وزیر صمت در جریان بازدید از خودرسازان بزرگ؛

با ایجاد تعادل در قیمت خودرو در پی افزایش تولید، دلالان متضرر خواهند شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن ضروری خواندن انجام اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو برای داشتن یک خودروسازی موفق، از افزایش حداقل ۵۰ درصدی تولید خودرو تا پایان سال خبر داده و تاکید کرد که با این افزایش تولید، قیمت‌ها در بازار متعادل خواهد شد و دیگر این دلالان هستند که متضرر خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، در پی اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه با تحقق شکست انحصار تولید خودرو و با ایجاد بازار رقابتی، خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم خواهد رسید. پس از نشست‌های متعددی که طی دو ماه گذشته با خودروسازان، مصرف کنندگان، شورای رقابت و انجمن‌ها برگزار شد، در نهایت به این نتیجه رسیده‌ایم که سامان دادن بازار خودرو، تنها با شکستن انحصار تولید امکان‌پذیر خواهد شد.

پس از این اظهار نظر شب گذشته (جمعه) علیرضا رزم‌حسینی، وی امروز در جریان بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو که طی آن از نام “تارا” به عنوان نام جدید محصول ایرانی ایران‌خودرو نیز رونمایی کرد، اظهار کرد: ایران خودرو سهم ۵۴ درصدی در بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داده است، این شرکت با پیشینه‌ای ۶۰ ساله شرکتی نامدار در منطقه است.

انجام تمامی تعهدات خودرویی به مشتریان را در دستور کار قرار داده‌ایم

وزیر صمت در ادامه با اشاره به سیاست‌های این سازمان (وزارت صنعت، معدن و تجارت) در رابطه با ایران‌خودرو طی چند ماه گذشته، خاطرنشان کرد: رفع تعهدات خودرویی به مشتریان و کاهش هزینه‌های سربار را در این گروه صنعتی دنبال کرده‌ایم.

رزم‌حسینی ضمن تاکید براینکه فضای کشور باید به سمت ترغیب خودروسازان به جهت افزایش تولید، حرکت کند، تصریح کرد: فضای کشور باید به سمتی برود که همه خودروسازان نسبت به افزایش تولید خود مبادرت ورزند. باتوجه به  افزایش تولید قابل توجه در گروه صنعتی ایران‌خودرو، این روند ادامه‌دار خواهد بود و تا پایان سال بیش از ۵۰ درصد در حوزه خودرو کشور افزایش تولید خواهیم داشت که با این افزایش تولید قیمت‌ها نیز در بازار متعادل خواهد شد.

وی افزود: دلالانی که از فضای به وجود آمده استفاده کردند و قیمت‌های کاذب در بازار به وجود آورده‌اند، با افزایش تولید خودرو و متعاقب آن متعادل شدن قیمت‌ها، حتما متضرر خواهند شد.

انجام اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو برای داشتن یک خودروسازی موفق در آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه برای داشتن یک خودروسازی خوب در کشور، باید اصلاحات در ساختار خودروسازان، سهام خودروسازان و مدیریت صنعت خودروسازی داده شود، اصلاح صنعت خودرو برای تولید خودروی با کیفیت در بازاری رقابتی را ضروری دانست.

رزم حسینی با بیان اینکه به دنبال اصلاح صنعت خودرو هستیم، گفت: این اتفاق مرحله به مرحله بایستی اتفاق بیفتد تا با ایجاد بازار رقابتی خودروی با کیفیت بدست مردم برسد. تصمیمات لازم برای این برنامه گرفته شده است، حدود دو ماه است که در کمیته تخصصی خودروی وزارت صنعت، معدن و ‌تجارت با حضور فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارشناسان با توجه به تجربه ۴۰ ساله در این حوزه تصمیمات خوبی گرفته شده است.

وزیر صمت به پیگیری برای ارتقاء توان تولید بخش خصوصی برای ایجاد بازار رقابتی اشاره کرده و گفت: یقینا به خودروسازان و شرکت‌هایی که در جهت خودکفایی، قطع وابستگی و تکیه بر ساخت داخل با استفاده از توان داخلی گام بردارند باید امتیازهای ویژه ای داده شود.

رزم‌حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اصلاح صنعت خودرو، حمایت از توان بخش خصوصی توانمند و ایجاد بازار رقابتی خودروهایی باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم  کشورمان برسد.

در ادامه، فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- نیز در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: حضور وزیر صمت دلگرمی خوبی برای کارگران و مجموعه ایران‌خودرو است. طبق دستور وزیر، افزایش ۳۰ درصدی تولید در آذرماه را در دستور کار قرار داده و فعالیت‌های مربوط به تجاری‌سازی محصولات را نیز تسریع بخشیده‌ایم. در پایان آذرماه و سه ماه زودتر، از کل تولیدی که در سال ۱۳۹۸ داشته‌ایم عبور خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توسعه محصولات، ‌ از آغاز تولید انبوه خودروی تارا تا پایان سال خبر داد و گفت: در ارتقای محصولات فعلی نیز، شش محصول را ارتقا داده‌ایم، دناپلاس اتوماتیک، سورن پلاس، راناپلاس با سقف شیشه ای و گیربکس شش سرعته، ۲۰۷ با سقف پانوراما و فرمان برقی از جمله آن است.

این خودروساز اعلام کرد: طبق هدف‌گذاری وزیر با بهبود خودروهای جاری، عرضه سالانه یک محصول جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 مقیمی افزود: طراحی و مهندسی خودروی دیگری را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که وارد فاز عملیاتی خواهیم شد و در سال ۱۴۰۰ این محصول جدید را وارد بازار خواهیم کرد. همچنین قراردادهای تامین قطعات تارا به میزان ۹۲ درصد با قطعه‌سازان منعقد شده است. بدین ترتیب تارا با سطح داخلی سازی بالایی وارد بازار خواهد شد.

 وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت از سالن‌های تولید ایران‌خودرو در پرس، بدنه‌سازی، سالن تولید بدنه تارا، ‌ موتورسازی و مرکز تحقیقات بازدید کرد.

در شرایط فعلی، شاهین خودرو خوب و مناسبی است

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از دیگر خودروساز اصلی کشور نیز بازدید و ضمن این بازدید با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر گفت: این افزایش موجب شد که صنعت خودرو کشور دچار بحران شود اما در شرایط فعلی که شاهد ثبات نرخ ارز هستیم، احتمال اینکه وضعیت سایپا بهتر شود، وجود دارد.

وی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا را خودرویی خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: در شرایط فعلی، شاهین به عنوان یک خودرو با طراحی داخلی، محصولی خوب و مناسب برای بازار ایران است.

رزم‌حسینی با بیان اینکه سایپا به تعهدات خود به خوبی عمل کرده است، افزود: سایپا محصول جدید شاهین را آماده عرضه به بازار دارد که براساس طراحی ایرانی، تولید شده و برای بازار ایران مناسب است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با اقدامات سایپا طی دو سال اخیر مبنی بر خروج پراید از خط تولید، آغاز تولید انبوه شاهین و طراحی نخستین کراس‌اوور ایرانی در شرایط تحریم و شیوع کرونا نیز، خاطر نشان کرد: وزارت صمت به ادامه این روند کمک خواهد کرد. در این زمینه با اقداماتی از جمله تامین ارزی و مالی، بسته بسیار خوبی در دو ماه اخیر  تهیه شده تا با کمک بانک مرکزی و رقابتی کردن فضای صنعت خودرو شاهد افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولیدی باشیم.

سایپا در فضای رقابتی سه سال آینده، ۱۰ محصول جدید عرضه خواهد کرد

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی نیز در حاشیه مراسم بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از این خودروسازی، با بیان اینکه وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی را از مسیر رقابتی کردن فضای صنعت خودرو هدف گذاری کرده است، گفت: در همین راستا؛ سایپا برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق این هدف‌گذاری در دستور کار قرار داده که براساس آن در سه سال آینده، ۱۰ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم رضایت بیشتر مردم را جلب کنیم. خودرو شاهین که امروز مورد تائید وزیر صمت نیز قرار گرفت، در داخل کشور طراحی شده و حاصل تلاش مهندسان گروه سایپا بوده است. همه اجزا و المان‌های خودرو شاهین در داخل کشور طراحی شده و در جهت کاهش ارزبری آن نیز برنامه ریزی شده است.

شاهین با کمترین میزان ارزبری، زمستان امسال تحویل مشتریان خواهد شد

سلیمانی با بیان اینکه محصول جدید سایپا در زمستان امسال تحویل مشتریان خواهد شد، تاکید کرد: شاهین سایپا به لحاظ استاندارد در سطح مطلوب و بالایی قرار داشته و می‌تواند سه ستاره کیفی استانداردهای اروپا را دریافت کند. علاوه‌براین میزان ساخت داخل خودرو شاهین در فاز نخست تولید حدود ۸۵ درصد است. این محصول ۱۵ درصد نیز ارزبری دارد. البته برنامه‌ریزی شده تا در مدت زمانی اندک، ارزبری آن به کمترین میزان ممکن برسد.

گفتنی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (شنبه) از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و خط تولید محصول  جدید این گروه خودروسازی نیز بازدید به عمل آورد. همچنین از جدیدترین خودروهای طراحی شده سایپا در این مرکز بازدید کرد و در جریان روند تولید در این گروه خودروسازی قرار گرفت.

وی در ادامه از سالن‌های بدنه سازی و مونتاژ خودرو شاهین نیز دیدن کرد.

Share