سازمان نقشه برداری کشور تشریح کرد؛

جنبایی گسل آستارا (تالش) مسبب زمین لرزه ۳.۱ ریشتری رضوانشهر+ جزئیات

بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه ای با بزرگای ۳.۱ ساعت ۱۱:۴۱ امروز  شهرستان رضوانشهر در استان گیلان را لرزاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر حمیدرضا نانکلی(رئیس کمیته زمین لرزه و آتشفشان) رئیس اداره ژئودزی و ژئودینامیک از اداره کل زمین سنجی و نقشه برداری زمینی، جنبایی گسل آستارا (تالش) را مسبب زمین لرزه ۳.۱ رضوانشهر استان گیلان عنوان کرد.

سازمان نقشه برداری کشور(کمیته زلزله و آتشفشان) گزارش داد: بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه ای با بزرگای ۳.۱ ساعت ۱۱:۴۱ امروز  شهرستان رضوانشهر در استان گیلان را لرزاند.

استان گیلان در ایالت لرزه زمین ساخت البرز واقع شده است. رشته کوه‏ های البرز، بخش شمالی رشته کوه‏ های آلپ- هیمالیا در غرب آسیا را تشکیل می دهند. لرزه‏ خیزی کوه‏ های البرز نشانگر ادامه جنبش ‏های کوهزایی در این گستره است.  مطالعات گسترده نشان می‏ دهند که در رشته کوه‏ های البرز بین۶۵تا۱۰۰درصد تغییر شکل پوسته  بصورت لرزه ای انجام می شود و تغییر شکل های غیر لرزه ای آن کمتر است.

گسلهای تالش یا  آستارا، خزر، لاهیجان، رودبار، کلیشوم، جیرنده، منجیل و نور ازگسل‌های مهم و جوان گیلان هستند. گسل رودبار یکی از گسل های فعال استان گیلان است و سابقه زلزله ۷.۴ ریشتری نیز دارد.
گسل تالش(بربریان، ۱۹۸۳) یا گسل آستارا (نبوى، ۱۳۵۵)گسل معکوس و فعالى با روند شمالى – جنوبى در باختر گودال خزر جنوبى مى باشد. بنابر نظر بربریان (۱۹۸۳) این گسل بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول داشته و دامنه خاورى کوههاى تالش تا نوار چین خورده و رورانده قفقاز کوچک را قطع مى کند. گسل خزر حدود  ۵۵۰ کیلومتر طول دارد و از اصلی ترین و مهمترین گسل‌های فعال استان هستند. محل تلاقی این دو گسل در نزدیکی شهر لاهیجان است که قطعا فعالیت آن ها  در استان تاثیر گذار است.
بسیاری از زلزله های بزرگ گیلان پیش لرزه نداشتند و در نه ماهه سال ۱۳۹۹ هفت زلزله بزرگتر از سه ریشتر در گیلان به ثبت رسیده است، که  بزرگترین زلزله مربوط به رودبار بابزرگای۳.۶ ریشتر بوده است.

 در حال حاضر ۴ دستگاه لرزه نگار در استان موجود است که نیاز استان را برآورده نمیکند.

ایستگاه های دائمی سازمان نقشه برداری کشور

نتایج بدست آمده از سری های زمانی و میدان سرعت و استرین شبکه ایستگاه های دائمی سازمان نقشه برداری کشور  در منطقه البرز حاکی از رژیم فشارشی برشی در قسمت شرقی و فشارش در قسمت غربی  وحداکثر فشارش در قسمت مرکزی البرز است.
در منطقه لرزه‌خیزی البرز با توجه به میدان  سرعت ایستگاه های دائمی ، می‌توان نرخ فشارش محض حدود ۳ میلی‌متر در سال را بین البرز جنوبی و بلوک ایران مرکزی  و نرخ کوتاه شدگی ۳.۳ میلی‌متر در سال برای البرز مرکزی  قابل برآورد است. در بخش شرقی البرز، حرکت امتدادلغز چپ گرد،  معادل ۱.۵ تا ۲میلی‌متر در سال مشاهده شده است. نتایج حاصله از میدان استرین در استان  گیلان نشان دهنده نرخ تغییر شکل بیشتری در شمال استان و با روند کاهشی به جنوب آن است .رژیم تکتونیکی در استان فشاری با مولفه غالب ودر راستای تقریبا جنوب شرقی شمال غربی  وبا روند کاهشی از غرب به شرق وتغییر راستای مشخص است.همچنین نرخ لغزش گسل های این استان براساس میدان سرعت  در محدوه ۱.۵ میلیمتر در سال می باشد. نرخ استرین برشی برمبنای ایستگاه های دائمی در استان بین ۳۵ تا ۵۰نانو استرین در سال میباشد که نشان دهنده خطر لرزه خیزی  بالای استان گیلان است.

گفتنی است، در دوره ریاست غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در سازمان نقشه برداری کشور، کمیته های مختلفی ذیل کمیسیون مدیریت بحران در راستای پیش بینی و ارزیابی بلایای طبیعی ایجاد شده و مشغول فعالیت هستند.

Share