معاون وزیر بهداشت هشدار داد؛

تلفات سنگین در ماه‌های آتی در صورت عدم کنترل کروناویروس تا دو هفته آینده

در نشست ویدیوکنفرانس با حضور معاون بهداشتی وزارت بهداشت و هیئت‌رئیسه چند دانشگاه علوم پزشکی کشور ازجمله استان گیلان، علاوه بر تشریح سیاست‌های راهبردی حوزه بهداشت در مقابله با کرونا، آخرین وضعیت شیوع و کنترل این بیماری در استان‌های درگیر ازجمله گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر علی‌رضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز(چهارشنبه)، در نشست ویدیوکنفرانس با هیئت‌رئیسه چند دانشگاه علوم پزشکی کشور ازجمله استان گیلان، علاوه بر تشریح سیاست‌های راهبردی حوزه بهداشت در مقابله با کرونا، در جریان آخرین وضعیت شیوع و کنترل این بیماری در استان‌های درگیر ازجمله گیلان قرار گرفت.

غربالگری ۲۲.۵ میلیون نفر ایرانی در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان در این ویدیو کنفرانس با اشاره به پیشرفت حوزه بهداشتی کشور در جهت غربالگری بیماران کرونایی، اظهار کرد: در طرح بسیج ملی بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند که ازاین‌بین یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف پیگیری هستند.

دکتر علیرضا رئیسی با تأکید بر اینکه افراد شناسایی‌شده باید سریعاً مورد پایش قرار بگیرند، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در فرایند شناسایی بیماران کرونایی، کسانی را که نیاز به «پیگیری فوری» دارند را طی ۲۴ ساعت و افراد با نیاز به «پیگیری» را ۴۸ ساعته مورد پایش و ارزیابی قرار دهند.

وی ضمن تقدیر از فعالیت و همکاری تنگاتنگ سپاه و بسیج، بر لزوم استفاده بهینه و هدفمند از این بازوی پرتوان تأکید کرد و گفت: علیرغم فعال شدن مراکز ۱۶ ساعته در بسیاری از دانشگاه‌ها، برخی استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند مراکز خود را فعال نگه‌دارند درحالی‌که سپاه و بسیج اعلام کرده ظرفیت فراهم آوری ۱۰۰۰ درمانگاه را دارد.

عملکرد بسیار مطلوب گیلان در اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا

معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان با ابراز نگرانی از سرعت نامطلوب برخی از دانشگاه‌ها علوم پزشکی در غربالگری بیماران کرونایی، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای طرح بسیج ملی بسیار خوب عمل کرده و باید سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی خود را به استان‌های مطلوب برسانند.

رئیسی با بیان اینکه علیرغم هشدارهای جدی نسبت به شیوع کرونا، مردم در برخی از استان‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: دادستان کل، دادستان‌های سراسر کشور را بر همراهی و هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف کرده بنابراین اگر در سطح هر استانی قهوه‌خانه‌ای باز باشد از قصورات دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با هشدار بر لزوم به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های در جهت کنترل کرونا ویروس طی ۱۵ روز آینده، تصریح کرد: دو هفته اخیر فرصت بسیار خوبی برای کنترل شیوع کرونا است، در غیر این صورت تا دو ماه دیگر نیز درگیر کرونا با تلفات بسیار سنگین خواهیم بود.

استمرار فعالیت حوزه سلامت در تعطیلات نوروز

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان با تأکید بر اینکه در تعطیلات پیش رو، به‌هیچ‌وجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعطیل نیستند، گفت: بهورزان و مراقبین سلامت که جمعیت بین ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش‌دارند باید شبکه شناسایی، ارائه مشاوره و انتقال بیماران مشکوک را با سرعت بیشتری انجام دهند.

رئیسی با تأکید بر اینکه معاونان بهداشتی باید دستورات و شیوه‌نامه‌های جدید مقابله با کرونا را جدی بگیرند، تصریح کرد: مطالعه دقیق دستورالعمل‌های صادره از وزارت بهداشت و همچنین سرکشی مداوم و مستمر در عین تحلیل شرایط روزانه از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی ازجمله حوزه بهداشت است.

وی با تأکید بر رعایت بهداشت عمومی و گندزدایی معابر عمومی، افزود: رعایت بهداشت محیط با کمک بسیج از دیگر رویکردهای وزارت بهداشت است که باید در کنار نظارت همه‌جانبه و آموزش همگانی موردتوجه قرار بگیرد.

تعطیلی مراکز استان‌ها درگیر با کرونا در پی تصمیم ستاد ملی

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان از تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: بنا بر درخواست وزیر بهداشت از رئیس‌جمهور مقررشده طی چهار سطح در استان‌های درگیر ازجمله مراکز استان‌ها بازار، مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی و تفریحی جز مراکز عرضه ملزومات اساسی تعطیل شوند.

 

Share