وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

تکذیب نصب اجباری نرم افزار شاد | شاد جایگزینی برای شبکه آموزشی کشور است

وزیر آموزش و پرورش وجود نصب اجباری نرم افزار شاد را تکذیب کرد و افزود: بدنبال ایجاد تنش در خانواده‌ها نیستیم هرکس توان نصب نرم افزار شاد را دارد از آن استفاده کند. این وظیفه ماست که برای آن دسته ازافرادی که امکان بهره مندی از سامانه شاد را ندارند به اجرای روش‌های دیگر فکر کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محسن حاجی میرزایی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: در بدو شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، صدا و سیما همکاری‌های خوب و موثری با وزارت آموزش و پرورش به عمل آورد به گونه‌ای که وقفه آموزشی پیش آمده بلافاصله با برنامه‌های آموزشی جبران شد.

او ادامه داد: درگام دوم اقدامات آموزشی از معلمان خواسته شد تا به صورت خودجوش و خلاقانه، هر اقدامی که می‌توانند برای جبران آسیب‌های آموزشی ناشی از کرونا، انجام دهند، اما تمام اقدامات آموزشی تا این لحظه با کاستی‌هایی همراه بود، زیرا فضای آموزش از طریق رسانه هم، ترکیبی یک سویه داشت.

حاجی میرزایی گفت: نظام آموزش و پرورش نیازمند تدوین و طراحی سامانه‌ای بود که در آن، فضای کلاس‌های واقعی یعنی همان کلاس، همان معلم و مدیر و مدرسه در فضای مجازی راه اندازی گردد این تصمیم و رویداد در شرایطی باید گرفته می‌شد که تا پیش از تعطیلی کرونایی حدود ۷۵% محتوای کتاب‌های درسی تدریس شده بود البته این میزان در کلاس‌های دوره دوازدهم بیشتر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با راه اندازی سامانه (شاد) ابتدا به مرور و بررسی مطالب از پیش تدریس شده پرداخته می‌شود و سپس باقی محتوای کتب درسی به دانش آموزان انتقال خواهد یافت.

وی افزود: تا این لحظه حدود ۱۱۲ هزار مدیر و ۵۰۰ هزار معلم در سامانه مشغول به کار هستند.

او ادامه داد: سامانه شاد در حال حاضر روزانه حدود ۷ میلیون کاربر فعال دارد که در طول روز به طرح و رفع مسائل آموزشی مشغول هستند.

در سامانه شاد تا به امروز حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس درسی تشکیل شده و طبق آمار به ثبت رسیده تا امروز حدود ۹۶ میلیون فایل آموزشی در این سامانه دست به دست گردیده است. گفتنی است پیام‌هایی که در این سامانه میان معلم و دانش آموز رد و بدل می‌شود کاملا امن است.

بررسی نقاط قوت سامانه شاد نسبت به حضور فیزیکی درکلاس 

وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص نحوه ارزیابی دانش آموزان در سامانه شاد گفت: بعنوان متولی پرورش دانش آموزان در جامعه مسئول قرار دادن ابزار آموزش دراختیار همگان هستیم آنچه امروز بدست آمده اینست که در انتقال دانش و مفاهیم از طریق سامانه شاد از تسلط بالاتری برخوردار هستیم درخصوص کنترل هم باید گفت؛ هم مدیران و هم نمایندگان ادارات هر ناحیه می‌توانند کنترل و ارزیابی مستمری بر عملکرد معلمین و دانش آموزان در سامانه شاد داشته باشند.

حاجی میرزایی در مورد برگزاری آزمون‌ها و اهمیت آن گفت: ما تابع سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان هستیم اگر در پایان دوره آموزشی مجال برگزاری آزمون‌ها با رعایت نکات بهداشتی داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد در این راستا قطعاً سهم معلمان را در آزمون‌ها افزایش خواهیم داد.

او افزود: برگزاری کلاس‌ها در سامانه شاد آنلاین نیست، زیرا ممکن است ترجیح ما در برگزاری کلاس‌ها درزمان معین و خاصی باشد، اما خانواده‌ها زمانبندی خاصی برای فرزندانشان داشته باشند یا اینکه همه فرزندان یک خانواده بصورت همزمان نتوانند از مفاهیم آموزشی بهره بگیرند به این علت بارگذاری مفاهیم و سوالات در زمان معین صورت می‌پذیرد و این امکان وجود دارد که پاسخ دهی و ارسال آن‌ها در زمانی دیگر انجام پذیرد. ضمناً امکان ذخیره سازی مفاهیم درسی در سامانه شاد میسر است.

حاجی میرزایی گفت: از آنجا که تدریس و انتقال مفاهیم درسی و آموزشی بطور کامل وظیفه معلمان است و حالا امکان حضور آن‌ها در کلاس‌های فیزیکی فراهم نیست، سامانه شاد بستری برای انجام وظایف معلمین می‌باشد تا این لحظه معلمان با غیرت و همت والا پای کار بوده اند و از این رو برای جبران بخشی از زحمات معلمین، تلاش‌های آن‌ها را در سامانه شاد تسهیل نموده ایم بگونه‌ای که اگر یک معلم شیوه منحصر بفرد و خلاقانه‌ای داشته باشد در این فضا به چشم آمده و دیده می‌شود این دیده شدن میتواند برای معلمان یک نوع در آمدزایی در پی داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در همه جای دنیا در شرایط بحرانی، مدارس اولین جایی هستند که تعطیل و آخرین جایی هستند که بازگشایی می‌شوند، زیرا تعطیلی مدارس حدوداً ۴۵ درصد به فاصله گذاری اجتماعی کمک می‌کند.

حاجی میرزایی درخصوص زمان بندی واعلام برگزاری کنکور گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت پایه دوازدهم برای ما و دانش آموزان، زمانبندی درسی بگونه‌ای تعریف شده که معمولا تا پایان اردیبهشت ماه تمام مفاهیم آموزشی تدریس و دوره گردد با این جمع بندی می‌توان انتظار داشت دانش آموزان در مدت ۳ هفته برای حضور در کنکور آماده شوند بنابراین دهه سوم تیرماه می‌تواند زمان تقریبی و حدودی کنکور باشد که از طریق وزارت علوم اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد. البته این زمانبندی در شرایطی میسر خواهد بودکه اتفاق خاصی پیش نیاید.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص نحوه برگزاری آزمون‌های نهایی مدارس گفت: اولویت ما برگزاری حضوری آزمون‌ها با تاکید بر پروتکل‌های بهداشتی است، اما چنانچه وزارت بهداشت اجازه چنین اقدامی را ندهد برای برگزاری آزمون‌های نهایی بصورت غیر حضوری هم تدابیری در نظر گرفته خواهد شد.

حاجی میرزایی افزود: روزانه تعداد بسیاری به سامانه شاد می‌پیوندند در خصوص بروز و یا وجود مشکلات در ورود به سامانه شاد مردم می‌توانند با شماره تلفن ۵ رقمی تماس و مسائل خود را در میان بگذارند در حال حاضر هیچ سامانه‌ای در کشور وجود ندارد که به این تعداد مراجعه کننده و عضو پیگیر داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اطلاعات خانواده‌ها به هیچ عنوان در اختیار آموزشگاه‌ها و موسسات خصوصی و یا شرکت‌های تجاری دیگری قرار داده نخواهد شد و در بانک اطلاعاتی سامانه شاد محفوظ می‌ماند.

حاجی میرزایی درخصوص هزینه اینترنت و بار مالی آن برای خانواده‌ها و معلمان خاطرنشان کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کردیم از آنجا که سامانه شاد جایگزینی برای شبکه آموزشی کشور است باید از اینترنت رایگان برخوردار شود در تلاشیم تا شرایط استفاده از سامانه شاد برای کاربران تسهیل گردد.

او وجود نصب اجباری نرم افزار شاد را تکذیب کرد و افزود: بدنبال ایجاد تنش در خانواده‌ها نیستیم هرکس توان نصب نرم افزار شاد را دارد از آن استفاده کند. این وظیفه ماست که برای آن دسته ازافرادی که امکان بهره مندی از سامانه شاد را ندارند به اجرای روش‌های دیگر فکر کنیم، اما تا این لحظه راه دیگری در دست نداریم و اولویت اصلی ما سامانه شاد می‌باشد اگر لازم باشد اقدام به تهیه بسته‌های آموزشی خواهیم کرد.

حاجی میرزایی افزود: سامانه شاد بستر‌های مناسبی برای اثر گذاری‌های منحصربفرد نسبت به کلاس‌های حضوری دارد در این سامانه کانالی طراحی شده تا مورد استفاده معاونت پرورشی و فرهنگی قرار گیرد این کانال موظف است برای پایه‌های گوناگون برنامه‌های تربیتی متفاوتی طراحی و اجرا نماید. تدوین و ایجاد کانالی برای انجمن اولیا و مربیان به روی سامانه شاد از دیگر موارد مثبت و منحصر بفرد می‌باشد این کانال ارتباط میان مربیان و والدین را فراهم می‌سازد.

وی با توجه به اهمیت بالای سلامت بدنی و فیزیکی دانش آموزان گفت: در سامانه شاد کانالی برای تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان دیده شده تا برای تحرک فرزندانمان برنامه ریزی نماید.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص هزینه‌های مدارس غیر دولتی گفت: در مدارس غیر دولتی دو نوع هزینه دریافت می‌شود یکی برای ارائه خدمات آموزشی اعم از تدریس، معلم، کلاس و ابزار آموزش و دیگری فعالیت‌های فوق برنامه. مدارس غیر دولتی در مورد خدمات آموزشی متعهد هستند که از طریقی که مدنظر ماست آموزش خود را تکمیل نمایند در خصوص باقی خدماتی که ارائه نکرده اند باید هزینه‌ها را به خانواده‌ها باز پس دهند و خانواده‌ها می‌توانند این بخش از هزینه را مطالبه نمایند برای این منظور شورا‌هایی که بر مدارس نظارت دارند مسئول رسیدگی به مطالبات هستند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی یکی از والدین با این برنامه گفت: تمامی مدارس از روز ۲ شنبه باید از طریق سامانه شاد با دانش آموزان ارتباط برقرار نمایند.

Share