عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد:

نمایندگان از وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال به خاطر قرارداد ویلموتس شکایت می‌کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ به خاطرمسائل پیش آمده در قرارداد ویلموتس از وزیر ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شکایت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید احسان قاضی‎زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال به خاطر قرارداد منعقده با ویلموتس مربی تیم ملی فوتبال در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شکایت می‌کنیم.

وی افزود: این موضوع پس از رسیدگی در کمیسیون و صحن برای رسیدگی قضایی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

* وزیر ورزش می‌خواهد با سکوت از این فضا فرار کند

وی با اشاره به این موضوع که سؤال از وزیر ورزش به تأخیر افتاده است، عنوان کرد: تلقی من این است که وزیر ورزش و جوانان با سکوت می‌خواهد از این فضای اجتماعی پیش آمده در داخل کشور فرار کند. طبق ماده ۲۳۴ از قوه قضائیه خواسته‌ایم که مسببین و مباشرین انعقاد این قرارداد از رئیس تا اعضای هیأت رئیسه همه باید پاسخگو باشند و پرونده کیفری را برای این نفرات درنظر بگیرند. نمایندگان مجلس نیز در کمیسیون فرهنگی قطعا این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

* قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال فاجعه‌بار است

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بازرسی کل کشور گزارشی را تهیه کرده و در مورد نحوه انتخاب، انعقاد قرارداد و نحوه پرداخت ابهامات بسیار جدی و گسترده‌ای وجود دارد که روند قانونی آن در حال طی شدن است. متأسفانه نحوه انعقاد قرارداد شامل نظرات کمیته‌های فنی و تخصصی نبوده و هیچ زمینه حقوقی در آن طی نشده است. ما شاهد یک قرارداد فاجعه‌بار بوده‌ایم که حتی نکات فنی و حقوقی ابتدایی در آن لحاظ نشده است.

* در ۳ مورد قرارداد مربی بلژیکی ابهامات گسترده دارد

وی ادامه داد: نکات نگارشی در متن انگلیسی و اغلاط املایی بسیار زیاد در قرارداد وجود داشته و همین موضوع باعث شده تا طرف مقابل حس کند می‌تواند با پیگیری یک شکایت غرامت سنگینی در فدراسیون فوتبال ایران دریافت کند. مورد سومی هم که ما به آن ایراد زیادی وارد کرده‌ایم نحوه پرداخت است. متأسفانه بیش از ۲ میلیون یورو برای این مربی و دستیارانش هزینه شده و حتی بیش از عدد و رقم مدنظرش دریافت کرده است. ما در سه حوزه هم قضایا را باخته‌ایم و هم در مجلس و همچنین دستگاه قضایی این سه مورد را پیگیری خواهیم کرد.

* یک مطالبه تاریخی برای قرارداد ترکمنچای داریم

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از ابتدا شروع کننده پیگیری این پرونده بوده و قول می‌دهد تا انتها کار را پیش ببرد، عنوان کرد: صفر تا صد اقدامات پیرامون قرارداد ویلموتس توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. از انتشار عدد قرارداد تا متن انگلیسی آن و حتی اغلاطی که در این توافقنامه صورت گرفته توسط مجلس دنبال شده است. قطعا یک مطالبه تاریخی خواهیم داشت تا به قولی مقصران انعقاد و فسخ این قرارداد ترکمنچای معرفی شوند. شک نکنید اگر مجلس به این قضیه ورود نمی‌‌کرد، راز قرارداد ویلموتس سر به مهر باقی می‌ماند و همه ارقام بی سر و صدا به این مربی پرداخت می‌شد.

* قوه قضائیه تا صدور رای دادگاه CAS برای مقصران توقیف موقت اموال صادر کند

نماینده منتخب مردم در دوره یازدهم مجلس تصریح کرد: از قوه قضائیه خواهان برخورد قاطع هستیم چون معتقدیم این قوه می‌تواند تمامی افراد مرتبط با این پرونده را ممنوع‌الخروج کند و با صدور دستور موقت توقیف موقت اموال تا رأی دادگاه CAS مانع از فرار برخی‌ها از این پرونده حقوقی شود.

* قرارداد کالدرون و استراماچونی باعث شد تا از ورود خارجی‌ها جلوگیری شود

وی با اشاره به اینکه به قرارداد مربیان خارجی با باشگاه‌ها نیز مجلس ورود کرده است عنوان کرد:‌ ما قرارداد آقایان استراماچونی و کالدرون را از وزارت ورزش و جوانان خواسته‌ایم و پیگیری‌ها منجر به این شد که انعقاد قرارداد با این دو باشگاه چه از نظر مربی و چه از نظر بازیکن لغو شود، به هر حال با این همه مشکلات مالی کشور به خصوص در حوزه ارز نباید این همه ارقام گزاف به صورت دلار و یورو به خارجی‌ها پرداخت شود. متأسفانه سوءمدیریت باعث شده تا ورزش علی‌الخصوص فوتبال تبدیل به حیاط خلوت مربیان و بازیکنان خارجی شود که به راحتی علیه ایران حکم بگیرند.

* تمام هزینه‌های اعتراض به CAS را باید فدراسیون بدهد

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: متأسفانه در فیفا برای پرونده‌های فوتبال ما یک اتاق تشکیل شده در حالی که کشورهای دیگر تنها شاید یک فایل یا زونکن در آنجا داشته باشند. ما به غیر از یکی دو مورد در دادگاه CAS توفیق پیروزی نداشته‌ایم و شکست‌های متعدد در پرونده‌ها باعث از دست رفتن بیت‌المال شده است. جالب است همین حالا که فدراسیون باید به دادگاه CAS شکایت کند، تمام هزینه‌های داوران را ما باید پرداخت کنیم. حتی اگر سرمربی بلژیکی نیز خواهان یک داور شود باز هم فدراسیون باید پول او را پرداخت کند.

* ویلموتس برای فدراسیون ۱۰ میلیون یورو هزینه داشته است

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر با احتساب ۲ میلیون دلاری که به ویلموتس پرداخت شده و با عددی معادل یک‌میلیون یورو برای رسیدگی و اعتراض به رای و همچنین غرامت سنگین ۶.۲ میلیون یورویی به این مربی بخواهیم خسارت‌ها را جمع بزنیم کشور ما باید برای یک پرونده نزدیک به ۱۰ میلیون یورو غرامت بدهد. جالب است ایران در صورت صعود به جام جهانی آن هم هر چهار سال یکبار شاید پاداش صعود و حضورش ۱۰ میلیون یورو شود اما برای غرامت به یک مربی باید این رقم را پرداخت کند.

*قرارداد استراماچونی، کالدرون و کی‌روش متنوع و دارای نکات زیادی است

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه به قرارداد مربیان با باشگاه‌ها نیز ورود می‌شود عنوان کرد: در مورد قرارداد برانکو و شفر در مجلس شورای اسلامی فعلا کاری صورت نگرفته اما می‌دانم که بازرسی کل کشور به قرارداد شفر با استقلال ورود کرده است. ما ریز قراردادهای استراماچونی و کالدرون را دریافت کرده‌ایم و جالب است که این قراردادها بسیار متنوع و متفاوت است یعنی شاهد مفاد گوناگون قرارداد هستیم ضمن آنکه قرارداد کی‌روش را در اختیار داریم که تا امروز پیرامون آن اطلاع‌رسانی صورت نگرفته اما فقط این را بگویم که قرارداد کی‌روش نیز دارای نکات بسیار زیادی است.

*وزارت ورزش حتی به حضور افراد در باشگاه‌ها ورود کرده است

وی در خصوص اظهارنظر علی‌نژاد در برنامه فوتبال برتر مبنی بر اینکه در ادامه دستگیری‌ها برای مبارزه با فساد یک نفر در سازمان لیگ دستگیر شده اما این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این دستگیری هیچ ربطی به فوتبال ندارد گفت: من در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌خواهم پیرامون آن اظهارنظر کنم اما در کل در وزارت ورزش شاهد مداخلات بسیار زیادی در فدراسیون‌ها هستیم. آقایان در جایی که باید مسئولیت‌پذیر باشند فرار می‌کنند و در جایی که اصلا نباید مداخله داشته باشند دخالت می‌کنند. حتی به صورت ریز در انتخاب افراد در باشگاه‌ها ورود می‌کنند در حالی که نباید چنین مسائلی در وزارت ورزش اتفاق بیفتد.

Share