با توجه به تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی؛

تداوم خدمات کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی تا ۱۹ اردیبهشت

با توجه به تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو هفته آینده تا ۱۹ اردیبهشت ماه دایر نخواهند بود و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه‌ها همچنان در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با توجه به تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو هفته آینده تا ۱۹ اردیبهشت ماه دایر نخواهند بود و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه‌ها همچنان در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنان پی گیر بازگشایی کتابخانه ها با در نظر گرفتن نکات بهداشتی و فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم هستند تا مطابق مقررات و ضوابط ستاد ملی کرونا، کتابخانه ها خدمات حضوری به مراجعان را از سر بگیرند.

گفتنی است از اسفندماه سال گذشته و با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا، همزمان با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی نیز ارائه خدمات فیزیکی به اعضاء را تعطیل و فعالیت های فرهنگی و آموزشی را در بستر فضای مجازی ادامه داده اند.

در همین راستا معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد نیز از امکان دسترسی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به سرویس کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه خبر داد.

مهدی رمضانی گفت: تعطیلی کتابخانه‌های عمومی به مدت دو ماه، بر اساس سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، مسئله دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به منابع خواندنی را تحت‌الشعاع قرار داد، بنابراین تمهیداتی اتخاذ شد تا فاصله‌ بین اعضا و کتاب و کتابخوانی کم شود.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده با هدف دسترسی اعضای کتابخانه های عمومی به کتاب، گفت: ایجاد شبکه کتاب‌خوانان در پیام‌رسان بومی بله و فعالیت کتابداران با ارائه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در فضای مجازی از جمله تصمیماتی بود که با همت و تلاش کتابداران، با موفقیت در حال اجرا است.

رمضانی در ادامه افزود: امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به برخی خدمات سرویس‌دهندگان مجموعه‌های کتاب‌ الکترونیکی، نیز از جمله دیگر راهکارهای اتخاذ شده بود که بعد از بررسی‌های لازم، اپلیکیشن طاقچه برای این منظور انتخاب شد. بعد از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دست‌اندرکاران این اپلیکیشن مقرر شد، دسترسی رایگان اعضای منتخب کتابخانه‌های عمومی به خدمات الکترونیکی «طاقچه بی‌نهایت» این اپلیکیشن فراهم شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی گفت: در ابتدا، فهرستی از اعضای کتابخانه‌های عمومی که طی سه‌ماهه پایان سال گذشته بیشترین میزان امانت کتاب را داشته‌اند، انتخاب و مقرر شد اشتراک رایگان و دسترسی به متن کامل هزاران عنوان کتاب در اپلیکیشن طاقچه برای این اعضای فراهم شود.

رمضانی تصریح کرد: اعضای منتخب از طریق پیامک از نحوه دسترسی به این سرویس، آگاه خواهند شد. راهنمای استفاده از این سرویس نیز در نرم‌افزار سامانه مدیریت درج و از یکم اردیبهشت ماه فعال است.

Share