نماینده ولی فقیه در گیلان در بازدید از منطقه آزاد انزلی؛

منطقه آزاد انزلی می تواند با مناطق آزاد موفق جهان برابری کند|تولیدات داخلی را صادرات محور کنید

نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه شهرستان رشت از امکانات زیرساختی بندری، حمل و نقلی، تولیدی و گردشگری منطقه آزاد انزلی بازدید به عمل آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله رسول فلاحتی امروز در جلسه شورای معاونان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی با خدا قوت و قدردانی از تلاش مسئولان این منطقه در فراهم کردن بستر برای مشاهده از نزدیک فعالیت‌های انجام شده در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده بود و امسال با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: اگر در جهش تولید، اقتصاد مقاومت‌زا نشود جهش حاصل نخواهد شد چنانچه مقاومت‌زایی اقتصاد در صورتی حاصل می‌شود که جهش نیز در کنار آن باشد زیرا این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه ظرفیت اسمی خوبی در راستای کمک به مناطق آزاد در شمال کشور دارد، تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی باید در راستای تولید فعالیت داشته باشند.

آیت الله فلاحتی، خواستار ایجاد ساختار نظام‌مند به منظور سامان بخشی تولید در سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی شد و بیان کرد: صادرات کالا از منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی حائز اهمیت است.

وی، بخشی از تلاش کشورها را بر صادرات عنوان کرد و گفت: صادرات فنی و مهندسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است زیرا فکر و اندیشه را انتقال می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه صادرات موجب رونق اقتصاد جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: صادرات در گیلان بیشتر از طریق دریا انجام می‌شود و این امر در ایجاد اشتغال تاثیرگذار است.

آیت الله فلاحتی، صادرات را سبب عرضه فناوری کشور ذکر کرد و یادآور شد: به دست گرفتن بازارهای جهانی با صادرات امکانپذیر است بنابراین بازاریابی رکن اساسی در عرصه صادرات دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه تشنه کالای ایرانی هستند، اظهار کرد: آسیای میانه می‌تواند بازار بسیار خوبی برای کالای تولید داخلی به ویژه تولیدات کشاورزی و صنعتی گیلان باشد.

امام جمعه رشت بر هدایت تولیدکنندگان برای تولید کالای صادراتی تاکید کرد و افزود: می‌طلبد سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تولیدات داخلی را صادرات محور کند.

آیت الله فلاحتی با اشاره به تحقق انقلاب اسلامی در سایه خون شهدا، بیان کرد: انقلاب اسلامی خط قرمزهایی دارد و باید به مسائل دینی صادرات، تولید، عرضه و ورود و خروج‌ها در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی توجه شود.

وی، خواستار توجه به مسائل فرهنگی در کنار فعالیت‌های صادراتی و تولیدی در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی شد و تصریح کرد: امروز دنیا ایران را با نام اسلام می‌شناسد بنابراین می‌طلبد خط قرمزها و اصول انقلاب را در همه بخش‌های منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مد نظر داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر تولید کالای مقاوم و زیبا توسط تولیدکنندگان داخلی، خاطرنشان کرد: صنعت بسته‌بندی از عقلانیت جهانی برخوردار است و این بخش مهم در تراز تولید محسوب می‌شود.

آیت الله فلاحتی، برندسازی را مهم خواند و گفت: مدیریت بر همه امور در مناطق آزاد مهم است بنابراین یک مدیر باید خودصیانتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دست پاک یک مدیر می‌تواند مدیر بالادستی را به موفقیت برساند، یادآور شد: هرگز نمی‌خواهیم دست ما به طرف دیگران باشد البته بعضی مواقع نیاز به واردات کالای استراتژیک داریم اما مدیر خوب آن است که بستر صادرات را فراهم کند.

امام جمعه رشت بر صادرات کالای داخلی به ویژه تولیدات کشاورزی و صنعتی گیلان از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تاکید کرد و افزود: مدیری، مدیر است که بستر صادرات را برای صادرکننده فراهم کند.

آیت الله فلاحتی با تاکید بر تشویق صادرکنندگان به صادرات، بیان کرد: صادرات موجب افزایش تولید داخلی و اشتغالزایی می‌شود و با این امر جهش تولید تحقق پیدا می‌کند.

وی به محدودیت‌های منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: کمبود زمین در گیلان از موانع توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی محسوب می‌شود البته باید نسبت به داشته‌های خود مدیریت کنیم زیرا توسعه اقتصادی با برنامه ریزی محقق می‌شود. با توجه به اقدامات صورت گرفته، امکانات موجود و برنامه های در دست اجرا، و مزیت سابقه مراودات با کشورهای شمالی منطقه آزاد انزلی می تواند با مناطق آزاد موفق جهان برابری نماید و با صدور کالاهای خوب ایرانی با برندهای خوب جهانی رقابت نماید.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه همچنین از مجتمع بندری کاسپین، واحد تولیدی پوشاک سرزمین شاد با نشان جهانی «هپی لند» در شهرک صنعتی شماره ۲ و آکواریوم ماهی، پرندگان و خزندگان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بازدید کرد.

آیت الله فلاحتی در جریان بازدید از منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حقیقتا منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی از ظرفیت بسیار بالایی برای کشور و استان گیلان برخوردار است.

وی به فعالیت جوانان و مردان و زنان در واحدهای تولیدی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی اشاره کرد و افزود: لباس‌هایی که در واحد تولیدی منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی طراحی و دوخته می‌شود نه تنها با طراحی و دوخت لباس با خارج از کشور برابری می‌کند بلکه برتر از آن‌ها است.

امام جمعه رشت با تاکید براینکه مسئولان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تلاش کنند ظرفیت‌های این منطقه را بالا ببرند، بیان کرد: منطقه آزاد انزلی به ویژه مجتمع بندری کاسپین دروازه‌ای به طرف ارپای شرقی محسوب می‌شود و علاوه بر ارتباط با کشورهای آسیای میانه و قفقاز می‌تواند در صادرات کالا به اروپای شرقی و آسیای میانه نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

آیت الله فلاحتی به ارائه گزارش مطلوب مسئولان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت‌ها در سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در راستای رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تولید کالای دارای نشان جهانی و صادرات به دیگر کشورها است.

رویکرد منطقه آزاد انزلی افزایش ظرفیت‌های صادراتی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار با ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های این منطقه که در بیشتر شاخص‌ها در میان مناطق آزاد کشور بی‌نظیر است، اشاره‌ای به نقطه نظرات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مقولات اقتصادی در قالب تعیین راهبردهای سالیانه کشور نمود و اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود و قرارگرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی شمال جنوب و شرق به غرب، منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک در گسترش ارتباطات کشورهای جنوب و شرق آسیا با اروپا نقش محوری ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به توانمندهای لجستیک و بندری بنادر کاسپین و انزلی که در محدوده این منطقه واقع شده و ظریفت‌های واحدهای تولیدی-صنعتی منطقه افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوان کوچک‌ترین منطقه آزاد کشور با دارا بودن کمتر از ۲ دهم درصد از مساحت استان گیلان ۸.۲ درصد از GDP استان را در اختیار دارد و با صدور ۱۵۷ میلیون دلار از محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی خود در مقابل ۳۰ میلیون دلار واردات کالا و مواد اولیه، عزم خود را در جهت دست‌یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید نشان داده است.

رییس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به نقش ترانزیت کالا در جذب سرمایه گذاران تولیدی، رویکرد سازمان متبوع خود را افزایش ظرفیت‌های صادراتی کشورمان به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و به ویژه روسیه عنوان کرد.

Share