رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت:

تفاوتی بین مردم و مسئولان برای تست کرونا وجود ندارد | احتمال احداث بیمارستان سیار در گیلان

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که هیچ تفاوتی بین مردم و مسئولان برای استفاده از کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا و انجام آزمایش آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور روز شنبه درباره مباحث مطرح شده مبنی بر انجام آزمایش اختصاصی ویروس کرونا برای برخی مسئولان بیان کرد: هیچ تفاوتی بین مردم و مسئولان برای انجام آزمایش تشخیص کرونا وجود ندارد. افرادی که علائم ابتلا به ویروس کرونا داشته باشند در مراکز درمانی تریاژ شده و بر اساس پروتکل، آزمایش برای این افراد انجام شده و اگر پاسخ آزمایش مثبت باشد، اقدامات درمانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از هیچ مسئول یا فردی که علائم ندارد، تست کرونا گرفته نمی‌شود. این در شرایطی است که همه مسئولانی که از آنها تست کرونا گرفته شده، علائم داشته و آزمایش آنها نیز مثبت شده و این نشان می‌دهد که تست بیهوده گرفته نشده است. در وزارت بهداشت فقط تست دکتر حریرچی مثبت شده و تست خانم ابتکار نیز در دولت مثبت اعلام شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا، دیگر هیچ تفاوتی حتی بین ساکنان مناطق مختلف کشور هم وجود ندارد.

همه کیت‌های کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌شود

جهانپور گفت: همه کیت‌های تشخیصی کرونا که به صورت اهدایی از طرف چین یا از طرف سازمان جهانی بهداشت وارد کشور شده، تحویل وزارت بهداشت می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون از چین برای کمک به ایران جهت مبارزه با ویروس کرونا وارد شده، ۱۵ هزار کیت تشخیصی اهدایی دولت چین و تعدادی وسایل حفاظتی و درمانی برای آی سی یو است که این مورد امروز وارد کشور می‌شود.

کیف ماسک و ژل را وزارت بهداشت به نمایندگان نداده است

جهانپور درباره کیف‌های حاوی ماسک و ژل ضد عفونی که در مجلس به نمایندگان داده شده نیز بیان کرد: کیف‌هایی که محتوی ماسک و ژل ضد عفونی بوده و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده نیز از طرف وزارت بهداشت نبوده و هر ارگانی ممکن است این کار را انجام دهد و بین کارکنان خود توزیع کند و این موضوع ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس جزو گروه‌های در معرض خطر ویروس کرونا هستند و در تجمعات مختلف در روزهای اخیر حضور داشتند. افرادی که علائم ابتلا به ویروس کرونا داشته باشند نیز از آنها آزمایش کرونا گرفته شده است.

لوازم حفاظتی بر اساس ارزیابی خطر داده می‌شود

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره لوازم و تجهیزات حفاظتی برای کادر بهداشت و درمان نیز اظهار کرد: لوازم و تجهیزات حفاظتی بر اساس سطح حفاظتی و ارزیابی خطر داده می‌شود. به طور مثال سطح حفاظتی فردی که در یک درمانگاه معمولی کار می‌کند با کسی که در آی سی یو بیمارستان شهدای یافت آباد مشغول مراقبت از بیمار مبتلا به کروناست، تفاوت دارد. سطح حفاظت بر اساس میزان مواجهه و ارزیابی خطر انجام می‌شود و وسایل حفاظتی هم بر همین اساس داده می‌شود.

احتمال احداث بیمارستان سیار در گیلان

جهانپور درباره احتمال نیاز برخی استان‌ها مانند گیلان به بیمارستان سیار بیان کرد: در همه استان‌ها و به خصوص استان‌هایی که بیشتر درگیر ویروس کرونا هستند، مطالعه اولیه و امکان سنجی برای برقراری بیمارستان سیار انجام شده است و آمادگی احداث از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیروهای مسلح و وزارت دفاع وجود دارد. در برخی استان‌ها در صورت نیاز امکان دارد که این کار انجام شود.

وی اظهار کرد: ممکن است در استان گیلان اقدامات پیش بینانه برای احداث بیمارستان سیار انجام شود، اما در کل کشور ۲۷ هزار تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده که در حال حاضر حتی یک سوم آن هم پر نشده است. در نتیجه فعلا نیازی به احداث بیمارستان سیار وجود ندارد.

 آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا روز گذشته (جمعه) ۳۸۸ نفر است که ۷۳ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و ۳۴ نفر فوت کرده‌اند.

Share