استاندار گیلان در جلسه شورای اداری لنگرود؛

توسعه صنایع تبدیلی در لنگرود با هدف تقویت ارتباط صنعت و کشاورزی دنبال شود

استاندار گیلان با بیان اینکه پشتیبانی از سرمایه‌گذاری آینده کشور را رقم می‌زند، گفت: توسعه صنایع تبدیلی در لنگرود با هدف تقویت ارتباط صنعت و کشاورزی دنبال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای اداری لنگرود که با موضوع تکریم و معارفه فرمانداران قدیم و جدید این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز در کشورمان با پدیده مهم تحریم و جنگ اقتصادی روبرو هستیم، افزود: دولت آمریکا تصور می کرد با تحریم های شدید می تواند ملت ایران را به تسلیم وادارد ولی با مقاومت و پایمردی جانانه مردم مواجه شده است.

وی ایستادگی و تاب آوری ملت که در راستای دفاع از هویت ملی است را شایسته تجلیل دانست و اظهار کرد: مردم کشورمان طی افزون بر چهار دهه گذشته، پیوسته و همواره ثابت کرده اند با وجود دشواری هایی که پیش روی زندگی آنان بوجود آمده، گامی از آرمان ها و ارزش ها عقب نمی نشینند و با امتی که اتکال به باری تعالی دارد به یقین از این دوران سخت و دشوار نیز با سربلندی عبور می کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه امروز مقاومت، به معنای جهش تولید است و براساس راهبردی که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده، دولت دوازدهم نیز برنامه های عملیاتی را برای تحقق آن تدوین کرده، افزود: در گیلان نیز از ابتدای سال با تعیین تعداد طرح ها، با اولویت میزان اشتغال، افزایش تولید و استفاده از تسهیلات بانکی که برای همه شهرستان ها تعریف کردیم، کوشیده ایم نقش موثری در اجرای برنامه ها و سیاست های تحقق این شعار داشته باشیم که موفقیت های خوبی هم حاصل شده است.

استاندار گیلان با تأکید براینکه با وحدت، انسجام و همبستگی می‌توانیم از دل سختی ها و مشکلات، فرصت های بزرگی برای توسعه و آبادانی به وجود آوریم، گفت: لازمه این امر، پشتیبانی از فعالیت های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و زمینه سازی برای خلق و بسط فرصت های افزایش تولید، صادرات و متعاقب آن اشتغال است.

وی پشتیبانی از سرمایه گذاری را جزء موارد مورد تأکید همیشگی خود عنوان و با بیان اینکه این موضوع آینده کشور را رقم می زند، اظهار کرد: لازم است فعالان بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرند و دستگاه های دولتی موظفند با تدوین ساز وکارهایی مبتنی بر قانون، بستر را برای فعالان اقتصادی و مشارکت آنان در عرصه های تولید ثروت، هموار کنند.

دکتر زارع در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های شهرستان لنگرود اشاره کرد و گفت: لنگرود به لحاظ قدمت تاریخی و فرهنگی از جمله شهرستان‌هایی است که از بابت پیشینه و تمدن، بافت تاریخی بسیار ارزشمندی دارد و بخشی از بناهای قابل توجه آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

وی افزود: منابع انسانی غنی، اندیشمند و موثر، از شهید املاکی تا بسیاری دیگر از مفاخر جزء ظرفیت هایی‌ است که لنگرود از آنها بهره مند بوده و در راستای شتاب بخشی به توسعه بیشتر این شهرستان باید مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه بیش از هفت ماه است که کشورمان درگیر کروناست و آسیب این بیماری به شهرستان هایی که یکی از بنیان های اقتصادی آنها بر گردشگری استوار بوده، بیشتر است، گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری دچار تنگناهایی شده اما با مهار بیماری، این عرصه رونقی دوباره خواهد یافت.

وی اظهار داشت: لازم است نسبت به ظرفیت‌سازی و تقویت پتانسیل های این بخش در شهرستان لنگرود همچون تالاب کیاکلایه، منطقه ساحلی چاف و چمخاله، مکان های تاریخی و طبیعی اهتمام جدی شود.

وی توجه به دیگر مزیت های لنگرود از جمله کشاورزی و صنایع وابسته به آن را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: در کنار تولید دو محصول راهبردی چای و برنج در این شهرستان، صنعت نوغانداری به‌عنوان یکی از صنایع قدیمی و دیرپا در لنگرود باید بیشتر مدنظر باشد چراکه در دوره‌ای تولید ابریشم در گیلان، ده ها برابر میزان فعلی بود و طی سال های اخیر دولت تدبیر و امید اقدامات حمایتی پیرامون این صنعت انجام داده و باید با تلاش مضاعف شاهد بازگشت رونق گذشته باشیم.

استاندار گیلان بر ضرورت وجود رویکردهای حمایتی از تمامی محصولات کشاورزی تأکید و به دیدار خود با دکتر جهانگیری طی هفته جاری اشاره کرد و گفت: در این دیدار با قدرشناسی از تلاش شالیکاران و اهتمام آنان به تولید برنج به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی و بیان خسارت‌های وارده به آنان براثر بارش های شدید باران در فصل زراعی اخیر، تنظیم قیمت برنج به نحوی که منافع آن شامل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شود را خواستار شدم.

وی تولید محصولات باغی در لنگرود را از دیگر مزیت های این شهرستان عنوان و با بیان اینکه این ظرفیت فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی مرتبط را فراهم کرده است، ادامه داد: با توجه به مزایای متعدد صنایع تبدیلی از جمله ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و هدررفت محصولات، توسعه و گسترش این صنایع، راهی برای رشد اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و البته تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی است. توسعه صنایع تبدیلی تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی می شود

دکتر زارع ساماندهی رودخانه های استان را یکی از موضوعات دارای اهمیت دانست و بر اهتمام جدی متولیان این بخش تأکید و تصریح کرد: به سبب برداشت های بی رویه صورت گرفته از بستر رودخانه ها، به دنبال وقوع باران، شاهد جاری شدن سیلاب در چنین مناطقی هستیم که لنگرود نیز طی سال های گذشته، دچار سیلاب هایی شده و خسارت هایی نیز به زیرساخت های آن وارد آورده است.

وی به تأکید خود در کارگروه پیشگیری و برخورد با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز مبنی بر لزوم تشدید بازرسی‌های مقابله با ساخت‌وسازهای غیرقانونی و نیز برخورد بدون اغماض و بر اساس قانون با متخلفان و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی به‌صورت هدفمند و مبتنی بر برنامه اشاره و مجددا این موضوع را یادآور شد.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: انتظارم از فرمانداران، شهرداران و مدیران دستگاه های اجرایی این است تا بر ممانعت از تخلفات ساخت‌وساز و تغییرکاربری غیرمجاز، نظارت جدی کنند و دهیاران نیز تخلفات صورت‌گرفته را گزارش دهند تا با خاطیان طبق قانون برخورد شود.

وی همچنین تکریم مردم، تلاش برای جلب رضایت ارباب رجوع ، رفتار به دور از کبر، حسن خلق، گره گشایی از امور و تلاش جدی برای رفع مشکلات را جزء انتظارات خود از فرماندار جدید و البته همه خدمتگزاران به مردم عنوان کرد.

استاندار گیلان در پایان سخنانش به دهم مهرماه روز جهانی سالمندان اشاره و با بیان اینکه دوره سالمندی، دوره کمال و بلندای زندگی هر انسان است، گفت: انبوهی از تجربیات در سالمندان نهفته است که می تواند گویای اتفاقات گذشته و راهنمای آینده جامعه باشد.

در پایان این جلسه با قدردانی از تلاش های سیروس شفقی در دوران تصدی فرمانداری لنگرود، رحیم حیدری به عنوان فرماندار جدید این شهرستان معرفی شد.

عکس: ابوالفضل شکری

Share