اظهارات جدید وزیر نیرو؛

تداوم روند فعلی مصرف گاز ما را وارد کننده آن خواهد کرد!

وزیر نیرو گفت: تداوم شیوه فعلی مصرف گاز و دورکردن ذهن جامعه از اعمال مدیریت مصرف باعث می‌شود تا روزی تبدیل به وارد کننده گاز شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های هفته سی و هفتم پویش #هرهفته الف_ب_ایران در دو استان کرمان و یزد که به صورت ویدئو کنفرانسی از محل مرکز پایش صنعت برق ایران برگزار شد، ادامه داد: تعلل برای اصلاح روش مصرف موجب از دست رفتن زمان خواهد شد و ادامه همین مسیر فعلی کشورمان را در ردیف کشورهای وارد کننده گاز برای مصارف خود قرار خواهد داد.

وی افزود: وظیفه داریم به مرور و به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم تا همه مصرف کنندگان نسبت به آنچه که درحال اتفاق افتادن است آگاهی پیدا کنند و اگر این امر صورت گیرد، مجموعه جامعه مسیر صحیح را انتخاب کرده و به طور قطع از این شرایط به سمت شرایط بهتر منتقل خواهیم شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز ۳۷ میلیون مشترک در بخش برق داریم که شامل مشترکان خانگی، تجاری، عمومی، صنعتی، کشاورزی و معدنی هستند، خاطرنشان ساخت: برای تامین برق این ۳۷ میلیون مشترک نیروگاه‌های ما نیاز به سوخت دارند و این سوخت به اشکال مختلف و عمدتا گاز تامین می‌شود.

اردکانیان ادامه داد: با یک محاسبه ساده فرض شود همه سوخت نیروگاه‌های کشور گاز باشد و ما برای اینکه در هر شبانه روز پاسخگوی نیاز برقی همه مشترکان در همه بخش‌ها باشیم، چیزی حدود ۱۸۰میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم.

وی افزود: این درحالی است که فقط بخش خانگی حدود ۴ برابر این میزان گاز مصرف می‌کند تا گرمایش منزل و پخت وپز انجام شود، این عدد خیلی بالایی است.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: نباید چنین تصوری را به هموطنان القا کرد که گاز یک منبع تمام نشدنی است که در گذشته در دسترس نبوده و حالا با تلاش‌هایی که شده به این منبع دسترسی پیدار کرده و مثل هوا و اکسیژن باید استفاده کرد و هیچ مسولیتی در قبال آن نداریم.

اردکانیان با بیان اینکه باید با استفاده از همه تکنیک‌ها و روش‌ها و هنرمندی‌ها هم خود رامتوجه این موضوع کرده و هم مردم را آگاه کنیم، ادامه داد: اعتقاد دارم در مقایسه با کارهای بزرگ و پیچیده‌ای که در بخش ساخت و ساز‌ها انجام شده در این بخش خیلی عقب هستیم و خیلی جای کار دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: بدانید اگر شیوه‌های مصرف اصلاح نشود، زمان را برای اصلاح از دست خواهیم داد و روزی خواهد رسید که ما برای تامین گاز روزانه‌ای که نیاز داریم ناچار به واردات گاز شویم.

اردکانیان افزود: باید به سمتی حرکت کرد که این شیوه اصلاح شود و سختی‌های زمستان امسال و محدودیت گاز این را یک فرصت و میانر بدانیم که با کمک آن بتوان مسئله را به شکل مناسب‌تری توضیح دهیم، قطعا نتیجه خواهیم گرفت.

Share