مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان؛

تجمعات مذهبی عامل شیوع کرونا نیست | غذای نذری باید به صورت بسته بندی توزیع شود

مهدوی اظهار کرد: تجمع شبهای قدر نمونه و مثالی است که نشان داده است که صرف تجمع مذهبی عامل شیوع کرونا نبوده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت الاسلام مهدوی در ابتدای جلسه فرا رسیدن روز عرفه و در پیش بودن اعیاد غدیر و قربان را تبریک گفت و افزود: دعای روز عرفه امسال طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و ضرورت ایجاد محفل معنوی و نیایش در مقابله با آسیب‌های ناشی از شیوع این ویروس، در همه مساجد، حسینیه‌ها و محافل دینی استان گیلان به شرط رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های هواشناسی در ایام عرفه بخشی از گیلان بارندگی است، تصریح کرد: به همین منظور دعای عرفه در تمام مساجد و حسینه ها با رعایت فاصل اجتماعی و زدن ماسک برگزار خواهد شد و هیچگونه ممنوعیتی در هیچ کدام از شهرهای استان گیلان درمورد برگزاری دعای عرفه وجود ندارد.

وی افزود:در همین راستا از همه مؤمنین و اهل ایمان درخواست می‌شود با حضور در محافل دعا از خداوند برای شکست این ویروس منحوس استمداد بطلبند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان افزود: مردم متدین کشور ما نشان دادند که در رعایت موازین و دستور عمل های بهداشتی بسیار رعایت می کنند.

وی با بیان اینکه مردم مؤمن و متدین ایران در شب‌های قدر در سایه رعایت موازین و دستور العمل های بهداشتی مراسم پر فیض این شب‌ها با شور خاصی حضور یافتند، گفت: با ملاحظات عموم مؤمنین و با رعایت موازین بهداشتی مراسم قدرهای قدر به نحو احسن برگزار شد و این نشان دهنده این بوده که با تجمعات مذهبی می‌توان در عین استفاده از ظرفیت معنوی برای مقابله با فشارهای روحی و روانی ناشی از معضلات مختلف می‌تواند از شیوع ویروس کرونا نیز پیشگیری کرد و این موضوع خلاف جوسازی‌های شبکه‌های معاند و مخالفان دین و مذهب و افراد ناآگاه و منفعل است.

 مهدوی ادامه داد: تجمع مومنین در شبهای قدر نشان داد هیچگونه تاثیری در افزایش بیماران کرونایی نداشته است و انچه که در کل دنیا روند افزایش کرونا را فراهم اورده است تجمعات در حوزه اجتماعی مانند حمل و نقل عمومی مثل مترو و مجالس عزا و عروسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه برخی رسانه ها از محرم به عنوان شیوع ویروس کرونا نام می برند، افزود: تجمع شبهای قدر نمونه و مثالی است که نشان داده است که صرف تجمع مذهبی عامل شیوع کرونا نبوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در مورد نحوه برگزاری مراسم محرم دستورهای لازم را ابلاغ خواهد کرد، افزود: دستورالعمل ها شامل ماسک زدن، ضد عفونی نمودن مجالس و محافل عزاداری، رعایت فاصل اجتماعی و کوتاه نمودن مراسم مذهبی است که باید اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در گیلان ۲۸۰۰ مسجد داریم که در ایام محرم فعال هستند و حدود ۳۲۰۰ ایستگاه صلواتی نیز برپا میشود، تصریح کرد: امسال به علت مسائل بهداشتی باید ایستگاه های صلواتی مجوز تبلیغات اسلامی و حوزه علوم پزشکی را داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در مورد ارائه نذری دادن در ایام محرم و عید غدیر گفت: تمام غذاها باید به صورت بسته بندی شود و در مجالس که در خانه ها برگزار می شود نیز نذری ها را باید به صورت بسته بندی توزیع کرد.

مهدوی با اشاره به اینکه مومنین در ایام محرم با ذوق های هنری خود از ماسک هایی با پیام های عاشورایی می توانند استفاده کنند، افزود: البته در استفاده با مضامین مذهبی دقت لازم داشته باشند تا موجب بی حرمتی نگردد.

وی در مورد ثواب اطعام عید غدیر گفت: اطعام دادن بر اساس آموزهای دینی اطعام روز غدیر تاکید شده است که اطعام غدیر در شب و روز غدیر ثوابش از اطعام عاشورا بیشتر است.

مهدوی ادامه داد: گیلانیان در انجام مناسک مذهبی پیش قراول بوده اند و در باب احیا سنت اطعام غدیر در چند سال اخیر از بسیاری استان های کشور گوی سبقت را ربوده است.

وی گفت: پخت و توزیع غذا در گیلان به ویژه آبگوشت در میادین و مساجد احیا شده اما امسال به جهت ویرورس کرونا سنت اطعام با پخت غذا در قالب غذاهای بسته بندی شده و توزیع آن موجبات خیر برکت برای مردم فراهم خواهد کرد.

مهدوی با بیان اینکه با همت مساجد، هیات ها، روحانیون و عموم مردم ولایت مدار اطعام غدیر انجام خواهد شد، گفت: امسال پیش بینی می شود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون وعده در اعیام غدیر توزیع گردد که این کار در قالب پویش “گیلانی عاشق علی” برای غدیر ۹۹ برگزار خواهد شدِ.

وی ادامه داد: مومنین برای درک ثواب اطعام و پخت و توزیع غذا غدیر می خواهند شرکت کنند با غذا ساده و ارزان قیمت می توانند در این سنت و بهره مندی ازثواب آن مشارکت داشته باشند، چون روایات متعدد در باب ثواب پذیرایی غذا وارده شده‌است که از جمله احادیث حضرت رضا (ع) فرمودند اگر یک مومن را پذیرایی نمایند مثل این است که همه انبیا و رسولان الهی را پذیرایی کرده است و بسیار عالی است که به نیت ۱۴ معصوم در خانه غذا پخت و بسته بندی و توزیع گردد. اجاره تنورهای نانوایی توسط خیرین است از دیگر اقدامات در برگزاری اطعام عید غدیر است.

مهدوی اظهار کرد: بنده به عنوان یک طلبه و روحانی به آحاد مردم گیلان می گویم که در این ثواب بزرگ حتی به اندازه پخت غذاهای محلی و ارزان قیمت شرکت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کرونایی، صله رحم به معنای جمع شدن نیست بلکه پخت غذا به دست اقوام رساندن نیز خواهد بود.

مهدوی با رعایت موازین بهداشتی پویش عهد اخوت در فضای مجازی سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شده است گفت: مومنی که مراسم عهد اخوت طبق کتب ادعیه انجام دهند و در فضای مجازی هشتگ عهد اخوت را ترند کنند، جایزه ای از سوی سازمان تبلیغات گیلان اهدا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اطبای گیلان در روزهای قبل و بعد از غدیر به رایگان می توانند بیماران را معاینه کنند. همچنین رانندگانی که وسایل نقلیه عمومی دارند صلواتی مسافر جابجا کنند و یا نانوانی نان صلواتی توزیع کند… هر صنفی می توانند نذری غدیر بپردازند.

مهدوی یکی دیگر از کارهای دیگر سازمان تبلیغات در عید غیر را تجلیل از پژوهشگران اهل سنت عنوان کرد و گفت: پژوهشگران اهل سنت گیلانی که در باب حقانیت اهل بیت صاحب کتاب و مقاله و…منتشر کرده اند، تجلیل خواهند شد و همچنین در روز غدیر با حضور شعرای گیلان شب شعر برگزار میشود و در عید غدیر سازمان تبلیعات اسلامی گیلان از تعدادی کودکان کار پذیرایی خواهد کرد.

وی در مورد کانون انتخابات مداحان نیز گفت: با توجه به دستور العمل های جدید به سمت مشارکت بیشتر مداحان واجد شرایط حرکت کردیم.

مهدوی ادامه داد: مداحان واجد شرایط در گیلان ۹۴۶ نفر بودند که بیش از ۸۰ درصد مشارکت داشتند و در این زمینه گیلان در کشور مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در مورد عید قربان و ذبح کردن گوسفند قربانی گفت: انتظار میرود متمولین و مومنین با ذبح و قربانی نمودن بیشتر از سال های گذشته مشارکت داشته باشند و بخش قابل توجه آن را برای مناطق محروم و مراکز خیریه اهدا نمایند.

Share