حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار؛

ادامه حیات جامعه نیاز به همدستی قوا دارد | احتمال تلاش برای برکناری دولت صفر است

دبیرکل حزب اسلامی کار درباره روابط دولت با مجلس یازدهم گفت: فکر نمی‌کنم که همه خواسته‌‌ها در مجلس آینده شخصی و بنا بر تفکرات جناحی و گروهی باشد، بلکه به نظر من در این مدت باقی‌مانده تا حدودی با دولت همراهی صورت خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره احتمال تقابل بین مجلس یازدهم، در قامت مجلس مخالف سیاست‌های دولت، و دولت حسن روحانی و احتمال برکناری دولت گفت: در این زمینه مجلس باید با نهادهای دیگری مشورت کند و تصمیم بگیرد، که بعید می‌دانم آن نهادها اجازه انجام چنین کاری را بدهند.

*با توجه به تشکیل مجلس یکدست اصولگرا، احتمال تقابل بین مجلس یازدهم، که مجلسی مخالف سیاست‌های دولت به حساب می‌آید، و دولت حسن روحانی را تا چه حد می‌دانید؟

این به درک افراد از واقعیات بستگی دارد و اینکه در صورتی که هدف خدمت باشد، چگونه می‌توان خدمت کرد. اگر هدف خدمت نباشد و خواست‌های فردی و گروهی و… بر قضیه حاکم باشد، دیگر نمی‌توان کاری کرد. اما من فکر نمی‌کنم که همه خواسته‌‌ها شخصی و تفکرات جناحی و گروهی باشد، بلکه به نظر من در این مدت باقی‌مانده تا حدودی با دولت همراهی صورت خواهد گرفت. شایسته است که این همراهی‌ها کامل‌تر شود و به دولت در این شرایط سخت کمک کنند.

از لحاظ اقتصادی می‌بینید با توجه به آنچه FATF برای ایران در نظر گرفت، تحریم‌هایی که از قبل بوده، خروج از برجام، وضعیت فروش نفت کشور و وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی و کشاورزی و… در چه شرایطی قرار داریم.

ادامه حیات جامعه نیاز به همدستی قوا دارد

*بنابراین به نظر شما فشار بر قوه مجریه در مجلس جدید زیاد نخواهد بود؟

برای ادامه حیات جامعه نیاز است که همه بخش‌ها و قوا دست به دست هم دهند. اگر قرار باشد کسانی که به مجلس راه یافته‌اند از الان روی قوه مجریه فشار بگذارند، احتمال دارد کار برای این نهاد سخت‌تر شود و به نارسایی‌هایی که دارد افزوده شود.

مجلس برای برکناری دولت باید با نهادهای دیگر مشورت کند

*پیش از مشخص شدن آرایش مجلس یازدهم، شنیده می‌شد که اگر مجلس یازدهم ترکیبی اصولگرا و مخالف سیاست‌های دولت پیدا کند، احتمال عدم اعتماد و برکناری دولت خیلی زیاد است، و گاهی هم در صحبت‌های برخی از اصولگرایان این موضوع مطرح می‌شد. تحقق چنین سناریویی چقدر محتمل است؟

تقریباً صفر است.

*یعنی بین دولت و مجلسی که احتمالاً از نظر سیاست و فکر متفاوت هستند تقابل رخ نخواهد داد؟ 

اصولاً مجلسی‌ها نیستند که درباره برکناری یا استیضاح دولت تصمیم‌گیری می‌کنند.

*پس به نظر شما مجلس در این زمینه تصمیم‌گیر نیست؟

در این زمینه مجلس باید با نهادهای دیگری مشورت کند و تصمیم بگیرد، که بعید می‌دانم آن نهادها اجازه انجام چنین کاری را بدهند.

Share