برجام تصمیم حکومتی بود | اینکه بگویند تحریمها بیاثر هستند، حرف بیربطی است
رییس اسبق قرارگاه خاتم الانبیا گفت: ۲۲ میلیون دلار در شرایط دفاع و حضور در محور مقاومت عددی بود که در سالروز شهادت سردار سلیمانی مطرح شد چون برخی می خواستند، این قهرمان مقاومت کشور را با علامت سوال روبرو کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت و رییس اسبق قرارگاه خاتم الانبیا، معتقد است: «گزینههای نظامی نظام مندتر عمل میکنند و برای حل مشکلات اقتصادی کشور یک سال زمان کافی است» البته او خود را گزینه نظامی نمیداند و زمان را برای مطرح کردن مباحث انتخاباتی مناسب نمیبیند.
مشروح گفت و گوی برنا با معاون اقتصادی سپاه قدس را در ادامه میخوانید:
کمبود نفت نداریم/ ریل اقتصاد کشور ما منطقی نیست
با توجه به حضور و سابقه شما که بیشتر در حوزه نفت فعالیت داشتید؛ دولت ۷۰درصد از بودجه را از نفت دور کرده است. اولا ارزیابی شما از بودجه چیست؟ دوما آیا نفت باید بفروشیم یا نه؟
ما ابتدا باید یک بحث بودجه داشته باشیم و بعد این سوال که اصلا نفت بفروشیم یا نفروشیم. چون این بحث سالها است که در موضوعات سیاسی و اقتصادی کشور مورد مناقشه افراد است. تا جاییکه من بودجه ۱۴۰۰ را بررسی کرده ام، لایحه دولت با پیش بینیهایی که وجود دارد یعنی فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه در روز بسته شده است که به نظر من در شرایط تحریمی، کاری بسیار سخت و نشدنی است و این موضوع برای زمانی بوده که ما هیچ گونه تحریمی نداشته باشیم. در ان شرایط است که سقف فروش ما همان دو میلیون و و سیصد یا چهارصد است. این اشکالی اساسی است که من نمیدانم دوستان با چه مبنایی این مولفهها را در نظر گرفته اند. چون از آن موارد اطلاع ندارم میگویم که در شرایط تحریمی این کار سخت و نشدنی است. نکته دوم این است که موارد دیگری در بودجه پیش بینی شده که بخشی از آنها هم غیر قابل تحقق است. مثلا فروش املاک و دولت نمیتواند سهمی را که در بودجه گذاشته است محقق کند. ما بخشی از فروشی را که داریم برگرداندهایم چه برسد که بخواهیم چیزهای جدیدی را بفروشیم. این عدد نیز قابل تحقق نیست و میتواند موضوع دوم باشد. موضوع بعدی سلف نفتی است که شاید قابل فروش باشد ولی ما هرگز به عددی که گذاشته شده دست پیدا نمیکنیم دلیل ان هم روشن است. یعنی ما در سه موضوع کلان که بودجه را تشکیل میدهند مشکل داریم و تحقق این سه موضوع در شرایط عادی شدنی نیست. واقعیت این است که در مورد بودجه کشور باید در خصوص بودجه عمومی دولت بحث کرد تا بودجه شرکت ها. در مورد بودجه کشور که دولت ۲۵٪ متوسط حقوق و… را صحبت کرده است من فکر میکنم این عدد قابل تحقق نیست مگر اینکه با فرضیه دیگری نوشته شده باشد و باید دید در سال ۱۴۰۰ چه اتفاقی خواهد افتاد تا اینجا که کسری بودجه روشن است. بنابراین بودجه ۱۴۰۰ بودجهای است که خوشبینانه پیش بینی شده است.
بخش بعدی سوال این است که ما نفت باید بفروشیم یا نه؟! من به عنوان کسی که نه تنها در دورهای در وزارت نفت بودم بلکه سالها در قرارگاه خاتم نیز به نوعی کار نفتی میکردم، عقیده دارم یک بحث این است که نفت را به فرآورده تبدیل کنیم که سالیان متمادی این مساله با عنوان اینکه خام فروشی نکنیم، مطرح بوده و حرف درستی است. این حرفی است که کسی نمیتواند اعتراضی روی آن داشته باشد. به لحاظ ارزش اقتصادی برای ما ارزش افزوده دارد و هم اینکه فراورده در شرایط تحریم امکان فروش راحتی دارد ولی فروش نفت خام، سخت است. نکته دیگر این که امروز حدود ۸۵درصد از سبد انرژی جهان انرژیهای کربنی و فسیلی هستند این سبد تغییر خواهد کرد. انرژی ریل اقتصاد بوده و مولفه مهمی در دنیا است و مطمئن باشید که کشورهای صنعتی امروز به دنبال این هستند که به سبد انرژی غیر هیدروکربنی دست پیدا کنند چون این انرژی در دست ما است. مهمترین کار کشورهای بزرگ تغییر سبد انرژی دنیا است و این پیش بینی وجود دارد که از ۲۰۴۰ به بعد مسیر این سبد تغییر کند. ما بیش از ۶۰۰ میلیارد بشکه نفت درجا داریم بر فرض اینکه امروز با همین راندمانی که از بشکههای نفتی برداشت میکنیم مشخص میشود ما برای بیش از ۱۰۰ سال بعد هم نفت داریم درحالیکه تکنولوژیهای آینده، مسیرهای بازیافت برداشت را تغییر خواهد داد. اگر ما فقط ۵۰درصد آن نفت را برداریم برای بیش از دویست سال آینده نفت داریم. ما کمبود نفت نداریم و امروز تنها مولفهای که میتواند به زیرساختهای کشور کمک کند و کشور را از این رکود دربیاورد این است که نفت بفروشیم.
فرودگاه جدید استانبول برای دویست میلیون مسافر طراحی شده است اگر هر مسافر ۱۰۰۰ دلار با خود به ترکیه بیاورد چه درامدی به دست میآید؟! ما هم باید نفت را استخراج کنیم و زیرساختهایی را که در کشور ایجاد اشتغال و درآمد میکند، رونق بدهیم. وعده کن فیکون کردن دو روزه که شدنی نیست. ریل اقتصاد کشور ما منطقی نیست و باید تغییر کند ولی این کار با چند روز و چند ماه شدنی نیست. اما با نفت میتوان این کار را به سرعت تغییر داد. وقتی بازار تغییر کند جهش تولید اتفاق میافتد. ما تولید را شوخی گرفتهایم پارسال سربرگها رونق تولید بود، امسال جهش تولید و این هم آخر سال است و ما هنوز به مولفههای کار دست پیدا نکرده ایم. درست نیست که جهش تولید داشته باشیم و بعد انبار کنیم درحالیکه بازار و توزیع منطق میخواهد. اینها مولفههایی است که باید قبل از جهش تولید بررسی شود.
اینکه کسی بگوید تحریمها بیاثر هستند و تاثیری در حال کشور ندارد، حرف بیربطی است
اشارهای به تحریمها داشته باشیم، دور زدن تحریمها در این شرایط چگونه ممکن است. تحریمها امروز هوشمندانه هستند و نمیتوان به روشهای سابق بر دور زدن تحریمها اکتفا کرد. راه حل ایران در این موضوع چیست؟
در مورد تحریمها سه مساله وجود دارد که باید به آن پرداخت. یکی اینکه تحریمها برداشته شود که خیلی خوب است و هر روزی که اتفاق بیفتد منافعی نصیب ایران خواهد شد. ولی اساسا اینکه کسی بگوید تحریمها بیاثر هستند و تاثیری در حال کشور ندارد، حرف بیربطی است. تحریمها اثر، هزینه و ریسکهای خودشان را دارند. دور زدن تحریمها نیز کاری تاکتیکی است و نمیتواند دائمی باشد. دور زدن تحریمها به این معنی است که شما در جنگی تمام عیار وارد شوید. اولا مدیران مخصوص به خودش را میخواهد هر کسی وارد این صحنه نمیشود چون عواقبی وجود دارد و بعدها باید پاسخ بدهد. بالاخره مساله فروش نفت بوده و کار بسیار سختی است. امروز هم حقیر این کار را به عنوان مسئولیتی که بر عهده من گذاشته شده، انجام میدهم که کار بسیار سختی است.
اساس تحریمها در دولت اول کلینتون و تحت عنوان تحریمهای داماتو شکل گرفت و ادامه پیدا کرد و در زمان اوباما تحریمها فلج کننده علیه ایران نام گرفت. آن زمان خود ما هم باورمان نمیشد که نفت ایران را تحریم کنند چون درآمد ایران است و دوم تحریم بانک مرکزی تا اقتصاد ایران فلج شود. در آن مقطع ما سه تحریم داشتیم. تحریمهای آمریکا و تحریم سامان ملل و تحریم اروپا که بند هفت تحریم سازمان ملل موضوع مهمی است. امروز ما تحریم اروپا نیستیم شاید اروپاییان کمک نمیکنند ولی ما تحریم اروپا نیستیم. تحریم سازمان ملل هم نیستیم ولی دور تحریمهای آمریکا نسبت به قبل افزایش زیادی پیدا کرده است. آن زمان هم تحریمها سختیهای خود را داشت و شاید تجربه ما در آن زمان کمتر از امروز بود.
موضوع سوم که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند و در کشور ما تا حدی انجام شده ولی کافی نیست، بیاثر کردن تحریمها است. ما میتوانیم بخشی از تحریمها را واقعا بیاثر کنیم. وقتی من در وزارت نفت بودم و تحریمها اتفاق افتاد، ما بسیاری از کالاهایمان را از خارج وارد میکردیم ولی بسیاری از این کالاها را به داخلیها دادیم و آنها ساختند شرکتهای بالا دستی نفت تماما دست خارجیها بود و امروز هیچ شرکت خارجی در صنعت نفت کشور نیست. نشستی در مونیخ بود و من چون رییس اوپک بودم سخنرانی داشتم. همه وزرای نفت دنیا در سطح قائم مقام و وزیر و… حضور داشتند. بعد از سخنرانی گفتند پرسش و پاسخ داریم و با اینکه پیش بینی نشده بود ما گفتیم اشکالی ندارد و بحثهای مفصلی شد و سوالات زیاد بود. یکی از سوالات این بود که ما میدانیم وابستگی صنعت نفت ایران چقدر است و چقدر ممکن است شما از این تحریمها عبور کنید؟ من گفتم شما فکر میکنید ما چه کاری انجام میدهیم؟ ما هم میسازیم مگر انهایی که ساختند از آسمان به زمین آمده بودند. شاید بار اول کیفیتش خوب نباشد ولی بار دوم حتما بهتر خواهد بود. واقعا این اتفاق افتاد و من مثالهای زیادی دارم. ما مجبور بودیم و ساختیم و صنعت ایرانی شد.
اگر به اول برگردم رفع تحریمها عالی است و سختیهای خودش را دارد ولی کاری اساسی است و دور زدن تحریم ها، کاری تاکتیکی، عملیاتی و پر ریسک است. همه این کارها شدنی است ولی اگر تحریمها ادامه پیدا کند میتوان تحریمها را بیاثر کرد.
اتحادیه اروپا در خصوص رفع تحریمها کار عملی نکرده است ولی از منظر سیاسی در مقابل ترامپ ایستادگی کرد؛ ایران چگونه میتواند از این مساله بهره برداری کند؟
اروپا هیچ کمکی به ایران نکرد
در دوره قبلی، ما در تحریم اتحادیه اروپا بودیم در این دوره اروپا ما را تحریم نکرد ولی به ما کمک هم نکرد. دو ستون پایه در تحریمها نفت و بانک مرکزی است. اروپاییها در مورد این دو بخش به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و نه بشکهای نفت از ما خریدهاند و نه دلاری جابجا شده است. در حقیقت اروپا هیچ کمکی به ما نکرد.
برجام تصمیم حکومتی بود
پیش بینی شما در مورد دولت بایدن چیست؟ بایدن از ابتدا پرچم سفیدی نشان داده است در این شرایط تصمیمات و عملکرد ما باید در چه راستایی باشد؟
در آمریکا حرفهای زیادی زده شده و گفته شده باید برجام بازنگری شود و تبصرههایی به برجام اضافه شود. به هر حال بایدن طراح تحریمهایی بود که در دوره اوباما صورت گرفت. معمولا تیم دموکراتها طراح تحریمها بودند با اینکه ترامپ برخورد بد و وحشیانهای داشت ولی طراح این تحریم ها، دموکراتها بودند و ترامپ تحریمهایی به آنها اضافه کرد. حتی بعد از عملیاتی شدن برجام باز هم ما در دولت اوباما چهل مورد تحریم داشتیم.
اگر آمریکاییها بخواهند به تعهدات خود برگردند و همه تحریمها رفع شود، برجام پایدار خواهد ماند. مسئولان ایران اعلام کردهاند که اگر آمریکا به همه تعهدات خود برگردد ما هم به تعهدات خودمان عمل میکنیم و این مساله به سیاستهای دولت بایدن بر میگردد. باید دید نگاه بایدن در بحث تحریمها چه خواهد بود.
اینکه برجام خوب بود یا بد موضوعی است که من نمیخواهم به آن ورود کنم چون تصمیم حکومتی بود ولی اینکه معاهدهای بین المللی با تلاشهای فراوان منعقد شد اهمیت دارد. به نظر نمیرسد ایران بپذیرد که مجددا با شرطی وارد بحث برجام شود تا تحریمها لغو نشود. آمریکاییها باید بدون قید و شرط به برجام برگردند این چیزی است که آمریکاییها خود امضا کردند و همین دولت پای برجام را امضا کرده است. بایدن راهبری تحریمها را بر عهده داشت.
مسئولان کشور و مسئولین وزارت خارجه این مساله را اعلام کردند که نباید کلامی به برجام ورود شود بلکه باید عملی وارد برجام شوند. سالها است که از سوی طرفهای برجامی در عمل، اتفاقی نیفتاده است ایران صبر قهرمانانهای در پیش گرفت و با اینکه طرفهای مقابل کاری نکردند، مدت زیادی در برجام ماند و همچنان به تعهدات برجامی خود عمل کرد.
آمریکاییها باید بدون قید و شرط به برجام برگردند این چیزی است که آنها امضا کردند و همین دولت پای برجام را امضا کرده است.
از دورانی که با شهید سلیمانی گذراندید بیشتر بگویید. .
من گاهی میگویم مکتب شهید سلیمانی را در همه موارد ببینید. شهید سلیمانی همه اینها را نوشته است من کمتر آدمی را دیدهام که در دفترچه روزنگارش به طور دقیق و با انشای خوب از روز جوانیاش که فرمانده لشگر ثارالله در جنگ بود تا روز آخرش همه را نوشته باشد. این گنجینه از شرایط سختی است که ایشان پشت سر گذاشته است. ما در تاریخ ایران نمونههایی فراوان از فرماندهان شجاع جنگی داریم ولی شهید سلیمانی در همه ابعاد قوی بود و این ناشی از هوش، استعداد و توانمندی ایشان بود که همه شیوههای مدیریتی را در خود داشت. من بر این موضوع تاکید دارم تا بگویم دستاوردهای محور مقاومت مدیون شخص شهید سلیمانی است.
حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی سوریه نیاز است
دستاوردهای ما از شهدایی که دادهایم و حمایت از محور مقاومت طی این سالها چه بوده است؟
اینکه در محور مقاومت چه دادهایم چه به دست آورده ایم، مهم است. امریکاییها برای داعش هزینه زیادی کردند، در خاطرات کلینتون آمده است که چطور و چگونه با سفر به کشورهای مختلف داعش را ساخته اند. امریکاییها رسما اعلام کردند که بوجود آورنده و سازماندهی کننده داعش بودند. هدف داعش این بود که به ایران برسد و به همین دلیل، طیف مسلمان تندرویی را انتخاب کردند تا مسیر حرکت آنها در عراق، بستری برای ناامنی ایران باشد. ما با این اقدام عملا توانستیم خارج از مرزهایمان با داعش روبرو شویم و امنیت کشورمان را حفظ کنیم. باید دید عدد خرابی داعش در عراق و سوریه چقدر است و اگر این گروه وارد ایران میشدند چه میشد؟! آنطور که سوریها برآورد کردهاند چیزی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی سوریه نیاز است در عراق عدد قدری بیشتر از این است. عراق ثروتمند است و شاید بازسازی عراق سرعت بیشتری داشته باشد ولی منابع سوریه کمتر است و سرعت بازسازی سوریه کمتر خواهد بود. دستاورد ما این بود که داعش را نرسیده به مرزهای ایران متوقف کردیم. باید با اسرای داعش مصاحبه میشد و آنها دیده میشدند باید شهرها و محلاتی که در تصرف داعش بود نمایش داده میشد و با اقوام و مردم آنجا گفتگو میشد؛ باید مردم بدانند داعش چه کرده است. مستند ایزدیها که در تلویزیون پخش شد کار بسیار سفیدی بود. خود من از قبایلی که در تصرف داعش بودند چیزهایی شنیدهام که قابل بازگویی نیست. ما با تفکر وحشتناک داعش جنگیدیم. این کار انسان دوستانه ما بود که از حاکم شدن این تفکر وحشی جلوگیری کردیم و آنها را از روی زمین برداشتیم. ما با کمک به مردم منطقه امنیت مرزهای خودمان را هم حفظ کردیم.
ما شهید دادیم و برخی از دوستان ما و حتی برادران افغانستانی و پاکستانی ما شهید شدند که اینها قیمت ندارند. هزینههای اقتصادی نیز صرف شد که با آنچه به دست اوردهایم قابل قیاس نیست، من این حرف را بدون تعصب میگویم. ما در عراق هیچ گونه هزینه اقتصادی نکرده ایم. اگر به عراقیها کمک کردهایم ولو به اندازه یک فشنگ هزینه آن گرفته شده است چون عراق کشور ثروتمندی است و توان دارد. ولی به سوریه کمکهایی کرده ایم. ترامپ گفت ایران ۱۶ میلیارد در مقاومت منطقه هزینه کرده است ولو اینکه ترامپ هیچ گاه حرف درستی نمیزند اما ما هر سال حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار صادرات فقط به عراق داریم. ما صادر کننده ۲۴درصد از واردات عراق هستیم. ما اگر هزینهای کردهایم در قبال آن مابهازایی گرفته ایم. من در مصاحبهای جزئیات مابهازایی را که از سوریها گرفته ایم، آورده ام. ما امروز به راحتی به دریای مدیترانه متصل هستیم این بزرگترین دستاورد ژئوپولتیکی ایران بوده و دستاورد بزرگی است که میتواند به دستاوردهای اقتصادی ما توسعه ببخشد. همه کشورها چنین هزینههایی دارند انگلیس چقدر در خارج از سرزمین خود آدم دارد؟! آمریکاییها برای امنیت خود در خارج از مرزهای آمریکا چقدر هزینه کرده اند؟! پایگاه آمریکا در قطر با هزینههای بسیار زیادی اداره میشود این هزینهها برای چیست؟! این هزینهها برای منافع آمریکا است. آنها برای منافع خود هزینه میکنند.
بحث ۲۲ میلیون دلار شیطنت رسانهای بود
موضوع چمدان ۲۲ میلیون دلاری که میگویند حاج قاسم برای محور مقاومت از کشور هزینه کرده حواشی زیادی ایجاد کرد، توضیح میدهید؟
۲۲ میلیون دلار در شرایط دفاع و حضور در محور مقاومت عددی بود که در سالروز شهادت سردار سلیمانی مطرح شد چون برخی میخواستند، این قهرمان مقاومت کشور را با علامت سوال روبرو کنند. اگرچه مردم ایران آنچنان هشیار هستند که گول چنین شیطنتهایی را نخورند. اما این رقم در مقابل ۷ هزار میلیارد دلاری که آمریکاییها در منطقه هزینه کردهاند، قطرهای از دریاست.
با این حساب آیا ما توانستهایم در بحث بازسازی سوریه ورود کنیم؟
وقتی جنگ تمام شد ما تیمی از بچههایی بودیم که کار مهندسی میکردیم و میخواستیم کشور را بسازیم همین موضوع مصاحبه مفصلی میخواهد تا من موارد را عرض کنم. در همان زمان هم برخی در کشور اعتقاد نداشتند که بدون حضور خارجیها بشود کشور را بازسازی کرد ولی شد. به لحاظ زیرساختی کارهای بزرگی در کشور ما و در دولت آقای هاشمی و دولتهای بعدی انجام گرفت. همه این کارها توسط ایرانیها انجام شد. در کشور ما کسانی که خود مسبب جنگ بودند سامسونتهای خود را آماده کرده بودند تا در بازسازی ایران شرکت کنند و منافعی ببرند. امروز هم لقمه ۴ میلیارد دلاری بازسازی سوریه از این موارد است. امروز مپنا در سوریه نیروگاه میسازد تا برق خود را بفروشد و درآمد کسب کند. قیمت تمام شده سیمان در ایران ۲۲ دلار بیشتر نیست این سیمان به قیمت ۸۰ دلار در سوریه خرید و فروش میشود. اینها ظرفیتهای اقتصادی حضور ایران در سوریه است در حالیکه اولویت اول با ما است و توافق نامه آن امضا شده است.
فعلا کاندیدا کم نداریم
بحث کاندیدا نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است. آیا شما قصد کاندیدا شدن دارید؟
در شرایط فعلی، کشور مسائل اقتصادی پیچیدهای دارد ما هم با مردم در ارتباط هستیم. بسیاری از سفرهای من با تاکسی و اسنپ است. اولین کار من سوال از آنها است و میپرسم چه خبر؟! چند وقت پیش با اسنپ میامدم، هم من و هم ایشان ماسک زده بودیم از من پرسیدند که آقا ما شما را کجا دیده بودیم؟ گفتم فکر کن، گفت شاید در سینما شما را دیده بودم بعد گفت رییس فلان بانک نیستید چون من بعضی وقتها آنجا میآیم و کم کم به دولت احمدی نژاد رسید. همین آقا گفت که سه نفر از اعضای خانواده من سه شیفت با این ماشین کار میکنیم. وضعیت این طور است؛ وضعیت اقتصادی خوب نیست. انتخاباتی کردن فضای کشور یعنی فراموش کردن همه چیز با این وضعیت بد. من در همه دولتها کار کردهام و در هیچ کدام نگاهی سیاسی نداشته ام. برداشت خود من این است که دولتها میآیند و میروند ولی مردم هستند و نظام هست و زیرساختهای کشور ماندگار هستند. من با این نگاه کار کردهام و امروز هم بخش قابل توجهی از وقت من در این مسیر صرف میشود. ما با شرقیها کار میکنیم و ۴ صبح ما ۸ صبح چینیها است باید همان زمان مذاکره کنیم. بر عکس موضوع را با غرب داریم و امروز اوقات ما به همین صورت، سرگرم تامین نیازهای کشور میشود. فعلا هم کاندیدا کم نداریم.
من فرد نظامی به معنای فرمانده نیستم
فرض بر اینکه شما به عنوان کاندیدا نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنید، دولت نظامی آینده چه رویکردی در قبال برجام خواهد داشت؟
من فرد نظامی به معنای فرمانده نیستم. من در دوران جنگ هم کار رزمی مهندسی میکردم. بعد از جنگ هم کلا در حوزه سازندگی کشور بودم. مقطعی هم در وزارت نفت بودم. وقتی بعد از دولت دهم به سپاه برگشتم به دلیل رفاقت و ارتباطات طولانی که با شهید سلیمانی داشتم ایشان پیشنهاد دادند که به ایشان کمک کنم و این فرصت خوبی برای من بود. از این بابت یکی از بهترین دوران خدمت من بود و شاکرم که خداوند این فرصت را به من داد چون در کنار شهید سلیمانی دانشگاه تربیتی مدیریتی وجود داشت.
ساختار نظامی میتواند به طور نظاممندتری تصمیمات اداره کشور را اخذ کند
باتوجه به صحبتی که در مورد سبقه اقتصادی خود داشتید آیا این سابقه میتواند در بحث کاندیدا نظامی تاثیری داشته باشد؟
ما نظامیان بخصوص بچههای سپاه نه دانشکده افسری رفتهایم و نه دوره اکادمیک دیده ایم. چند روز پیش در یک گردهمایی در برج میلاد دختر شهید سلیمانی نامهای را که پدرش برای او نوشته بود، خواند. او نوشته بود که من فکر نمیکردم روزی نظامی بشوم. فکر نکنید که پدرتان اینجا آمده تا آدم بکشد. ما هم اینطور بودیم ما روز اولی که امدیم هیچ دوره نظامی ندیدیم کار من، مهندسی و عمرانی بود و از روز بعد از جنگ در کار سازندگی کشور بودم و بعد هم به وزارت نفت رفتم و امروز هم کار اقتصادی انجام میدهم. مجموعه بچههایی که مثل ما در حوزه نظامی حضور داشتند، چنین تفکری دارند. اگر دقت کنید زیرساختهای بنیادی دنیا توسط نظامیان ایجاد شده است این تجربه در دنیا وجود دارد. ساختار نظامی میتواند به طور نظاممندتری تصمیمات اداره کشور را اخذ کند. چه کسی آمریکا را ساخته است؟! در کره که به اندازه استان اصفهان ما است و درآمد سالیانه آن چند برابر کشور ما است، کار به دست چه کسانی انجام شد؟ کتاب خاطرات ژنرال پارک به فارسی ترجمه شده و موجود است این کتاب را بخوانید. دختر او کار سیاسی خاصی نداشت ولی چون دختر ژنرال پارک بود، ساخت کره مدیون او است کرهایها هم به او رای دادند.
اینکه کسی بگوید یک شبه و یکساله کشور را درست میکنم، وعدههای توخالی داده است
آقای رفیق دوست در مصاحبهای با ما اعلام کردند یک کاندیدا نظامی شاید بتواند یکساله وضعیت کشور را به سطح نرمال برساند نظر شما چیست؟
من فردی اقتصادی هستم و روی این موضوع کار میکنم. شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزهها کار کرده است. اینکه کسی بگوید یک شبه و یکساله کشور را درست میکنم، وعدههای توخالی داده است. این وعدهها دست نیافتنی است ولی اینکه در زمانی منطقی تغییر ریل در کشور داشته باشیم، زمان زیادی نمیخواهد. در یک سال میشود تغییر ریل را طراحی کرد. ما برنامه داریم؛ سند چشمانداز و سیاستهای اصل کلی نظام و برنامههای ۵ساله وجود دارد ولی تغییر ریل کشور برای ده تا دوازده چالش اصلی کشور اهمیت دارد. روند اصلاح این چند چالش اصلی یک سال وقت میخواهد.
همه مشکلات اقتصادی هستند
اگر در انتخابات شرکت کنید اولویت شما برای اصلاح چیست؟
برای این تصمیم گیریها زود است ولی هر کسی که بیاید باید مشکلات اصلی کشور را پیش روی خود بگذارد. همه مشکلات اقتصادی هستند. در نظرسنجیها بالای ۸۰درصد از مردم مشکل نان و آب دارند؛ مشکل اقتصاد است. ما ۳۶۰ شاخص فرهنگی در کشور داریم شما به عنوان رسانه از کدام یک از این موارد اطلاع دارید و به کدامیک توجه بیشتری میشود؟! اما بخش قابل توجهی از همین مسائل فرهنگی و اجتماعی در اقتصاد ریشه دارد. هر کسی که میخواهد فرمان اداره کشور را به دست بگیرد، باید به اقتصاد کشور توجه کند. دولت اتوبوسی است که راننده آن رییس جمهور است. هر کسی که میخواهد رییس جمهور این کشور شود، باید این فرمان را به دست بگیرد. سه چهار ماه پیش در دنیای اقتصاد مقالهای داشتم که ترکها در کجا بودند و به کجا رسیدهاند پس این کار شدنی است.
در خصوص نگاه اقتصادی و نظامی سردار سلیمانی صحبت کنید
شهید سلیمانی به تمام معنا رفیق، فرهنگی و اجتماعی بود. او سیاستمداری حرفهای و دیپلماتی توانمند بود. من در برخی از جلسات در حوزه دیپلماسی با او بودم. او وقتی وارد جلسهای میشد در پایان به انچه که گفته بود، دست پیدا میکرد. هوشمندی او در حوزه اقتصاد برای خود من بسیار جالب توجه بود با اینکه ایشان کار اقتصادی زیادی نکرده بودند. خاطرات من و شهید سلیمانی زیاد است و به فرصت دیگری نیاز دارد. من دوست دارم از ابعاد شهید سلیمانی حرف بزنم در این شش سال برای من دانشگاه عجیب و غریبی فراهم شد. ایشان در سختترین شرایط جنگ به یاد چیزهایی بود که هیچ فرماندهی به آنها فکر نمیکرد ولی او به یادشان بود. شهید سلیمانی در خصوص خانواده، اجتماع و فرهنگ ویژگیهای منحصر به فردی داشت.
دیدگاه