

وی اظهار کرد: در شب‌های قدر، بزرگترین فرشته الهی مامور به نزول و رساندن پیام حق تعالی یعنی سلام و سلامتی به انسان‌ها است.

آیت‌الله رمضانی در ادامه به شهادت مولای متقیان، حضرت علی (ع) در محراب عبادت اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین (ع) شهید راه عقلانیت، معنویت، عدالت و مقاومت بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با ضروری خواندن مطالعه اصول حاکمیتی امیرالمومنین (ع)، تصریح کرد: چهار اصل حاکمیتی در مبنای حضرت علی (ع) وجود دارد که عموم مردم به ویژه مسئولین باید به آن توجه کنند.

وی به منشور حکومتداری امیرالمومنین(ع) اشاره و تاکید کرد: قبول مسئولیت، راه هزینه پرداختن است و یکی از هزینه‌های آن شهادت است؛ کار نیک بر مسئولین نیک‌تر و کار زشت نیز بر مسئولین، زشت‌تر است.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه اصل اول حاکمیتی امیرالمومنین(ع)، حق محوری است، افزود: این اصل باید مسیر زندگی یک مسلمان واقعی باشد و همه چیز انسان باید در خدمت حق باشد؛ مردم نباید از حق کوتاه بیایند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اصل دوم حاکمیتی حضرت علی (ع) را صداقت در سیاست دانست و گفت: با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، شعار جدی کاندیداهای انتخاباتی باید صداقت در سیاست باشد یعنی با مردم از زبان صدق سخن بگویند و صادق باشند.

وی با اشاره به اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید هر آنچه را که درست است با مردم مطرح کنند، تصریح کرد: در نظام اموی صداقت هیچ جایگاهی ندارد و بی‌صداقتی ارزش است ولی در نظام علوی، صداقت سرچشمه ارزش‌ها است.

آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: نظام اموی نمونه‌ای از یک نظام ماکیاولی است که در آن از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه کسی که توان تحقق کاری را ندارد نباید وعده بدهد، افزود: این موضوع هم برای مسئولین و هم عموم مردم صدق می‌کند.

وی به اصل سوم حاکمیتی امیرالمومنین(ع) یعنی اصل سازش ناپذیری اشاره کرد و گفت: سازش ناپذیری یکی از اصول مهم است که باید در میدان عمل خودش را نشان دهد.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه بعضی‌ها خیلی حرف می‌زنند، ولی باید بدانند که میدان عمل، خیلی سخت است، گفت: در میدان عمل باید هزینه پرداخت کرد، مثلا در جایی که عده‌ای به دنبال منکوب کردن و از بین بردن شما هستند، سازش ناپذیری قطعا یک اصل است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عدالت‌خواهی به عنوان اصل چهارم حاکمیتی امیرالمومنین (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری، آمال و آرزوی همه انبیای الهی است و عدل باید مبنای همه حرکت‌های یک مسلمان باشد.

وی به برتری عدل نسبت به جود اشاره و تاکید کرد: جود یک امر شخصی است ولی عدل یک قاعده و ضابطه است که اجازه نمی‌دهد تا به کسی ظلم شود.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه عدل و عدالت باید مبنای حرکت فردی، اجتماعی و سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: اگر بحث مهم بودن بین پیشرفت و عدالت مطرح شد، قطعا بر اساس بیانات امیرالمومنین(ع)، عدالت مهمتر است زیرا همه چیز باید با ملاک عدل، قرار داده شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عدالت در انتخابات را در برابری رای رهبر معظم انقلاب و رای یک نفر در دورترین نقطه ایران دانست و گفت: آنطور نیست که رأی یک نفر، هزار رأی حساب شود و رای نفر دیگری، یک رأی؛ اگر اینطور بود، یعنی مصداق بی‌عدالتی است.

وی اظهار کرد: شکاف طبقاتی در جامعه، غوغای بیکاری، تبعیض در بهداشت و ثروتمندتر شدن ثروتمندان، به نوعی نشأت گرفته از بی‌عدالتی است.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه عدل و عدالت در طول تاریخ از مظلوم‌ترین واژه‌ها بوده است، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از حاکمان ادوار تاریخ، از واژه عدالت، آزادی و امنیت برای ظلم به بشریت استفاده کردند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه عدالت به قدری غریب شده، که غربی‌ها حتی در مفهوم آن هم دخل و تصرف کرده‌اند، تصریح کرد: عدالت در غرب یعنی وقتی دو کشور با هم در جنگ هستند، باید به کشوری که اسلحه کمتر دارد، اسلحه فروخت؛ عدالت غربی، توسعه جنگ طلبی است.

وی اظهار کرد: باید برای تغییراتی که در مفهوم و مصداق عدالت که در طول تاریخ بشری ایجاد شده، گریست.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه آمریکا در خیلی از مناطق به بهانه بازگرداندن حق و حقوق ملت‌ها، حضور پیدا می‌کند که یک فریب بزرگ است و خیلی‌ها هم فریب خورده‌اند، افزود: غالب کشورهای عربی به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت کرده‌اند، که این فاجعه آمیزترین جنایت تاریخ است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه استقرار عدالت در جامعه سبب شکوفایی استعدادها و بهره وری صحیح از امکانات و نعمت‌ها می‌شود، تصریح کرد: عدالت بهترین سوژه برای پیوند دادن ملت‌ها است و جهان تشنه عدالت گستری است.

وی به مفهوم عدالت‌گستری اشاره کرد و گفت: منجی عالم بشریت با شعار ریشه‌کنی اختلافات نابجای طبقاتی ظهور می‌کنند و طعم واقعی عدالت را به جهانیان می‌چشانند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه کسی که به ثروت و قدرتش می‌نازد، می‌بالد و شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند، نزد امیرالمومنین(ع) ذلیل است، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) برای عدالت‌خواهی در محراب عبادت به شهادت رسید.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اذعان کرد: شهادت علی(ع) فاتحه بر عدالت، عقلانیت و معنویت و مقابله با مقاومت در برابر خودکامگی‌ها است.

Share