وزیر نفت خبر داد: تولید روزانه 107 میلیون لیتر بنزین

از واکنش زنگنه به شکایت سران سه قوه تا ماجرای تشکیل صندوق ETF

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفت:​ تولید نفت کشورمان از میدان‌های غرب رودخانه کارون در مدت هفت سال ۶ برابر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بیژن نامدار زنگنه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: مهمترین میدان‌های شرکت نفتی ما از نظر حجم و اهمیت ذخایر، میدان‌های غرب رودخانه کارون شامل میدان‌های آزادگان، یادآوران و میدان یاران است.

وی ادامه داد: تولید نفت کشورمان از این میدان‌ها از ۷۰ هزار شبکه در سال ۱۳۹۲ با افزایش ۶ برابری به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

زنگنه افزود: میدان آذر در ایلام با ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز به زودی افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه قرارداد میدان‌های دیگر مانند پایدار غرب و آبان را هم بستیم، اضافه کرد: حدود ۱۵۰ چاه فقط در میدان آزادگان جنوبی در این هفت سال حفر کردیم و این حرکت بزرگی بوده است.

وزیر نفت گفت: عراق در مجموع میدان‌های مشترک با ما در این منطقه حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برداشت می‌کند.

وی افزود: برداشت از میادین مشترک در شرایط خوبی قرار دارد قراردادهای برداشت از این میادین نیز امضا شده است.

بیژن زنگنه به میادین آذر در غرب ایلام و همچنین میادین پایدار غرب و آبان اشاره کرد و افزود: قراردادهای برداشت از این میادین نیز امضا شده و با قدرت ادامه دارد.

زنگنه ادامه داد با تکمیل شدن این طرح ها ۷۰ هزار بشکه به ظرفیت این میادین نیز اضافه می‌شود.

وی افزود: برنامه ما این است که برداشت از میدان مشترک با عراق را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

زنگنه درباره ضریب بازیافت از میادین گفت: مهمترین نکته افزایش ضریب بازیافت از این میادین است چرا که به دلیل ساختار زمین‌شناسی و نوع نفت این میادین ضریب بازیافت این میدان ها بسیار پایین است و دانشگاه تهران مسئولیت افزایش ضریب بازیافت این میادین را برعهده گرفته است و خبرهایی که به ما داده می شود نشان می دهد این ضریب دو برابر خواهد شد‌.

میزان برداشت از میدان پارس جنوبی ۲ و نیم برابر شده است

وزیر نفت درباره میدان پارس جنوبی گفت: این میدان به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، میزان برداشت از ان به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که این رقم در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها میزان برداشت از میدان پارس جنوبی ۲ و نیم برابر شده است گفت: تعداد زیادی سکو چاه و لوله گذاری در دریا انجام شده و تعداد فاز‌ها از ۱۱به ۳۲ فاز تعداد سکو‌ها از ۱۰۸ عدد به ۲۲۸ و میزان لوله‌گذاری در دریا از ۲۱۶ کیلومتر به یک هزار و ۴۰ کیلومتر رسیده است.

زنگنه این دستاورد‌ها را نتیجه تلاش همه پیمانکاران و ۲۰ هزار کارگری دانست که به طور مداوم در شرایط بسیار سخت و شاق منطقه لحظه‌ای از فعالیت دست نکشیده اند.

وی افزود: در دوره کرونا همه فعالان صنعت نفت سر کار حاضر بودند و در این دوران یک ثانیه هم جریان سوخت رسانی به کشور متوقف نشد که این مسئله جای قدردانی دارد.

وزیر نفت درباره توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که پیش از این قرار بود توسط شرکت توتال به همکاری یک شرکت چینی و پتروپارس ایران اجرایی شود گفت: این قرارداد درسال ۹۶ با مشارکت توتال و شرکت سی ان پی سی چین و شرکت پتروپارس ایران امضا شد که متاسفانه با اعمال تحریم‌های آمریکا توتال از این قرارداد کنار کشید و ۸۰ درصد سهم خود را به شرکت چینی واگذار کرد، اما چینی‌ها نیز بعد از یکسال دوستانه کنار رفتند و همه چیز به پتروپارس ایران واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه از آن زمان شرکت مترو پارس ایران کار را جلو می‌برد گفت: امیدواریم که تا پاییز اولین چاه این فاز به بهره‌برداری برسد و تا پایان این امسال گاز آن را به خشکی بیاوریم.

زنگنه درباره توسعه دیگر میادین گازی هم گفت: یک میدان مشترک به نام میدان فرزاد وجود دارد که قرارداد توسعه آن امضا شده میدان دیگر میدان فروزان است که قرارداد آن نیز چند روز قبل امضا شد و با تکمیل و قطعی شدن توسعه میدان‌های رشادت و رسالت تقریباً تکلیف میادین گازی مشترک مشخص خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها فقط به خودمان اتکا کردیم گفت: چه در زمینه طراحی چه مهندسی و چه اجرا ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده و همه این حرکت‌ها به سامان خواهد رسید.

باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم 

وزیر نفت به امضاء قرارداد نگهداشت و افزایش تولید از میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: اخیراً قراردادی با شرکت‌های ایرانی به مبلغ ۱/۵ میلیارد یورو و با توجه به اینکه چند قرارداد نیز در گذشته به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی امضا شد در مجموع۲/۲ میلیارد یورو برای نگهداشت و افزایش تولید از میدان‌های درحال بهره‌برداری سرمایه‌گذاری شده است که همه پیمانکاران این قرارداد‌ها ایرانی هستند.

زنگنه ادامه داد: معتقدیم تحریم دائمی نیست و باور داریم که تحریم مردنی است و ما ماندنی هستیم.

وی افزود: ما باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم و مثل دوره قبل که ظرف کمتر از سه ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها سهممان را از بازار پس گرفتیم این بار هم باید خودمان را آماده نگه داریم وبه همین دلیل نمی‌توانیم میدان‌ها را رها کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: علاوه بر این مسایل این قرارداد‌ها یعنی ایجاد کار، اشتغال و امید.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در طرح‌های توسعه نفت از داخل تامین می‌شود گفت: همین قرارداد ۲/۲ میلیارد یورویی حدود ۱/۸ میلیارد یورو سفارش کار برای سازندگان و کارخانه‌های ایرانی ایجاد می‌کند و این یعنی اشتغال برای کارگر ایرانی.

وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت به عقب برنمیگردیم گفت: ظرفیت‌های ما در زمینه طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات قابل قیاس با ۲۰ سال پیش نیست.

زنگنه افزود: ما در سال ۷۶ حتی یک متر هم نمی‌توانستیم لوله گذاری در زیر دریا داشته باشیم، اما حالا روزانه یک کیلومتر لوله گذاری در دریا داریم.

وی گفت: در سال ۷۶ ما نمی‌توانستیم چهارپایه سکو‌های نفتی را بسازیم، اما حالا پیچیده‌ترین سکو‌ها را می‌سازیم.

زنگنه ادامه داد: در سال ۹۶ که توتال قرار شد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را برعهده بگیرد همه پیمانکاران آن ایرانی بودند.

او در مورد جمع آوری گاز‌های همراه نفت نیز گفت:روز‌های آینده بهره‌برداری اولیه از بزرگترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گاز همراه نفت یعنی طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ۳ میلیارد دلار در آن هزینه شده است و توانایی شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب را دارد اعلام می‌کنیم.

او گفت: تاسیسات بید بلند ۲ به اندازه دو فاز پارس جنوبی گاز‌های همراه نفت را جمع آوری و پس از شیرین سازی و تفکیک به عنوان خوراک به پتروشیمی‌های پایین‌دست تزریق می‌کند.

زنگنه ادامه داد: دو طرح دیگر به نام ان جی ال ۳۲۰۰ و ان جی ال ۳۱۰۰ در دست اجرا داریم که با بهره برداری از این طرح‌ها موضوع جمع آوری گاز‌های همراه نفت تقریبا تمام می‌شود.

وزیر نفت افزود: با اتمام این طرح‌ها فقط گاز چاه‌های مسجد سلیمان می‌ماند که آن نیز به همت یک سرمایه گذار بخش خصوصی جمع آوری و به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زنگنه درباره بازار نفت گفت:هنوز بازار احیا نشده، اما با اقدام‌های موثر اوپک، قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

وی افزود: برآورد‌های اوپک حاکی از آن است که امسال به جز چین باقی اقتصاد‌های جهان رشد منفی خواهند داشت و اکنون حکومت هنوز در دست کروناست.

وزیر نفت درباره محموله صادراتی به ونزوئلا هم گفت:این محموله را به‌صورت فوب فروختیم و آمریکا خواست اعلام پیروزی کند و اعلام کرد محموله برای ایران است در حالی‌که محموله و نفتکش‌ها برای ایران نبوده است.

تولید روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین

وزیر نفت گفت: ظرفیت فعلی تولید بنزین در کشورمان ۱۰۷ میلیون لیتر در روز است این میزان در آغاز این دولت حدود ۵۶ میلیون لیتر در روز بود.

بیژن زنگنه در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه آمریکا محموله ما را توقیف نکرده است، افزود: این محموله متعلق به ونزوئلا بود و ما فروخته بودیم و کشتی‌ها هم ایرانی نبود.

وی ادامه داد: آن‌ها فقط می‌خواستند اعلام موفقیت کنند و بگویند به ایران ضربه زدیم، زیرا ظاهراً به این نوع اعلام موفقیت، نیاز دارند.

زنگنه افزود: عصر نفت زمانی تمام نمی‌شود که نفت در جهان به پایان برسد بلکه زمانی تمام می‌شود که فناوری ها، جایگزینی‌های اقتصادی و زیست محیطی بهتری را به جای نفت به بازار عرضه کنند.

وی اضافه کرد: باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا نفت را با سرعت هر چه بیشتر بفروشیم، اما پول آن را خرج بودجه نکنیم، زیرا اگر قرار باشد پول نفت را خرج بودجه و هزینه درست کنیم، این یعنی بدبخت کردن مردم.

زنگنه ادامه داد: درآمد حاصل از فروش نفت باید به حساب صندوق توسعه ملی برود و این صندوق قرار نیست به دولت وام دهد بلکه باید به طرح‌های مختلف وام دهد از جمله اینکه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و صنایع زیردستی را توسعه دهد.

او اضافه کرد: شاید زمانی برسد که برای فروش نفت باید اجازه بین المللی گرفت و گاز هم این گونه است و باید حداکثر تولید را انجام دهیم، زیرا انرژی‌های جایگزین و ارزان به سرعت وارد بازار می‌شود و ممکن است زمانی فرا برسد که نفت نتواند با این انرژی‌های جدید، رقابت کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فعلی بنزین در کشورمان ۱۰۷ میلیون لیتر در روز است، گفت: این میزان در آغاز این دولت حدود ۵۶ میلیون لیتر در روز بود و جزو بزرگترین وارد کنندگان بنزین بودیم و یکی از تهدیدات آمریکا علیه کشورمان این بود که جلوی واردات بنزین را به کشورمان بگیرد.

زنگنه با بیان اینکه گازوئیل را هم وارد می‌کردیم، افزود:​ اکنون هم بنزین و هم گازوئیل را صادر می‌کنیم و شاید بزرگترین صادر کننده بنزین در منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه جهش چهار برابری در صادرات فرآورده‌های نفتی داشتیم، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ حدود ۵ و ۸ تا ۵ و ۹ دهم میلیون تن و پارسال حدود ۲۳ میلیون تن صادرات فرآورده داشتیم.

وزیر نفت گفت:​ علت این افزایش، بالا بردن ظرفیت پالایشگاه‌های ما بود و توسعه گاز و جایگزینی گاز به جای فرآورده بود و این موضوع اثر زیست محیطی مثبت عمیقی هم داشته است.

زنگنه افزود: اکنون بیشتر صنایع ما به جای مازوت و سوخت‌های مایع از گاز استفاده می‌کنند و سی ان جی در شهر‌ها به ویژه پس از گران شدن بنزین، توسعه پیدا کرده و اکنون ۹۰ درصد سوخت مورد مصرف نیروگاه ها، گاز است.

وی اضافه کرد:​ گازرسانی به روستا‌ها هم از ۱۴ هزار روستا در سال ۱۳۹۲ به حدود ۳۱ هزار روستا رسیده است و اکنون حدود ۸۵ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور از نعمت گاز برخوردارند.

زنگنه با بیان اینکه در مجموع حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، ادامه داد: این یک حرکت بزرگ زیست محیطی بود و اکنون برای هیچ فرد روستایی به صرفه نیست که از بوته‌ها و یا درختان جنگلی برای سوخت منزل خود استفاده کند و اثرات زیست محیطی مثبت این موضوع، خود را در سال‌های آینده، بهتر نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد:​ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی هزینه کردیم و همه تجهیزات استفاده شده از این کار، تولید داخل بود و از پیمانکاران و کارگران ایرانی استفاده کردیم و این کار در هماهنگی میان دولت و مجلس انجام شد.

زنگنه افزود: میلیون‌ها بخاری و آبگرمکن گازی تولید داخل در این مدت خریداری شد.

وزیر نفت گفت:​ بهینه سازی، بسیار اشتغال زاست و باید برای بهینه سازی مصرف انرژی چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی و عمومی، نهضت ایجاد و امیدواریم بخاری‌های کم مصرف را جایگزین بخاری‌های پرمصرف کنیم.

وی افزود: سند‌هایی از جمله سند سوخت حمل و نقل و سند مصرف گاز کشور را تهیه کردیم که بر مبنای آن حداکثر بهینه سازی را داشته باشیم و این سند‌ها را فرستادیم تا در شورای عالی انرژی مطرح شود.

زنگنه درباره موضوع قیر رایگان هم گفت: مجلسی‌ها همیشه در پی این موضوع بودند و اسفند پارسال که شورای نگهبان به حق از مصوبه مجلس در این زمینه اشکال قانون اساسی گرفت و برگرداند، نمایندگان مجلس این بند را حذف کردند تا بودجه زودتر ابلاغ شود، اما دوباره مجلس یازدهم پیشنهاد این موضوع را ارائه کرد و به شورای نگهبان رفت.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس فکر می‌کنند می‌توانند با این کار رضایت مردم را در روستا‌ها و شهر‌های کوچک جلب کنند، اما این طرح به اصلاحاتی نیاز دارد تا فساد ایجاد نشود.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رابطه ما و مجلس باید خوب باشد، گفت: برخی از نمایندگان به سران سه قوه نامه نوشتند و از عملکرد وزیر نفت شکایت کردند و من هم امروز نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشتم و خدمت سران سه قوه اعلام آمادگی و استقبال کردم تا نکات و اشکالاتی را که اعلام کردند بررسی شود.

وی تاکید کرد: آماده ام در جلسه سران سه قوه با حضور نمایندگان طرف‌هایی که اشکال دارند، حضور یابم و حرف‌های دو طرف را بشوند و پاسخ بدهم و آقایان قضاوت کنند و هر قضاوتی کنند تابع هستم.

زنگنه درباره صندوق قابل معامله دوم و اثر آن بر بازار سرمایه هم گفت: بازار سرمایه به طور طبیعی بالا و پایین دارد و به این موضوع ربطی نداشت.

وی اضافه کرد: بحث این بود که صندوق بصورت ETF یا به صورت بلوکی عرضه شود سپس گفتند که مجلس به ما اجازه داده است تا صندوق ETF را تاسیس کنیم و اجبار نکرده است که وزارت نفت موظف به این کار است.

زنگنه افزود: مسئول خصوصی سازی، ما نیستیم و مسئول این کار بر اساس قانون، مشخص است و دستگاه‌های صاحب مال تقریباً هیچ نقشی در خصوصی سازی ندارند.

وی اضافه کرد: پس از اینکه تصمیم بر تشکیل صندوق ETF شد، دستور آن را صادر کردم و ان شاءالله اوایل هفته آینده، ​کار آن به پایان می‌رسد و تاسیس می‌شود و بقیه مسائل آن بر اساس زمان بندی، طی می‌شود.

وزیر نفت درباره پتروپالایشی‌ها نیز گفت:​ حتی زودتر از زمان موعد، آیین نامه‌ای را در این زمینه به دولت ارائه کردیم و دولت هم به سرعت آن را تصویب کرد سپس اعلام کردیم.

زنگنه افزود: در اینجا قانون یک امتیاز مهمی را می‌دهد و آن تنفس خوراک است یعنی اگر کسی پتروپالایشگاه را بر اساس اجازه این قانون ساخت، پس از رسیدن به بهره برداری، ​به مقدار هزینه‌های خود می‌تواند پول خوراک را ندهد و این پول بدهی او به صندوق توسعه می‌شود که در مدت ۷ تا ۸ سال، این بدهی را پرداخت می‌کند.

وزیر نفت ادامه داد: صلاحیت مالی شرکت‌ها را بررسی کردیم و اکنون این شرکت‌ها به اندازه یک و نیم میلیون بشکه صلاحیت پالایش دارند و مدارک و طرح‌های آن‌ها توجیه فنی و اقتصادی داشته است.

زنگنه افزود: یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه آن مربوط به نفت خام و ۲۴۰ هزار بشکه آن مربوط به میعانات است و این آیین نامه اجازه داده بود برای بهسازی و نوسازی پالایشگاه‌های موجود هم کار شود.

وی اضافه کرد:​ پتروپالایش لاوان ۱۲۰ هزار بشکه نفت، سرمایه گذاری غدیر ۳۰۰ هزار بشکه نفت، شستان ۳۰۰ هزار بشکه، پالایش پارسیان، تدبیر مروارید مکران بندر جاسک ۳۰۰ هزار بشکه و یکی دیگر از بخش‌های خصوصی ۲۰۰ هزار بشکه را خواسته است.

زنگنه درباره توسعه پتروشیمی هم گفت: پتروشیمی یکی از قسمت‌های افتخار آمیز جمهوری اسلامی است دو اقدام را داشته است که مختص جمهوری اسلامی و افتخاری برای ماست.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب در واقع چیزی به عنوان صنعت گاز نداشتیم بلکه خط گاز داشتیم که گاز ایران را به روسیه می‌برد و مقدار کمی هم انشعاب گاز داده بودیم، اما اکنون صنعت گاز ایران در جهان از نظر پوشش و تولید و سرعت توسعه، بی همتاست.

وزیر نفت افزود:​ اسفند پارسال به تولید هزار میلیون متر مکعب گاز در روز رسیدیم و این یک رکورد تاریخی برای ایران بود.

زنگنه اضافه کرد: بر اساس محصولاتی که از پالایشگاه‌های گازی و گاز‌های همراه نفت و پالایشگاه‌ها گرفتیم، صنعت پتروشیمی جدیدی را از سال ۱۳۷۶ بنیان گذاشتیم.

وی ادامه داد: کل تولید پتروشیمی ایران چه قبل از انقلاب و چه پس از آن تا سال ۱۳۷۶ به یک میلیارد دلار در سال نمی‌رسید در حالی که در سال ۱۳۹۲ این تولید به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسید و ان شاءالله سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و با یک خیز بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

زنگنه افزود: اگر امروز پتروشیمی نداشتیم به زحمت می‌توانستیم از شرایط تحریمی عبور کنیم.

او ادامه داد: پتروشیمی یکی از ارکان کار‌های ما در شرایط تحریمی برای تامین ارز و نیاز‌های کشور است و یکی از مصادیق جلوگیری از خام فروشی و ایجاد زنجیره ارزش است.

زنگنه اضافه کرد: پتروشیمی ۵ و ۸ دهم میلیارد دلار، خوراک و محصول به داخل کشور عرضه می‌کند و بسیاری از آن به زنجیره‌های بعدی تولید تبدیل می‌شود.

وزیر نفت گفت:​ اکنون تولید کنندگان رغبت دارند که محصولات پتروشیمی را به داخل عرضه کنند و این یک حرکت بزرگ است.
او ادامه داد: پالایشگاه‌های ما اکنون حدود ۵ میلیارد دلار خوراک را به صنایع پایین دستی عرضه می‌کنند و این از نظر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش، بسیار مهم است و این روند باید ادامه یابد.

زنگنه افزود: انجام این اقدامات منتی بر کسی نیست، اما همکاران ما هم توقع ندارند که آن‌ها را تحقیر کنند و به آن‌ها بگوییم هیچ کاری نکردید.

وی اضافه کرد: به من هر چی می‌خواهند بگویند، اما حرمت زحمات کارکنان و مهندسان صنعت نفت را نگه دارند.

Share