معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان خبر داد:

موج دوم کرونا مربوط به مبتلایان بدون علامت است | روند ثابت بستری در گیلان

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، موج دوم کرونا را مربوط به مبتلایان سرپایی و بدون علامت دانست و اضافه کرد: از نیمه فروردین تاکنون در استان گیلان با یک روند ثابت بستری بیماران کرونایی مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، آبتین حیدرزاده با اشاره به وضعیت کرونا در استان گیلان، اظهار کرد: آمارهای کرونایی اعلام شده در اسفندماه و فروردین ها بیشتر مربوط به مبتلایان بستری شده در سطح بیمارستان ها بود که تست کرونای آنان مثبت شده، اما اکنون امکانات انجام تست های پی.سی.آر برای شناسایی افراد دارای کرونا اعم از بدون علامت، سرپایی و بستری بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری و بیماریابی کرونایی در سطح جامعه انجام می شود، افزود: در حال حاضر روزانه به ازای هر یک میلیون نفر، ۱۵۰ نفر تست می شوند، زیرا افراد زیادی هستند که می توانند ناقل کرونا باشند، اما هیچگونه علامتی نداشته باشند و یا علائم خفیف بروز دهند و الزاما بستری نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، صعود آماری مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر را بیشتر مربوط به بیمارن سرپایی دانست و تصریح کرد: این افراد آلوده به ویروس هستند، اما علامت ندارند و یا هنوز علامتدار نشده اند.

حیدرزاده ادامه داد: در اپیدمی ها همه افراد جامعه مستعد ابتلا به بیماری هستند و لذا در آغاز اپیدمی کرونا با تعداد زیادی از مبتلایان از طیف های مختلف مواجه شدیم. در واقع تقریبا به ازای هر ۱۰ هزار نفر آلوده به ویروس، حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر بستری می شوند، یعنی تعداد زیادی از افراد مبتلا درمان سرپایی دریافت می کنند و حالشان بد نیست و فقط دو هفته در خانه ایزوله می شوند.

وی ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا را بدون علامت دانست و گفت: کشور ما حدود سه ماه است که درگیر کرونا شده و در روند پیشرفت این اپیدمی، تعداد افراد مبتلا شده و بهبود یافته افزایش پیدا می کند؛ البته شاهد کاهش افراد بستری شده و افزایش شناسایی افراد ناقل هستیم.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، موج دوم کرونا را مربوط به مبتلایان سرپایی و بدون علامت دانست و اضافه کرد: از نیمه فروردین تاکنون در استان گیلان با یک روند ثابت بستری بیماران کرونایی مواجه هستیم و میانگین بیماران بستری شده حدود ۴۵ نفر است و این روند هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی پنج تا ۱۰ روز بعد از هر تعطیلات شاهد یک پیک ابتلا به کرونا هستیم، یادآور شد: مسافرانی که به گیلان می آیند، علاوه بر اینکه مردم را آلوده می کنند، خودشان نیز آلوده می شوند. اکنون وضعیت شهرستان های گیلان سفید و زرد است و مردم می توانند به فعالیت های اصلی خودشان بپردازند لذا توصیه می کنیم از سفرهای غیر ضرور خودداری کنید تا شهرها و به ویژه روستاهای ما که کمتر آلوده هستند، با پیک کرونا مواجه نشوند.

حیدرزاده، برخورد پلیسی و نظامی با سفرها را مد نظر ستاد ملی مقابله با کرونا ندانست و عنوان کرد: خوشبختانه سالمندان در گیلان بسیار حفاظت فردی را رعایت کردند و در خانه قرنطینه شدند و رفت و آمد با فرزندان را به حداقل رساندند، اما اگر شاهد افزایش رفت و آمدها و سفرهای غیر ضرور باشیم، سالمندان در معرض خطر قرار می گیرند.

وی جمعیت سالمندان گیلان را حدود ۳۰۰ هزار نفر دانست و متذکر شد: متاسفانه مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندان بیشتر از سایر گروه هاست و باید دید و بازدیدها و رفت و آمدها را محدود کنیم.

Share