چراغپور: شبکه دلالان در فوتبال ایران همه کاره هستند

دلالی در فوتبال ایران حرف اول را می‌زند|می‌شود یک مربی استعفا دهد و دو ساعت بعد تیم پیدا کند؟

کارشناس خبره فوتبال گفت: شبکه دلالی مربی و بازیکن در فوتبال ایران همه کاره و تصمیم گیرنده درباره تغییرات در تیم‌ها هستند و مدیران هم فقط اجرا کننده تصمیم‌های آنها. به همین دلیل است که در فوتبال ایران هیچ رشد و پیشرفتی نمی‌بینم و هر نتیجه‌ای هم به دست بیاید مقطعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، آمار جابه‌جایی و تغییر مربیان در لیگ نوزدهم آماری عجیب و بی‌نظیر است. در بین ۱۶ تیم حاضر در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، تنها چهار تیم با مربیانی که ابتدای فصل کار را با آنها آغاز کرده‌اند همچنان مسیر را ادامه می‌دهند و سایر تیم‌ها دست به تغیرات گسترده‌ای زده‌اند.

به طوری که حتی برخی تیم‌ها بیش از یک بار سرمربی خود را تغییر داده‌اند. سپاهان، فولاد خوزستان، نفت مسجدسلیمان و سایپا تنها تیم‌هایی هستند که همچنان با مربیان ابتدای فصل خود همکاری دارند و احتمال اینکه لیگ را به همین ترتیب به پایان برسانند زیاد است.

این یعنی فقط ۲۵ درصد از تیم‌های حاضر تغییری روی نیمکت مربیگری خود نداشته‌اند که اتفاقی عجیب و در نوع خود منحصر به فرد است.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال و مدیرفنی تیم سپیدرود رشت، درباره تغییرات پی در پی مربیان لیگ برتری گفت: تعویض مربیان برای مدیران عامل یک استراتژی است‌.

هر وقت که در باشگاهی بحران پیش می‌آید اولین ترکش به مدیرعامل می‌خورد و او هم تصمیم می‌گیرد عامل تاکتیکی را اصلاح کند. تعویض متوالی مربیان در فوتبال ایران هم به تصمیم مدیرانی اتفاق می‌افتد که جایگاه خود را در خطر می‌بینند و برای بقای بیشتر در یک تیم چاره‌ای جز تغییر مربی نمی‌بینند و برای نجات از وضعی که در آن هستند دست به دامن افرادی می‌شوند که نام آنها مدیر برنامه یا در اصل دلال است.

از آنجایی که ظرف علمی مربیان در ایران هم محدود است در نهایت چرخه‌ای محدود با حضور مربیان مشخص شکل می‌گیرد و دلیل اصلی که این تغییرات منجر به تغییر چهره فوتبال نمی‌شود، همین است چراکه مربیان خیلی با هم فرق ندارند و ظرفیت علمی آنها محدود است‌.

چراغپور با اشاره به چرخه تکراری مربیان در فوتبال ایران افزود: چرخه‌ای که از آن حرف می‌زنیم فقط محدود به مربیان نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای کادر مربیگری از بدنساز و دستیار گرفته تا مربی دروازه‌بانان را شامل می شود.

این چرخه توسط افرادی که به آنها دلال گفته می‌شود که همان مدیربرنامه ها هستند هدایت می‌شود. مدیران برنامه به همراه مربیان و دستیاران جامعه‌ای را درست کرده‌اند که همه تغییرات و اتفاقات را به صورت هماهنگ شده جلو می‌برند.

به همین دلیل است که وقتی یک مربی از باشگاهی کنار گذاشته می‌شود هیچ اعتراضی نمی‌کند تا وفاداری خود را به سیستم و چرخه نشان دهد. فلان مربی از یک تیم کنار گذاشته می‌شود و دو ساعت بعد تیم جدیدی پیدا می‌کند. بنابراین کاملا مشخص است فرد دیگری مذاکره کننده بوده و برایش تیم پیدا کرده است.

کارشناس فوتبال در ادامه با اشاره به اینکه مربیان فوتبال در ایران برای ادامه فعالیت خود باید در این سیستم قرار بگیرند، افزود: دلال‌ها یا همان مدیربرنامه‌ها مجموعه‌ای مربیان و دستیاران را در فوتبال ایران مدیریت می‌کنند و اگر یک مربی بخواهد به‌صورت مستقل فعالیت کند این اجازه را به او نمی‌دهند و نمی‌گذارند با مدیران ارتباط برقرار کند‌.

به همین دلیل است که ما شاهد چرخه‌ای تکراری از مربیان در فوتبال هستیم که از تیمی به تیم دیگر می روند و مثل مهره های شطرنج جابجا می‌شوند. مربیانی که در این چرخه هستند به خوبی می‌دانند باید به لیستی از بازیکنان که توسط همان دلال‌ها تهیه شده تن بدهند و حتما آنها را جذب کنند.

اتفاقا آقایان مدیر برنامه اغلب مربیان را به این دلیل جابجا می‌کنند که بازیکنان خود بدون تیم نمانند. اگر آمار جابجایی بازیکنان در فوتبال ایران را بگیرید می‌بینید در طول یک فصل از کل اروپا هم بیشتر است چون دلالی در فوتبال ایران حرف اول را می‌زند.

چراغپور گفت: مربیانی در این سیستم هستند که هر پستی در تیمی خالی باشد بلافاصله آنها را به آنجا می‌فرستند. از تیم ملی در رده های مختلف گرفته تا باشگاه‌ها. اگر هم جایی خالی نباشد به تلویزیون می‌روند تا فوتبال را کارشناسی کنند!

در واقع شبکه دلالی مربی و بازیکن در فوتبال ایران همه کاره و تصمیم گیرنده درباره تغییرات در تیم‌ها هستند و مدیران هم فقط اجرا کننده تصمیم‌های آنها. به همین دلیل است که در فوتبال ایران هیچ رشد و پیشرفتی نمی‌بینم و هر نتیجه‌ای هم به دست بیاید مقطعی است.

Share