دولت کارآمد با منتقدان و رقبا وارد کشمکش نمیشود | مسئولیت شکست را بپذیریم
دهقان با بیان اینکه دولتها تنها نهاد تصمیم گیر در کشور نیستند، گفت: دولتها نباید انتظار داشته باشند از فرش قرمز رد شوند، بالای تخت بنشینند وهمه مطیع و پیرو آنها باشند. در چنین حالتی دیگرنیازی به دولت نیست؛ چراکه چنین دولتی به جای حل مشکلات کشور به دنبال آقایی بر مردم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سردار حسین دهقان در تشریح دلایل ناکارآمدی دولتها اظهار کرد: برخی از دولتها در توجیه کم کاری خود میگویند «نمی گذارند» و «نمی شود» که این اشتباه بوده و بهتر است شجاعانه و منصفانه بگویند «نتوانستیم».
وی ادامه داد: زمانی که دولت سر کار میآید، نخستین کاری که میکند پاک کردن اقدامات دولت گذشته است، گویی هیچ اقدام موثری پیش از او در کشور نیفتاده و او تنها منجی کشور است و به همین دلیل است که مشکلات هیچ گاه حل نمیشود.
این استاد دانشگاه معتقد است: دولتها نباید انتظار داشته باشند از فرش قرمز رد شوند، بالای تخت بنشینند وهمه مطیع و پیرو آنها باشند. در چنین حالتی دیگرنیازی به دولت نیست؛ چراکه چنین دولتی به جای حل مشکلات کشور به دنبال آقایی بر مردم است. به همین دلیل همیشه «دولتهای نالان» داریم که به طور مستمر در حال سیاه نمایی اوضاع کشور هستند.
متن کامل گفتگو با سردار حسین دهقان درباره ریشههای ناکارآمدی دولتها و عوامل موثر در کارآمدی دولتها به شرح زیر است:
دولت کارآمد با منتقدان و رقبا وارد کشمکش نمیشود
دهقان با اشاره به ویژگیهای دولت کارآمد، اظهار کرد: دولت کارآمد دولتی است که واجد صلاحیت، اندیشه و اراده باشد و متن جامعه خود را درک کرده و متناسب با متن جامعه و اهداف خود، نهادهاسازی کند یا نهادهای موجود را در مسیر اهدافش به کار گیرد تا فضایی هماهنگ ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت کارآمد برای اثبات شایستگی خود در اداره کشور با منتقدان و رقیبان انتخاباتی وارد جدال و کشمکش نمیشود، گفت: چنین دولتی رقیب خود را به رسمیت میشناسد و خود را عالم، توانمند و بینقص نمیداند. همچنین مدیران دولت کارآمد، دیگران را مسبب مشکلات کشور نمیداند و با فرافکنی خود را درگیر حاشیه نمیکند. در واقع دولت کارآمد با ترسیم افقی مشخص دچار روزمرگی و انفعال نمیشود.
دولت کارآمد وقت مردم را تلف نمیکند
دهقان با بیان اینکه دولت کارآمد به وعدههای خود به مردم متعهد است و زمانی که از عهده مسئولیتی برنیاید به هیچ عنوان وقت مردم را تلف نمیکند، افزود: اگر دولت در درک وضعیت کشور از مردم یک گام جلوتر نباشد، از جامعه عقب میماند و به دولتی بیخاصیت و منفعل تبدیل میشود. در چنین موقعیتی جامعه حس میکند، بود و نبود دولت تغییری در وضعیت کشور ایجاد نمیکند که این بدترین وضعیتی است که ممکن است دولتی به آن دچار شوند.
شجاعت پذیرش کاستیها نشانه کارآمدی دولت است
مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه اگر جریان یا مجموعهای خارج از اهداف دولت فعالیت کند دال بر ناکارآمدی دولت است، افزود: دولت کارآمد، شجاعت پذیرش مسئولیت وضعیت نامطلوب را بر عهده میگیرد. در واقع شجاعت پذیرش کاستی ها، نواقص و تلاش برای جبران آنها نشانه کارآمدی است. همچنین دولت کارآ، دولت مردم است نه دولت یک حزب و جریان سیاسی خاص و چنین دولتی معیارهایی برای ارزیابی عملکرد دولت توسط جامعه تعیین میکند.
بعد از گذشت سالها کشور هنوز درگیر مشکلات تکراری است
دهقان یکی از مشخصههای دولت کاردان را ایجاد اجماع عمومی درباره مسائل اصلی کشور دانست و افزود: محصول انتخابات باید همدلی، همبستگی و انسجام باشد، اما در هر انتخاباتی شاهد دعوا، هتاکی، افشاگری و پروندهسازی هستیم؛ زیرا توان اجماعسازی درباره مسائل اساسی جامعه و تشخیص و تحلیل مشکلات را نداریم. بنابراین درباره سطحیترین موضوعها دعوا میکنیم و از علل اصلی مشکلات غافل میشویم. نتیجه این وضعیت هم پیچیده شدن مسائل شده است به طوری که بعد از گذشت سالها کشور هنوز درگیر مشکلات تکراری مانند ریزگردها، سیلابهای موسمی، ترافیک و آلودگی هواست.
دولتی که کشور را در فضای تبلیغات انتخاباتی نگه دارد «دولت نابجا» میدانم
وزیر دفاع دولت یازدهم همچنین با بیان اینکه ناکارآمدی زمانی رخ میدهد که افراد قانون را محدود کننده بدانند و به این بهانه دائم مرتکب قانون گریزی شوند، گفت: در چنین حالتی دولت تمایل دارد فضا را مغشوش و مبهم نگه دارد تا انجام هر اقدام غیرقانونی امکانپذیر باشد. در حقیقت چنین دولتی خود را در یک بستر زمانی نمیبیند و تلاش میکند در پایان دوره فعالیت خود تنها گزارشی مطلوب از اقدامات انجام شده ارائه دهد. این در حالی است که هر دولت باید سعی کند در بستر زمانی خود وضع موجود را یک گام به وضع مطلوب نزدیک کند و در نهایت من دولتی که کشور را در فضای تبلیغات انتخاباتی نگه دارد و با ادبیات انتخاباتی با رقبا صحبت کند را «دولت نابجا» میدانم.
دولتها نباید انتظار داشته باشند از فرش قرمز رد شوند
این استاد دانشگاه درباره تاثیر عوامل بیرونی در ایجاد دولت ناکارآمد، توضیح داد: دولتها تنها عنصر تعیین کننده در تصمیمسازیها نیستند. در کشور قانون اساسی، رهبری، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی، ائمه جمعه و نیروهای انقلابی، منتقد و ضدانقلاب هم حضور دارند؛ بنابراین دولتها نباید انتظار داشته باشند از فرش قرمز رد شوند، بالای تخت بنشینند وهمه مطیع و پیرو آنها باشند. در چنین حالتی دیگرنیازی به دولت نیست؛ چراکه چنین دولتی به جای حل مشکلات کشور به دنبال آقایی بر مردم است. به همین دلیل همیشه «دولتهای نالان» داریم که به طور مستمر در حال سیاه نمایی اوضاع کشور هستند و اگر کسی کار خوبی انجام دهد در صدد تخریب آن برمی آیند.
دهقان با بیان اینکه دولت باید تاثیر دسیسه و توطئه دشمن خارجی را در مدیریت کشور بپذیرد، گفت: اما پذیریش این واقعیت به معنی فراموشی اهداف تعیین شده نیست. طبیعی است که در این فضا ذینفعانی هم حضور دارند که نمیشود آنها را نادیده گرفت و باید با آنها تعامل کرد.
دولتها بهتر است شجاعانه و منصفانه بگویند که نتوانستیم
مشاور مقام معظم رهبری یکی از شاخصهای دولت کارآمد را توانایی گفت وگو با مردم برشمرد و افزود: برخی از دولتها در توجیه کم کاری خود میگویند «نمی گذارند» و «نمی شود» که این اشتباه بوده و بهتر است شجاعانه و منصفانه بگویند «نتوانستیم»؛ البته هیچ دولتی نمیتواند ادعا کند که قادر است همه مشکلات رابه تنهایی حل کند و اگر دولتی چنین ادعایی کند، قطعاً شکست خواهد خورد.
آنقدر که در تخریب یکدیگر توفق داریم در ساختن کشور توافق نداریم
دهقان با بیان اینکه اگر دولتها انرژی خود را به جای دعوا، صرف ساختن کشور کنند، همه کنار آنها قرار میگیرند نه روبه روی شان، اظهار کرد: آنقدر که در تخریب یکدیگر توفق داریم در ساختن کشور توافق نداریم. اگر دولتها این گفته شهید رجایی مبنی بر اینکه «حرکت، سخن و برخورد ما، سرنوشت ۳۶ میلیون انسان رو تحت شعاع قرار میدهد» را سرلوحه کار خود قرار دهند، وضعیت کشور بهتر خواهد شود اما زمانی که منیت و منافع گروهی در اولویت قرار بگیرد و خدمت به مردم فراموش شود، دعواها شروع میشود. انقلاب اسلامی ایران مدعی نجات بشر از منجلاب بداخلاقی است، ولی چرا خودمان درگیر این منجلاب شده ایم؟
هر اتفاقی در کشور را به آمریکا و دشمنان خارجی مربوط میکنیم
مشاور فرماندهی کل قوا با اظهار اینکه عملکرد نادرست دولتها سهم قابل توجهی در آسیبهای اجتماعی دارد، تصریح کرد: هر اتفاقی که در داخل میافتد آن را به آمریکا و دشمنان خارجی مربوط میکنیم وتنها کاری که میکنیم این است که قدرت دشمن را به رخ خودمان بکشیم! بله، دشمن حضور دارد و توطئه و تحریم میکند اما ما در مقابل چه کرده ایم؟
دهقان با انتقاد از جداسازی دولتها از نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور تفاوت قائل شدن بین دولت و نظام حاکم است این درحالی است که هرگونه عملکرد دولتها بخش اصلی کارنامه نظام جمهوری اسلامی محسوب میشود، اما برخی با اشاره به دوگانگی نهادهای انتخابی و انتصابی تلاش دارند دولت را نهادی مستقل و با اهدافی متفاوت از حاکمیت معرفی کنند. در واقع این افراد با مطرح کردن چنین مباحثی به دنبال سرپوش گذاشتن بر ناتوانی خود هستند. این در حالی است که ایران یک قانون اساسی دارد که جایگاه همه نهادهای نظام در آن به روشنی مشخص شده است.
ما مسئولان در گم کردن مسائل و مشکلات هنرمند هستیم
وی درباره دلایل حل نشدن مشکلات کشور در دولتهای گذشته با بیان اینکه ما مسئولان، در گم کردن مسائل و مشکلات هنرمند هستیم، توضیح داد: یک دولت هشت سال کار میکند اما زمانی که دولت بعدی سرکار میآید نخستین کاری که میکند پاک کردن اقدامات دولت گذشته است، گویی هیچ اقدام موثری پیش از او در کشور نیفتاده و او تنها منجی کشوراست و به همین دلیل است که مشکلات هیچ گاه حل نمیشود.
حافظه تاریخی مشترک به عنوان پشتوانه حرکت جمعی نداریم
این استاد دانشگاه ادامه داد: هر دولتی که سر کار میآید از زمان انتخابات شعار مخالفت با هر آنچه دولت قبلی انجام داده است را سر میدهد و یک «آرمان بزرگ» را در برابر «دشمن بزرگ» شکل میدهد. این در حالیست که این آرمان و دشمن هیچ کدام واقعی نیست و در واقع جنگی تبلیغاتی است. از سوی دیگر هر حزب و گروهی که سر کار آمده جابه جایی گستردهای را در نیروی انسانی اعمال کرده است و در چنین وضعیتی هم افراد برکنار شده تجارب خود را در اختیار مسئولان جدید قرار نداده اند. بر این اساس هیچگاه امکان استفاده از تجارب افراد قبلی در توسعه کشور فراهم نشده و حافظه تاریخی مشترک به عنوان پشتوانه حرکت جمعی بوجود نیامده است.
مسئولیت شکست را بپذیریم
دهقان با بیان اینکه گاهی حل مشکلات نیازمند پرداخت هزینه است، گفت: یکی از این هزینهها قبول شکست است. به طور مثال اگر وعده تورم تک رقمی دادیم اما موفق به اجرای آن نشدیم، مسئولیت شکست را بپذیریم و تقصیر را به گردن عوامل داخلی و خارجی نندازیم. در واقع هر زمان از موضع دفاع از عملکرد خود خارج شدیم، میتوانیم مشکلات را حل کنیم. چرا روسای جمهور همه سرمایه خود را صرف میکنند تا به همه ثابت کنند حق با آنهاست؟! انتقادها را بشنویم مخصوصاً اگر از سوی مخالفان ابراز شده باشد.
جدالهای سیاسی و متهمسازیها مانع پیشرفت کشور شده است
وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور باید مسئولیت وضعیت موجود را بدون متهم کردن یکدیگر برعهده بگیریم، افزود: پس از اینکه پذیرفتیم وضعیت کنونی نتیجه عملکرد همه ماست، باید شایستهترین افراد را بدون توجه به وابستگی آنها به جریانهای سیاسی برای اداره کشور انتخاب کنیم. قطعاً در چهار دهه گذشته همه متوجه شدهایم که جدالهای سیاسی و متهمسازیها مانع پیشرفت کشور و رفاه مردم شده است، اما چرا حاضر نیستم از این شیوه مدیریتی دست برداریم؟!
مشاور مقام معظم رهبری در ادامه بر ضرورت استفاده همزمان از مدیران باتجربه و نیروهای جوان، گفت: چهل سال هزینه پرداختیم تا مدیران فعلی به سرمایه کشور تبدیل شوند؛ بنابراین این افراد نباید به یک باره کنار گذاشته شوند؛ چراکه تجارب این مدیران میتواند بهترین مشاور برای مدیران جوان باشد. البته این دیدگاه که انقلاب اسلامی فقط با حضور ما، مدیران فعلی در مسیر خودش حرکت میکند هم بزرگترین خطای راهبردی است و موجب گسست بین نسلی میشود. پس باید به جوانان در کنار مدیران باسابقه فرصت داد تا در کشورداری تجربه کسب کنند و قابلیت پذیرش مسئولیت را بدست آورند.
وی در تعریف مدیر کارآمد با بیان اینکه مدیر کارآمد مدیری است که دیده میشود نه اینکه تلاش کند تا دیده شود افزود: باید بستر رقابت برای تصدی مسئولیتها فراهم شود تا از این طریق مدیری شایسته و دارای برنامه انتخاب شود. وقتی گزینش مدیران بدون توجه به توانمندیها و صرفاً بر اساس منافع جناحی انجام میشود، قطعاً نباید انتظار حاکمیت مدیران کاردان را داشته باشیم.
ناکارآمدی دولتها موجب فساد مالی و اداری میشود
دهقان در پایان با اظهار اینکه ناکارآمدی دولتها موجب فساد مالی و اداری میشود، گفت: وقتی مجاری رسمی جوابگوی مردم نیستند، مراجع فرعی ایجاد میشوند که نتیجه آن گسترش فساد است در حالی که اگر نظام کارآمد و پاسخگو باشد، مراجع فرعی بوجود نمیآید. به طور مثال چرا یک سرمایه گذار باید برای اجرای طرح خود نیاز به ۱۵ مجوز داشته باشد؟! مشکلات دریافت این تعداد مجوز موجب خرید و فروش آن و در نهایت رانت و فساد شده است. از سوی دیگر ایجاد انحصار حتی در گزینش مدیران، زمینه فساد را فراهم میکند. در نهایت اینکه برای مبارزه با فساد، دستگیری مفسد فایدهای ندارد؛ چراکه سیستم ناکارآمد مفسدپرور است؛ بنابراین برای حل این مشکل باید با زمینههای فساد برخورد شود.
دیدگاه