علت حذف آیتم «حق شغل حرفه‌ای» از احکام‌ چه بود؟

پاسخ آموزش و پرورش به ابهامات فرهنگیان درباره بخشنامه جدید افزایش حقوق

علی الهیار ترکمن درباره جزئیات این بخشنامه توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: دریافت هرگونه امتیاز و افزایش حقوق دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری باید کاملا در راستای قوانین و مقررات و ظرفیت های قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و چیزی اضافه بر آن نمی‌توانیم انجام دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته و در راستای رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌های نیروی انسانی بخشنامه‌ای را صادر و ابلاغ کرده است که بر اساس آن امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تا سقف ۵۰ درصد برای کارکنان دولت افزایش یابد. علیرغم تاثیر خوب این بخشنامه بر افزایش حقوق کارکنان دولت، صدور احکام جدید فرهنگیان و همپوشانی‌های آن با طرح رتبه‌بندی گلایه‌ها و اعتراضاتی را از سوی معلمان به همراه داشته است.

علی الهیار ترکمن درباره جزئیات این بخشنامه توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: دریافت هرگونه امتیاز و افزایش حقوق دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری باید کاملا در راستای قوانین و مقررات و ظرفیت های قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و چیزی اضافه بر آن نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: موضوع رتبه‌بندی معلمان از سال‌های گذشته مطرح شده بود و پایه اصلی و رسمی آن در سال ۹۴ گذاشته شد. در آن زمان گفته شد که بر اساس ظرفیت‌های فصل دهم قانون خدمات کشوری، حق شغل معلمان تحت عنوان «حق شغل حرفه‌ای» افزایش یابد تا آنها بتوانند از امتیازاتی برخوردار شوند و بر اساس رتبه‌ای که می‌گیرند خود را ارتقا دهند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی به این شکل در سال ۹۴ انجام و احکام صادر شد گفت: در سال ۹۶ در خلال تصویب برنامه ششم توسعه، نمایندگان مجلس بندی را در ماده ۶۳ گنجاندند و دولت را مکلف کردند که رتبه بندی حرفه‌ای را برای معلمان اجرا کند.

الهیار ادامه داد: ولی متن مبهم نوشته شده بود و نشان نمی‌داد که رتبه بندی باید در قالب لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت قابل انجام است. در نهایت تصمیم بر آن شد که بر اساس مفاد ماده ۶۳ احتیاجی به لایحه و ارسال به مجلس نیست و دولت می‌تواند رتبه بندی را در قالب مصوبه‌ای به اجرا در بیاورد.

وی با اشاره به اینکه طرح آماده و در دولت به بحث گذاشته شده و در نهایت اواسط امسال در هیئت وزیران به تصویب رسید عنوان کرد: بر خلاف رتبه بندی سال ۹۴ که فقط یک آیتم از فصل دهم را افزایش داده بود، این بار سه آیتم از امتیازات فصل دهم یعنی «حق شغل»، «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» مشمول افزایش شد و  هرکدام از افراد بر حسب رتبه‌های تخصیصی از افزایش‌هایی برخوردار شدند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: چندی بعد از اجرای این مصوبه، بخشنامه سازمان برنامه ابلاغ و به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شد تا برای افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این بخشنامه سه ویژگی دارد، نخست آنکه برای همه کارکنان دولت قابل اجراست و دوم آنکه میزان افزایش امتیازات تا ۵۰ درصد است و سوم آنکه به منظور رفع تبعیض انجام شد اظهار کرد: ما بررسی کردیم که در سال‌های گذشته آموزش و پرورش نتوانسته امتیازات فصل دهم را چه برای آموزشی‌ها و چه کارکنان اداری افزایش بدهد. برای کادر آموزشی‌ نیز تنها چند آیتم در قالب رتبه بندی مشمول افزایش شده بود.

باید یک بار برای همیشه پایه حقوق فرهنگیان را تثبیت می‌کردیم

الهیار ادامه داد: تبعیضی شکل گرفته بود و ما برای برداشتن این تبعیض و اینکه یک بار برای همیشه پایه حقوقی فرهنگیان را افزایش و تثبیت کنیم تصمیم گرفتیم علاوه بر رتبه بندی این بخشنامه را هم به این شکل که توضیح خواهم داد اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشنامه مذکور، همه امتیازات فصل دهم را در برمی‌گیرد گفت: فصل دهم شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده شغل، عائله مندی، اولاد، فوق‌العاده ایثارگری، سختی کار و فوق‌العاده مناطق محروم است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رتبه بندی احکام مشمولان از ۳۵ تا ۵۰ درصد در سه آیتم ارتقا یافته بودند و اکنون بهتر است که سایر اقلام و امتیازات هم ارتقا پیدا کند و قطعا به نفع فرهنگیان است عنوان کرد: در کل ۳۰ درصد افزایش حقوق نسبت به عدد رتبه بندی رخ می‌دهد.

چرا برخی احکام جدید حقوقی مشمول افزایش چندانی نشده است؟

الهیار درباره برخی اعتراضات مبنی بر آنکه احکام جدید حقوقی مشمول افزایش چندانی نشده است گفت: برای کسانی که قبلا رتبه ۵ را در طرح رتبه بندی گرفته بودند «حق شغل»، «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و آیتم‌های دیگر عدد بزرگی را نشان نمی‌دهد ولی کسانی که رتبه‌های پایین‌تر ۱ و ۲ و ۳ بودند افزایش حقوق قابل توجهی پیدا کردند. بنابراین افرادی که در رتبه ۴ و ۵ هستند از افزایش کمی برخوردار شدند که طبیعی است چون قبلا دریافتی را در سه آیتم به صورت کامل داشته‌اند.

علت حذف آیتم «حق شغل حرفه‌ای» از احکام‌ چه بود؟

وی در پاسخ به اینکه یکی دیگر از اعتراضات فرهنگیان این است که حق شغل حرفه‌ای از حکم‌ آنها حذف شده است گفت: این طور نیست و حق شغل حرفه ای حذف نشده. حق شغل حرفه‌ای واژه‌ای بود که به استناد رتبه بندی سال ۹۴ وارد احکام شده بود و در رتبه بندی سال ۹۸ این افزایش تحت عنوان حق شغل محسوب شده و امتیاز آن کامل در احکام وجود دارد.

چرایی عدم اعمال همتزاری برای دارندگان مدرک دکتری

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره عدم اعمال همتزاری برای دارندگان مدرک پی اچ دی نیز گفت: برخی فرهنگیان سوال کرده بودند که چرا برای ما حق همترازی برقرار نمی‌شود. حق همترازی به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری وجود ندارد و قبلا در قانون استخدام کشوری وجود داشت و اکنون هیچ مجوزی را در این زمینه نداریم.

عدم امکان اجرای همزمان رتبه بندی و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات

وی با تاکید بر اینکه در مجموع باید یکبار برای همیشه تصمیم گیری می‌کردیم که کارکنان آموزش و پرورش مانند سایر کارکنان دولت از افزایش امتیازات فصل دهم برخوردار و پایه حقوق از تثبیت خوبی برخوردار شود گفت: در حال حاضر امکان اجرای همزمان هر دو آیین نامه رتبه بندی و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات وجود ندارد، زیرا ظرفیت‌های قانون مدیریت خدمات کشوری محدود است.

الهیار افزود: ما می‌توانستیم اول ۵۰ درصد امتیازات را افزایش دهیم و بعد رتبه بندی را روی ۵۰ درصد اجرا کنیم. ولی قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد. ظرفیت قانون محدود و مشخص است؛ اما در کل این اقدام به نفع فرهنگیان است و اگر همکاری کنند می‌توانیم برای سال آینده موارد دیگری را به احکامشان اضافه کنیم. اعمال ضریب افزایش سال ۹۹ نیز کمک کننده و بهبود دهنده است.

گلایه‌های فرهنگیان مبنی بر همپوشانی این بخشنامه و طرح رتبه بندی

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گلایه‌های فرهنگیان مبنی بر همپوشانی این بخشنامه و طرح رتبه بندی و اینکه در نهایت علیرغم تبلیغات فراوان، باز هم در عمل رتبه بندی اجرا نشده و اکنون شاهد هستیم که فرهنگیان نیز همانند سایر کارکنان دولت مشمول همان افزایش۵۰  درصدی شده‌اند گفت: رتبه‌بندی در راستای تکلیف ما در برنامه ششم توسعه اجرا شد. بله، این ایراد به ماهیت حقوقی دستگاه آموزش و پرورش برمی‌گردد و مادامی که از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت می‌کنیم هر افزایشی باید در ظرفیت قانون رخ دهد حتی رتبه بندی.

وی ادامه داد: افزایش‌های حقوقی کارکنان دولت فقط خودش را در فصل دهم نشان می‌دهد و سایر فصول قانون مدیریت خدمات کشوری به افزایش حقوق مرتبط نیست. ما در راستای تکلیف خود در برنامه ششم توسعه به سراغ رتبه بندی رفتیم، مصوبه را گرفتیم و اجرا کردیم و اتفاق خوبی افتاد. آن زمان بحث بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی برای کارکنان دولت مطرح نبود.

الهیار تاکید کرد: باید وضعیت فعلی را بسنجیم. دولت دو آیین نامه دارد؛ رتبه بندی و افزایش امتیازات فصل دهم. چون قانون اجازه همزمان این دو را نمی‌دهد و ضعف قانونی داریم باید یکی انتخاب می‌کردیم. می‌توانستیم فقط رتبه بندی را برای معلمان و بخشنامه مذکور را فقط برای کارکنان اداری به اجرا در بیاوریم که به ضرر معلمان بود. ما تصمیم گرفتیم امتیازات فصل دهم برای همه اجرا کنیم.

باب رتبه بندی بسته نشده؛ پیگیری برای سال جدید

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باب رتبه بندی نیز بسته نشده و می‌توانیم برای سال جدید و از طریق مبادی ذیربط پیگیری و تاکید کنیم که باید با توجه به برنامه ششم توسعه رتبه بندی اجرا شود اظهار کرد: برای ما اهمیت داشت که برای کل فرهنگیان افزایش ۵۰ درصدی را در هشت آیتم لحاظ کنیم و پایه حقوقی‌شان را تثبیت کنیم. هر دو را نمی‌توانستیم اجرا کنیم.

بودجه رتبه‌بندی صرف اجرای این بخشنامه می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه آیا با این تفاسیر بودجه رتبه‌بندی برای این بخشنامه می‌رود و رتبه بندی دیگر بودجه‌ای ویژه ندارد؟ گفت: این اعتبار، پایه است. برای اجرای بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی، ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۲۳۰ میلیارد آن در رتبه بندی دیده شده و ۱۷۰ میلیارد تومان را باید تامین کنیم.

الهیار در پاسخ به اینکه آیا این روند، نوعی اجحاف در حق معلمان در مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیست گفت: اکنون اتفاق خوبی افتاده است. اگر خاطرتان باشد سال ۹۴ هم همین اتفاق رخ داد. رتبه بندی اجرا شد و بعد برای کارمندان امتیازات فصل دهم را تا ۳۵ درصد ارتقا دادند. آقای فانی این مصوبه را جایگزین مصوبه دیگری نکرد و برای معلمان رتبه بندی و برای کارکنان امتیازات فصل دهم را ارتقا داد.

افزایش متوسط ۱.۵ میلیون تومانی حقوق در پی افزایش ۵۰ درصدی امتیازات

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: اما این بار ما بخشنامه را برای کل فرهنگیان اجرا کردیم. به طور متوسط ۷۰۰ هزار تومان در قالب رتبه بندی و ۱.۵ میلیون تومان در قالب این بخشنامه به حقوقشان افزوده می‌شود؛ به جز رتبه‌های ۵ که قبلا در سه آیتم مشمول افزایش ۵۰ درصدی در رتبه بندی شده‌اند.

وی افزود: اکنون امتیازات فصل دهم کامل تثبیت و برقرار می‌شود و بعد می‌توانیم رتبه بندی را دوباره پیگیری کنیم. از نظر مالی ضرری صورت نگرفته و این افزایش‌ها بر اساس مقررات سال ۹۸ اضافه شده و ضریب افزایش حقوق سال ۹۹ باز هم حقوق‌ها را بالاتر می‌برد.

نرخ یک ساعت حق‌التدریس سال آینده به حدود ۳۸ هزارتومان می‌رسد

الهیار با بیان اینکه نرخ یک ساعت حق‌التدریس ما در سال آینده به حدود ۳۸ هزارتومان می‌رسد و تقریبا با دانشگاه ها برابری می‌کند گفت: به این ترتیب پایه حقوق فرهنگیان به طور میانگین به حدود چهارمیلیون تومان می‌رسد.

در احکام جدید دریافتی برخی فرهنگیان کاهش یافته بود؟

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه در احکام جدید دریافتی برخی فرهنگیان کاهش یافته بود گفت: هیچ موردی نداریم که از احکام کم شده باشد. برخی تصور می‌کنند آیتم حق شغل حرفه ای یک آیتم مستقل است که حذف شده، در حالی که حق شغل حرفه ای در سال ۹۴ به استناد بخشنامه‌ای لحاظ شده بود که در فیش‌های فعلی همان حق شغل است.

وی توضیح بیشتری ارائه کرد و گفت: معلمان در سال ۹۴ دو آیتم حق شغل داشتند. یکی بر اساس امتیازات فصل دهم و یکی بر اساس رتبه بندی که اسم حق شغل حرفه ای به آن داده بودیم. اکنون در احکام  عنوانش حق شغل حرفه‌ای نیست، اما امتیازاتش قبلا اعمال شده و پولی از این بابت کسر نشده است.

الهیار درباره اینکه آیا این امکان وجود داشت که کلا رتبه بندی را طرح مجزایی در نظر بگیرید و این بخشنامه را هم اجرا کنید؟ گفت: در این صورت باید طرح رتبه بندی به مجلس می‌رفت و به قانون تبدیل می‌شد. ما چون فعلا متناظر با قانون مدیریت خدمات کشوری پیش می‌رویم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش احکام جدید صادر و ابلاغ شده است.

Share