انواع شمش فولادی و فرآیند تولید آن در کارخانه های مختلف

امروزه مهمترین کالایی که در زنجیره تولید فولاد استفاده می شود، شمش فولادی می باشد.

شمش فولادی چیست می توان گفت که امروزه مهمترین کالایی که در زنجیره تولید فولاد استفاده می شود، شمش فولادی می باشد. این محصول با توجه به نیاز صنایع گوناگون می تواند به صورت فیزیکی و شیمیایی تولید شود.

شمش ها معمولا به شکل ذوزنقه ای شکل تولید می شوند. طول هر یک از آن ها حدودا به دو متر می رسد. یکی از ویژگی های این محصول حمل و نقل راحت آن می باشد.

شمش های فولادی به سه صورت بیلت، فابریک و اسلب تولید می شوند.

انواع شمش فولادی

در این قسمت قصد داریم به توضیح انواع شمش فولادی بپردازیم:

بیلت:

 در صورتی که تولید شمش به طور مستقیم از تولید ccm به مصرف نورد برسد به آن شمش بیلت گفته می شود. این نوع از شمش بیشتر برای تولید میلگرد صورت می گیرد. بیلت به عنوان شمشال نیز شناخته می شود.

شمش نسبت به بیلت معمولا از طول بیشتری برخودار است. سطح شمشال معمولا دایره ای شکل یا مربعی شکل با عرضی کمتر از پانزده سانتی متر است.

فابریک:

 شمش های فابریک در ابعاد متنوعی تولید می شوند. پس از گذراندن فرآیند نورد این محصول به سایزهای مختلفی تبدیل می شود. در نهایت جهت استفاده در نوردهای مقاطع به تولید می رسد.

در گذشته این شمش با نام بلوم شناخته می شد ولی در حال حاضر به دلیل تغییر در ادبیات، نام این شمش به فابریک تغییر پیدا کرده است.

این نوع از شمش، در کنار اسلب به دست می آید و یا تمامی اسلب به صورت شمش در می آید. در مجموع می توان گفت که روش تولید کلیه شمش ها به یک شکل است که و در فرآیند تولید آن ها تفاوت چندانی وجود ندارد.

بلوم یا در اصطلاح شمش فابریک، ابتدا در مقاطع بزرگتر تولید می شوند سپس توسط نورد نهایی به مقاطع دیگر تبدیل می شوند.

در واقع می توان گفت که بلوم یا فابریک که با عنوان شمش شناخته می شود، همان بیلت است، با این تفاوت که از عرض بیشتری برخودار است.

به طور کلی می توان گفت که عرض این کالا از پانزده سانتی متر کمتر است. به همین علت است که معمولا بیلت و بلوم در یک دسته قرار می گیرند.

می توان گفت که عمده مصارف بلوم برای ساخت ریل، سپری، قوطی آهن، تیرآهن، نبشی و غیره می باشد.

اسلب:

یکی دیگر از رده های شمش اسلب می باشد که از لحاظ ظاهری متفاوت از رده های دیگر شمش می باشد. برخلا ف بلوم و بیلت، اسلب دارای سطح مقطعی مستطیلی می باشد.

معمولا ضخامت این نوع از شمش، ۲۳۰ میلی متر و عرض آهن ۱.۲۵ متر و طول آن ۱۲ متر می باشد.

در واقع برای ساخت ورق ها فولادی از اسلب استفاده می شود. به اسلب، سلب و یا تختال نیز گفته می شود.

حال می توان دریافت که بر اساس توضیحاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، تفاوت انواع شمش فقط در ابعاد و ظاهر آن ها می باشد و فرآیند تولید آن ها تفاوت چندانی با هم ندارند. در واقع می توان گفت که همه آن ها به یک شکل تولید می شوند و کاربردی مشترک دارند.

نحوه استفاده از شمش فولادی

بعد از اینکه شمش فولادی از مرحله نورد عبور کرد به محصولاتی مثل میلگرد، نبشی، ناودانی، سپری، انواع تیرآهن و غیره تبدیل می شود و در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه تولید شمش فولادی

شمش های فولادی توسط دو کوره القایی و قوس الکتریکی تولید می شوند. وجود این دو کوره در تولید شمش بسیار حائز اهمیت است.

معمولا شمشی که در کوره قوس الکتریکی تولید می شود از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است.

Share