چیزهایی که باید بدانید؛

در مواجه با ایجاد رعد و برق چه باید کرد؟

صاعقه یکی از اسرارآمیز‌ترین پدیده‌های خلقت است که در عین زیبایی، بسیار مخرب بوده و در طول تاریخ زندگی بشر، موجب ضرر و زیان مالی و جانی بسیاری شده است. صاعقه از تخلیه الکترواستاتیکی میان ابر و زمین بوجود می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صاعقه یکی از اسرارآمیز‌ترین پدیده‌های خلقت است که در عین زیبایی، بسیار مخرب بوده و در طول تاریخ زندگی بشر، موجب ضرر و زیان مالی و جانی بسیاری شده است. صاعقه از تخلیه الکترواستاتیکی میان ابر و زمین بوجود می‌آید.

۱. در صاعقه زدگی مردان ۸ برابر بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

۲. بیشتر مواقع فقط ۱ نفر درگیر صاعقه می‌شود

۳. ۷۰ درصد مرگ ناشی از صاعقه فقط برای ۱ نفر اتفاق می‌افتد

۴. بر خلاف تصورات موجود، صاعقه زدگی آسیب سوختگی وسیع ایجاد نمی‌کند و بیشتر بدلیل ایجاد حرکت انفجاری شدید باعث بروز جریان تندری شده و قربانی را پرت می‌کند.

۵. این جریان تندری پرفشار عوارضی چون پارگی ایجاد می‌کند. مصدومان عمدتا مولتیپل ترومایی هستند.

۶. آسیب‌ها شامل: ایست قلبی و تنفسی -عوارض ناشی از پرت شدگی- آسیب‌های نورولوژیک-خونریزی ریه- آسیب به احشای داخل شکم و مثانه -سوختگی هستند

۳/۲ بیمارانی که دچار صاعقه زدگی می‌شوند یک دوره چندساعته از فلج موقت اندام‌ها به همراه‌عدم وجود نبض را تجربه می‌کنند.

۱. هیچ گاه نزدیک درختان و خطوط انتقال برق قرار نگیرید.

تصور کنید که به یکباره خود را گرفتار طوفان و رعد و برقی شدید یافته اید. در چنین شرایطی چه کاری از شما ساخته است؟

۲. از حصار و یا پرچین‌ها نیز دوری کنید.

۳. چنانچه امکان دسترسی به خانه وجود نداشته باشد، می‌توانید با رعایت نکات ایمنی از ساختمان‌های متروکه استفاده کنید. تنها کافیست در محدوده‌ای پناه بگیرید که مسقف باشد و حداقل یک دیوار از شما محافظت کند.

۴. در پناه گیری خودرو گزینه بعدی خواهد بود. شیشه‌های خودرو پایین نباشد و درب‌ها نیز به درستی بسته شده باشند. از رادیو به هیچ عنوان استفاده نکنید. اگر در خودرو پناه گرفته اید، به بخش‌های فلزی و یا شیشه‌های اتوموبیل دست نزنید.

۵. از ایستادن مقابل هر پنجره‌ای خودداری کنید.

۶. به اجسام و لوازم الکتریکی یا فلزی دست نزنید.

۷. از تلفن ثابت استفاده نکنید، کابل‌های برق و سیستم‌های لوله کشی نیز خطرناک هستند.

۸. اگر در حالت ماهیگیری و یا شنا بودید، به سرعت از آب خارج شده و از مرکز آن دور شوید. قرارگیری نزدیک فضاهای آبی و به خصوص داخل آن مثل زمین‌های کشاورزی حین وقوع صاعقه، بسیار خطرناک است.

۹. اگر گروهی چندین نفره هستید، همگی در یک محل تمرکز نکنید.

۱۰. روی پنجه پاهای خود بنشینید، سر را به سمت قفسه سینه و یا فاصله میان زانوها نزدیک کنید و با دستان خود گوشهایتان را بگیرید. هیچ گاه روی زمین نخوابید، زیرا از این طریق تبدیل به هدفی بزرگتر برای اصابت صاعقه خواهید شد.

۱۱. بهترین راه به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی رعد و برق، عدم مواجهه با آن خواهد بود. حداقل ۳۰ دقیقه پس از شنیدن آخرین صدای رعد و برق در پناهگاه امن

۱۲. بمانید پیش از هرکاری اطلاع دقیقی از وضعیت آب و هوایی روز مورد نظر داشته باشید.

۱۳. برای آن که به یکی از مصدومین رعد و برق کمک کنید، خود را در معرض خطر مستقیم قرار ندهید. مصدوم را به محلی ایمن انتقال دهید.

اقدامات اولیه در صاعقه زدگی

۱۴. افراد به واسطه برخورد صاعقه ممکن است دچار اختلالات عصبی (کاهش سطح هوشیاری، فراموشی، تشنج، سوزن شدن انتهای دست و پا، لکنت زبان و کوری و کری موقت)، اختلالات قلبی – عروقی (نامنظم شدن ریتم قلب و افزایش فشار خون) و سوختگی ناشی از برق گرفتگی شوند، اما نگرانی اصلی در مورد آسیب‌های ناشی از رعد و برق احتمال ایجاد ایست قلبی یا ایست تنفسی است

۱۵. تنفس مصدوم را بررسی کنید. به حرکت سینه یا شکم مصدوم توجه کنید. باید نرم و منظم صورت گیرد. اگر حرکتی ندیدید گوش خود را به دهان یا بینی مصدوم نزدیک کنید تا از این طریق صدای نفس او را بشنوید. بر اثر برخورد تنفس او با پوست صورت‌تان نیز می‌توانید متوجه تنفس او شوید. چنانچه تنفس نداشت سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

۱۶. نبض مچ یا گردن را بگیرید. اگر مصدوم تنفس و نبض نداشت بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید.

۱۷. چنانچه مصدوم بیهوش بود به هیچ عنوان به او چیزی ندهید که بخورد.

۱۸. محل ورود و خروج جریان الکتریسیته ناشی از برق گرفتگی را برای یافتن علایم سوختگی بررسی کنید البته باید بدانید هنگام برق گرفتگی، برق در محل تماس وارد بدن شده و از مسیرهایی که کم‌ترین مقاومت را دارند مثل اعصاب و رگ‌های خونی می‌گذرد و در جایی که بدن با یک سطح فلزی یا زمین تماس پیدا می‌کند، خارج می‌شود بنابراین بیشترین آسیب درون بدن رخ داده و اغلب سوختگی‌های ناشی از صاعقه زدگی سطحی و کوچک است بنابراین پس از اقدامات مذکور مصدوم را به مرکز درمانی برسانید و یا بااورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

۱۹. مهم‌ترین اقدام رساندن فرد صاعقه زده به مرکز درمانی است.

Share