تشریح پیام‌های سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به منطقه غرب آسیا

پکن: دنبال هیچگونه حوزه نفوذ یا اهداف خودخواهانه در خاورمیانه نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در تشریح پیام سفر وزیر خارجه این کشور به منطقه غرب آسیا گفت که پکن دنبال دستیابی به اهداف خودخواهانه،‌ لشکرکشی منطقه‌ای یا هرگونه حوزه نفوذ در خاورمیانه نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، «هووا چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در رشته پیامی توییتری به تشریح پیام‌های سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به منطقه غرب آسیا پرداخت.

وی در این پیام‌های توییتری نوشت: «چین از کشورهای منطقه در مقابله با فشارها و آشفتگی‌های خارجی، حفظ استقلال و یافتن یک سیستم اجتماعی و مدل حاکمیتی با توجه به ویژگی‌ها، حمایت می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «ما از کشورهای منطقه در خارج شدن از سایه رقابت قدرت‌های بزرگ کمک می‌کنیم تا اختلافات و نزاع‌های منطقه‌ای را توسط خود حل کنند».

چون‌یینگ اضافه کرد: «چین دنبال دستیابی به اهداف خودخواهانه،‌ لشکر کشی منطقه‌ای یا هرگونه حوزه نفوذ در خاورمیانه نیست. در مقابل ما روح شراکت دوستانه برابر و احترام به انتخاب کشورهای منطقه‌ای را حفظ کرده و امیدار هستیم که در صلح و توسعه منطقه‌ای از طریق همکاری صادقانه مشارکت داشته باشیم».

وزیر خارجه چین طی روزهای اخیر به چند کشور منطقه از جمله عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی سفر کرد.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه گذشته در تهران به امضای محمدجواد ظریف و وانگ یی وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

پیش از این نیز نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال‌های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است.

Share