در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها مطرح شد:

ماهی سفید در تالاب انزلی در حال انقراض است | مهمترین حق مردم، حق زندگی است

کازرونی با تاکید بر مشکلات موجود در صیدهای غیرمجاز خاطرنشان کرد: تالاب انزلی مهم‌ترین زایشگاه ماهی سفید نژاد پاییزه بوده اما متاسفانه در حال حاضر فقط ۲ درصد ماهیان تالاب انزلی ماهی سفید و این ماهی در تالاب انزلی در حال انقراض است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب‌ها با شعار آب و تالاب‌ها؛ بخش جدایی ناپذیر حیات ما با حضور معاون استاندار و معاون دادگستری گیلان و اصحاب رسانه در مرکز آموزشی سلکه صومعه سرا برگزار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با گرامیداشت دهه مبارک فجر و روز ولادت فاطمه زهرا و پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر، خاطرنشان کرد: کنوانسیون رامسر در بهمن ماه ۱۳۴۹ با نام تالاب‌های بین‌المللی به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور دنیا در ایران و شهر رامسر شکل گرفت و امروز ۱۷۱ کشور عضو این کنوانسیون هستند.

ساسان کفایی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در گیلان تصریح کرد: اگر امروزه تاکید بر آمایش سرزمین کشور است، هدف بهره‌مندی صحیح از مواهب و انفال خدادادی در هر استان است.

وی افزود: تاکنون ۲۴۱۳ تالاب با مساحت حدود ۲۵۶ میلیون هکتار در کنوانسیون تالاب‌ها (کنوانسیون رامسر) ثبت شده که از این تعداد ۲۵ تالاب سهم کشور ایران و ۳ تالاب بین المللی به نام‌های بوجاق، انزلی و امیرکلایه سهم استان گیلان است.

توسعه پایدار یعنی استفاده مطلوب از ظرفیت‌های زیست محیطی موجود

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: اگر امروز صحبت از توسعه پایدار است یعنی استفاده مطلوب از ظرفیت‌های زیست محیطی موجود.

کفایی با اشاره به تنوع گونه‌ای جانوری و گیاهی گیلان خاطرنشان کرد: دنیا در حال حرکت در مسیر توسعه گردشگری با هدف حفظ محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مطبوعات را رکن چهارم جامعه خواند و گفت: رسانه‌ها با ارائه پیشنهادها و انتقادات سازنده می‌توانند نقش موثری در عملکردهای مثبت مدیران در مسیر توسعه داشته باشند.

سوره‌های متعددی در مورد طبیعت و محیط زیست وجود دارد

در ادامه حجت‌الاسلام ساجدی با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی بیان داشت: در قرآن کریم آیات و سوره‌های متعددی در مورد طبیعت و محیط زیست وجود دارد.

وی با اشاره فراوان قرآن کریم به طبیعت گفت: خدای باری تعالی در قرآن کریم با اشاره به نظم و انضباط هماهنگ در جهان و طبیعت به اهمیت حفظ محیط زیست در راستای بقای موجودات و آفریده‌های خود اشارات فراوانی داشته است.

ساجدی از بلایای طبیعی سخن گفت و دوری انسان از زندگی معنوی را یکی از عوامل بروز حوادث و بلایا برشمرد و تصریح کرد: با بازگشت به زندگی معنوی و بهره مندی و سرلوحه قرار دادن آیات، روایات الهی و نبوی می‌توان محیط زیست مطلوبی داشت.

ماهی سفید در تالاب انزلی در حال انقراض است

محمد کازرونی منفرد، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان نیز در این مراسم گرامیداشت بیان داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با ۱۱ هزار عضو بزرگترین تشکل تخصصی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی گیلان است.

وی با اشاره به اجرای طرح سیپا تالاب انزلی خاطرنشان کرد: طرح سیپا توسط کنوانسیون رامسر برای اجرا و انجام به کشورهای عضو با هدف مردم نسبت به حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها اقدام میکنند، پیشنهاد شده است، افزود: این طرح با تلاش محققین و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته محیط زیست استان و تعدادی از محققین ملی در حال انجام می‌باشد.

کازرونی با تاکید بر مشکلات موجود در صیدهای غیرمجاز خاطرنشان کرد: تالاب انزلی مهم‌ترین زایشگاه ماهی سفید نژاد پاییزه بوده اما متاسفانه در حال حاضر فقط ۲ درصد ماهیان تالاب انزلی ماهی سفید و این ماهی در تالاب انزلی در حال انقراض است.

وی از شناسایی حدود ۴۰ تهدید در راستای انجام طرح سیپا تالاب انزلی خبر داد و گفت: البته حدود ۳۰ راهکار برای این تهدید شناسایی شده و در مرحله جمع‌بندی قرار داریم که امید است تاپایان این ماه راهکارها در قالب گزارش به محیط زیست ارائه شود.

مهمترین حق مردم، حق زندگی است

در ادامه احمد آقایی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامه‌هایی بیان کرد: با عنایت به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری که نشان دهنده میزان اهمیت و ضرورت مسئله محیط زیست در نگاه عالی‌ترین سطح راهبری و سیاست‌گذاری نظام جمهوری اسلامی، مجموعه دادگستری استان با تمام جدیت و توان حقوق زیست محیطی عامه مردم را پیگیری می‌کند.

وی افزود: مهمترین حق مردم، حق زندگی است و همه باید نسبت به محیط زندگی مردم و محیط زیست استان و حتی کشور حساسیت نشان دهیم و نه تنها دادگستری بلکه مسئولین استان باید انسجام کامل و تشریک مساعی، نسبت به رعایت حقوق زیست محیطی شهروندان اهتمام داشته باشند.

وارد آمدن هر گونه خسارت به محیط زیست، زیست انسان را با مشکل مواجه می‌کند

در پایان علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان اظهار داشت: محیط زیست و منابع طبیعی به مثابه هدیه‌‎ای از نسل‌های گذشته تحویل نسل امروز شده و باید بدون خدشه و کمبود به نسل‌های بعدی تحویل داده شود.

وی ادامه داد: وارد آمدن هر گونه خدشه و خسارت به محیط زیست، منابع طبیعی و گونه‌های جانوری، و تالاب‌ها سلامت و زیست انسان را در چرخه طبیعت با مشکل مواجه می‌کند.

اکبری مقدم افزود: اهمیت محیط زیست و تالاب‌ها تا آنجاست که توجه به حوزه حفاظت و صیانت از محیط زیست یکی از شاخص‌های دولت‌های مردمی و دوستدار انسان محسوب می‌شود که در این میان دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت تاکنون با توجه بیش از پیش به این حوزه و حمایت از ایجاد و توسعه فعالیت سمن‌های محیط زیستی، رشد نظارت‌ها و بازرسی‌های زیست محیطی از صنایع، برخورد با واحدهای آلاینده آب، خاک و هوا نشان داده است که جزو دولت‌های حامی محیط زیست می‌باشد.

Share