یک متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد:

فلج اندام؛ عارضه نادر اما خطرناک کروناویروس!

دکتر فرزاد اشرفی، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، التهاب و آسیب حاد عروق نخاع و سندروم «گلین باره» را به عنوان علائم نادر اما خطرناک ویروس کووید ۱۹ معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، التهاب و آسیب حاد عروق نخاع و سندروم «گلین باره» را به عنوان علائم نادر اما خطرناک ویروس کووید ۱۹ معرفی کرد.

دکتر فرزاد اشرفی اظهار کرد: بیماری کرونا علاوه بر عوارض سیستم اعصاب مرکزی به صورت سردرد، اختلال بویایی وچشایی، سکته مغزی، سرگیجه وتشنج می‌تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج موقت و یا دایم وحتی پیشرونده اندام‌ها شود.

وی اختلال حسی، مشکلات ادراری، ‌جنسی، زخم‌بستر و در موارد شدید پیشرفت ضایعه به سگمان‌های فوقانی نخاع را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد.

این متخصص ادامه داد: علت درگیری نخاع آسیب به عروق نخاع در چند سگمان نخاعی است که متاسفانه در صورت درگیری شدید می‌تواند عوارض غیر قابل بازگشتی را به دنبال داشته باشد.

اشرافی افزود: در بیمارستان شهدا دو بیمار دچار آسیب نخاع به دنبال کووید ۱۹ بستری شدند که علایم بیماری یک مورد علی رغم مصرف داروهای مختلف بازگشت نداشت، البته امید است که با درمان‌های توانبخشی و ‌مکمل تا حدودی بهبودی حاصل شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه دو مورد بیمار دچار گلین باره نیز به دنبال کووید ۱۹ در بیمارستان شهدا بستری شدند، توضیح داد: درگیری اعصاب محیطی از اندام‌تحتانی و ‌پیشرفت به سمت دست‌ها و درمورد شدید درگیری عضلات تنفسی از علایم بیماری گیلن باره است.

این متخصص درباره علت این عارضه توضیح داد: علت واکنش خود ایمنی بدنبال ویروس کرونا و آسیب به اعصاب محیطی است که متاسفانه در یک مورد با پیشرفت سریع درگیری عضلات تنفسی و آسیب به سیستم اتونوم باعث ایست قلبی و فوت بیمار شد.

Share