رئیس جهاد دانشگاهی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا خبر داد:

اجرای دو طرح فن‌آورانه توسط جهاد دانشگاهی گیلان | چیزی مهمتر از تجاری سازی پژوهش نیست

جمالزاد گفت: پس از ۳ دهه تمرکز بر تولید مقاله باید از این مرحله گذر کنیم و به سمت تولید فناوری برسیم چراکه اعتقاد داریم تولید فناوری و تبدیل آن به محصول می‌تواند منجر به کاهش بیکاری شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فریبرز جمالزاد فلاح با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سه محور آموزش، پژوهش و فرهنگ سابقه فعالیت ۴۰ ساله دارد، اظهار کرد: بر حسب شرایط زمانی و نیازهای کشور درهر یک از این محورها اقداماتی صورت گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش مصداق عملی طرح‎های فن‌آورانه را دنبال می‌کند، افزود: در حوزه آموزش محور فعالیت‌های ما آموزش‌های مهارتی و در بحث فرهنگ هم به دنبال تبیین و تداوم افکار انقلابی هستیم.

جمالزاد با بیان اینکه در بخش پژوهش نقشه جامع علمی کشور به عنوان سند بالادست و برنامه های پنج ساله توسعه سند پایین دست هستند، گفت: برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه و همچنین نقشه جامع علمی کشور در بلند مدت به لحاظ تولید محصولات فن‌آورانه باید راه‌های میان‌بر یا کوتاه مدت را انتخاب کنیم.

وی بیان تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در مسیر تولید دانش، فناوری و تجاری سازی محصولات این مسیر را انتخاب کرده است، گفت: محصولات فن‌آورانه در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و فراهم سازی جهش تولید مستمرا کار پیش می‌رود و در اهداف عالی جهاد دانشگاهی هیچ چیزی مهمتر از فناوری و تجاری سازی در حوزه پژوهش نیست.

پس از ۳ دهه تمرکز بر تولید مقاله باید از این مرحله گذر کنیم

جمالزاد گفت: پس از ۳ دهه تمرکز بر تولید مقاله باید از این مرحله گذر کنیم و به سمت تولید فناوری برسیم چراکه اعتقاد داریم تولید فناوری و تبدیل آن به محصول می‌تواند منجر به کاهش بیکاری شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه پتانسیل میان اشتغال‌زایی و تجاری‌سازی فناوری یک فاصله بزرگ وجود دارد که نیازمند مهارت آموزی ویژه است، افزود: برای تقویت این حوزه مراکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی وظیفه ذاتی خود را که جهاد در راستای ایجاد اشتغال و فناوری برعهده دارد را دنبال می کنند تا آموزشهای مهارتی روند تولید اشتغال را تسریع کند.

در حوزه فرهنگی باورهای انقلابی در جهاد وجود دارد

جمالزاد با بیان اینکه در حوزه فرهنگی باورهای انقلابی در جهاد وجود دارد و به دنبال ترویج روحیه جهادی هستیم، تصریح کرد: اگر قرار است به دنبال کوتاه کردم مسیر دانش به تجاری سازی، تولید اشتغال و نگاه مهارتی باشیم نیازمند روحیه مستمر انقلابی و جهادی هستیم و ترویج فرهنگ جهادی یکی از وظایف جهاد است که فراتر از حوزه دانشگاه به دنبال آن هستیم.

وی افزود: برای تولید اشتغال، جهش تولید و تولید محصول و فناوری نیاز به زیرساختهای مهارتی در کنار روحیه جهادی و انقلابی داریم.

جمالزاد گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش حداقل یک طرح فن‌آورانه را در طی برنامه سه ساله خود متصور شده بود که خوشبختانه با افتخار باید گفته شود که جهاد دانشگاهی دارای دو طرح فن‌آورانه است.

رئیس جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به اینکه با عنایت مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی سالیانه ۱۵ میلیون یورو برای طرح های فن‌آورانه جهاد اختصاص می یابد، اظهار کرد: در طول هر ۲ سال جهاد دانشگاهی گیلان یک طرح فن‌آورانه را همراه دارد.

وی در رابطه با این طرح‌ها به دیارمیرزا گفت: طرح جداسازی آب همراه با نفت با همکاری شرکت فلات قاره در قشم در حال اجرا است و محصول آن آب سالمی است که قابل تزریق به شرکت نفت است، ۵۵۰ میلیون تومان در قالب قراردادی با شرکت گسترش نوسازی هزینه شد که امروز ارزش این طرح به ۳۲ میلیارد تومان رسیده است. همچنین دومین طرح فن‌آورانه مربوط به سنجش از راه دور با پهباد بر اساس فناوری لیدار است که برای ارتفاع سنجی و ارزیابی فاصله از راه دور کاربرد دارد و طی یک سال آینده عملیاتی می شود.

فعالیت ۴ مرکز علمی کاربردی در رشت، رودسر، لنگرود و انزلی

جمالزاد با اشاره به فعالیت ۴ مرکز علمی کاربردی در رشت، رودسر، لنگرود و انزلی گفت: موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی نیز در شهرستان رشت فعالیت دارد و رویکرد جهاد دانشگاهی نیز در این مراکز براساس پتانسیل پژوهشی و مهارتی جهاد در گیلان است که ۳۲۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به آمایش سرزمینی صورت گرفته در گیلان گفت؛ تصمیم گرفته شد که قطب فعالیت‌های آموزش علمی کاربردی مهارتی در شرق گیلان معطوف به لنگرود خواهد شد که مشروط به ایجاد زیرساخت‌ها است تا به نقطه دلخواه برسیم.

Share