کریدور شمال – جنوب میتواند جایگزین کانال سوئز شود
سفیر ایران در روسیه با اشاره به اجرایی شدن پروژه های خط ریلی در ایران در راستای فعال شدن کریدور بین المللی شمال – جنوب از این کریدور به عنوان جایگزینی برای مسیر کانال سوئز یاد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کاظم جلالی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه در رشته توئیتری درباره اجرایی شدن پروژه های خط ریلی در ایران در راستای فعال شدن کریدور بین المللی شمال – جنوب نوشت: ” فعال سازی کریدور ریلی غرب دریای خزر به موازات فعال سازی کریدور ریلی شرق خزر موجب بهره مندی تمامی کشورهای واقع در مسیر کریدور شمال جنوب از مزایای اقتصادی آن به ویژه در زمینه صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال کالا و کسب درآمدهای ترانزیتی می شود.”
فعال سازی کریدور ریلی غرب #دریای_خزر به موازات فعال سازی کریدور ریلی شرق خزر موجب بهره مندی تمامی کشورهای واقع در مسیر کریدور شمال جنوب از مزایای اقتصادی آن بویژه در زمینه صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال کالا و کسب درآمدهای ترانزیتی می گردد.
وی همچنین نوشت: ” اجرایی شدن سه پروژه احداث خط آهن رشت – آستارا، زاهدان – بیرجند و برقی سازی خط آهن گرمسار – اینچه برون در قلمروی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران موجب فعال شدن بخش های شرقی و غربی کریدور بین المللی شمال جنوب خواهد شد و عملیاتی شدن پروژه های اول و دوم مستلزم حمایت دولت های ذینفع و ورود بخش خصوصی آنها می باشد. “
جلالی در توئیت خود همچنین با اشاره به حادثه بسته شدن کانال سوئز نوشت: ” با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا، ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعالسازی کریدور شمال – جنوب به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز ، بیش از گذشته دارای اهمیت شد.اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر می باشد. “
دیدگاه