یک روانشناس مطرح کرد؛

زن و شوهر با تمام وجود به هم گوش دهند | کم حرفی مردان طبیعی است

یک روانشناس، با بیان اینکه زن و شوهر باید با تمام وجود به طرف مقابل گوش دهند، اضافه کرد: باید طرف مقابل را در منطقه امن ذهن قرار دهیم تا حرف های ما را گوش دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر مقصود فقیرپور گفتار و گفت وگو را دو واژه نزدیک به هم، اما متقاوت دانست و اظهار کرد: در گفتار می خواهیم حرف های خودمان را یکطرفه و صرف نظر از واکنش طرف مقابل بزنیم لذا گفتار معمولا با خودخواهی و خودمحوری همراه است.

وی با بیان اینکه در گفتار حرف های خودمان را بر دیگری تحمیل می کنیم، افزود: گفت وگو یک تعامل دوسویه و تساوی گرایانه است و گفتن و گوش دادن شکل می گیرد. اگر انسان ها یک گفت وگو را به درستی پیش ببرند، پیوند و رابطه شکل می گیرد و قوی می شود و ادامه پیدا می کند.

این روانشناس، همسران را نیازمند یادگیری راز گفت وگو دانست و تصریح کرد: عنصر اصلی در گفت وگوی درست و اثربخش زوجین گفتن و گوش دادن متقابل و نوبتی است؛ در چنین شرایطی نه تنها گفتن یکطرفه نیست، بلکه گوش دادن نیز خودخواهانه نمی شود و زن و شوهر می توانند درونیات خود را انتقال دهند و تفاهم ایجاد شود.

فقیرپور، تفاهم را به معنی فهمیدن یکدیگر دانست و گفت: اگر زوجین بتوانند درست و شفاف حرف بزنند و درونیات خود را کاملا منتقل کنند و نیز درست و دقیق گوش دهند، سوءتفاهم و کج فهمی و بدفهمی اتفاق نمی افتد. متاسفانه گاها زن و شوهرها یا هر دو بد می گویند و یا هر دو بد گوش می دهند.

وی با بیان اینکه زن و شوهر با هم، والدین با فرزندان و فرزندان با هم باید گفت وگو کردن را بلد باشند، عنوان کرد: خانواده هایی که از مهارت گفت وگو برخوردار هستند احساس خوب دارند و کارکردهای خانواده به خوبی انجام می گیرد.

این روانشناس، گفت وگو را نیازمند ایجاد فضای مناسب دانست و خاطرنشان کرد: برای اینکه هر کدام از اعضای خانواده یک گفت وگو را شروع کند باید به طرف مقابل احساس انتقاد و تمسخر و تحقیر و تهدید ندهد، زیرا در چنین شرایطی طرف مقابل یا جنگ یا گریز را انتخاب می کند و موضع دفاعی می گیرد که گفت وگو را مختل می کند.

فقیرپور، با بیان اینکه زن و شوهر باید با تمام وجود به طرف مقابل گوش دهند، اضافه کرد: باید طرف مقابل را در منطقه امن ذهن قرار دهیم تا حرف های ما را گوش دهد، اما زن و شوهرها گفت وگو را با تهدید شروع و فضا را ناامن می کنند. گفت وگو نیازمند تدارک است و باید برای زمان و فضای گفت وگو ارزش قائل شویم.

وی از زن و شوهرها خواست تفاوت های طبیعی و فردی را در گفت وگو مد نظر قرار دهند و اظهار کرد: از لحاظ طبیعی زنان هم بیشتر حرف می زنند و هم بیشتر گوش می دهند، اما مردان کم حرف تر هستند و کمتر گوش می دهند لذا در گفت وگو باید تعادل بین ویژگی های زن و مرد را مراعات کنیم و تفاوت های فردی را جدی بگیریم.

این روانشناس، مردان کم حرف را نیازمند حمایت و پاداش از طرف مقابل دانست و یادآور شد: زنان باید با توجه و دلگرمی به مردان گوش دهند تا وارد گفت وگو و تعامل شوند، اما تمسخر و تحقیر پیوندها را از بین می برد.

فقیرپور، همچنین از زن و شوهرها خواست گفت وگوکننده خوبی باشند و خاطرنشان کرد: گفت وگو راز با هم زیستن است و اگر بتوانیم گفت وگوکننده خوبی باشیم، خانواده خوبی خواهیم داشت، راحت زندگی می کنیم و با انسان ها در تعامل خواهیم بود.

Share