رییس مجمع نمایندگان گیلان بیان کرد:

مدیریت ورود افراد به شوراها با بازنگری در قوانین | عملکرد برخی شوراها مطلوب نبوده است

فرخی میکال از ادامه بررسی قانون انتخابات شوراها در مجلس خبر داد و گفت: عملکرد شوراها تاکنون خوب نبوده است و انتظارات برآورده نشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «رسول فرخی میکال» شامگاه (جمعه، ۲۲ اسفند) در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران بررسی و بازنگری در قانون انتخابات شوراها توسط کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: عملکرد شوراها تاکنون خوب نبوده است و انتظارات برآورده نشد.

رییس مجمع نمایندگان گیلان بررسی قانون شوراها در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: پنج دوره از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا گذشت و انتظار می‌رفت که به یک بلوغ و شکوفایی برسد اما متاسفانه به ویژه در دوران شورای پنجم آنچه که مورد انتظارمان بود حاصل نشد.

فرخی میکال دستگیری اعضای شوراهای شهر برخی مناطق در شهرها و کلان‌شهرها را گویای همین مطلب و ناکارآمدی شوراهای پنجم دانست و تصریح کرد: شوراها در واقع حکومت محلی و حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند و می‌توانند برای تصمیم‌گیری‌های کلان تصمیم‌سازی کنند اما در حوزه عملکرد خود به خوبی ظاهر نشدند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس تمام دلایل اشاره شده را از جمله عواملی که کمیسیون شوراهای مجلس یازدهم به قضیه اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ورود کرد، خواند و گفت: باید برای افرادی که قصد ورود به حیطه شوراها را دارند شرایط خاصی را قائل شویم برای همین مجلس تصمیم گرفت با بازنگری در انتخابات شوراها ورود افراد به شوراها را مدیریت شده کند.

وی با بیان اینکه این موضوع به هیچ عنوان به معنی ایجاد محدودیت نیست و در واقع هدف از بازنگری انتخابات شوراها بسترسازی برای ورود افراد کارآمد و متخصص و پویاتر کردن این تشکل‌ها است افزود: در چند دوره گذشته از عمر شوراها شاخصه‌هایی را که داوطلبان برای عضویت در شوراها باید دارا می‌بودند لحاظ نشد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس به تغییراتی که در هیئت‌های نظارت انتخابات شوراهای اسلامی ایجاد شد اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر هیئت نظارت در شورای مرکزی متشکل از سه نفر از نمایندگان مجلس است که با بازنگری که انجام شد دو قاضی و یک حقوقدان هم به این مجموعه اضافه شد.

رییس مجمع نمایندگان گیلان نقش داشتن در تعیین صلاحیت افراد داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی به کمک این پنج نفر را هم مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: با توجه به موقعیت شهرها و تحولات اجتماعی که هر روزه اتفاق می‌افتد یقینا در شوراها نیازمند حضور افراد توانمند و متخصص هستیم و در همینجا از تمام نخبگان برای حضور در صحنه انتخابات دعوت می‌کنم.

فرخی میکال با بیان اینکه یقینا در پشت هر حمایت مالی یک توافق نانوشته هم وجود دارد اظهار داشت: باید جریانات سیاسی به شکل پررنگ در حوزه‌های شهری عمل کرده و ورود کنند و در این صورت است که آسیب‌های کمتری به شوراهای اسلامی بر اساس آنچه که برایشان هدفگذاری شده است وارد می‌شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شوراهای فعلی را شوراهای شهرداری‌ها و نه شوراهای محلی خطاب کرد و افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا در واقع تبلور مردم‌سالاری دینی هستند و به عنوان حکومت‌های محلی محسوب می‌شوند اما در حال حاضر و به دلیل برخی از خلاءها این مورد را در شوراها مشاهده نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدرک تحصیلی، موقعیت خود شهر و تجربه لازم در حوزه مدیریت شهری از جمله مواردی است که در بازنگری قانون انتخابات شوراها مدنظر قرار گرفته خاطرنشان کرد: وقتی ورودی به خوبی کنترل شود افراد واجدشرایط و کارآمدتری وارد صحنه انتخابات شوراها شده و در نهایت مردم هم انتخاب بهتری خواهند داشت.

Share