عبدالرضا هاشم‌زایی: شلیک به هواپیمای مسافربری حیثیت ما را لکه‌دار کرد

تفاوت هواپیما با موشک با چشم هم مشهود است | در تلویزیون سراسری به مردم دروغ گفتند

هاشم‌زایی گفت: هر پدافندی در کشور نمی‌تواند آتش به اختیار باشد. معتقدم فرمانده کل قوا باید دستور صریح به محاکمه افرادی بدهند که حتی قصور کردند. شوخی نیست که به یک هواپیمای خطوط بین‌المللی شلیک شود و تعدادی از هموطنان‌مان که نخبگان هم در میان آنها بودند شهید شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتمادآنلاین، عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اعلام تسلیت به دلیل حوادث فاجعه‌بار آبان‌ماه، شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیما و کشته شدن تعدادی از تشییع‌کنندگان حاج‌قاسم در کرمان، به تحلیل سقوط هواپیمای اوکراینی پرداخت و ‌گفت: ۲ مساله بسیار مهم اتفاق افتاد که به اعتماد عمومی که خدشه‌دار شده بود صدمه بیشتری وارد کرد. یکی بحث سقوط هواپیمای مسافربری بود که حدود ۶ دقیقه بعد از پرواز از فرودگاه امام به دلیل اشتباه انسانی به این هواپیما شلیک کردند. در صورتی‌ که با چشم غیرمسلح هم تفاوت هواپیمای مسافربری با موشک کروز یا هواپیمای جنگی دشمن کاملاً مشهود است.

او ادامه داد: بنابراین هر پدافندی در کشور نمی‌تواند آتش به اختیار باشد. معتقدم فرمانده کل قوا باید دستور صریح به محاکمه افرادی بدهند که حتی قصور کردند. شوخی نیست که به یک هواپیمای خطوط بین‌المللی شلیک شود و تعدادی از هموطنان‌مان که نخبگان هم در میان آنها بودند، شهید شوند و حیثیت ما را در این موقعیت لکه‌دار کنند.

در تلویزیون سراسری به مردم دروغ گفتند

این نماینده تهران با اشاره به دروغی که مسئولان در جریان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به مردم گفتند تاکید کرد: مساله دوم که خیلی مهم است عدم صداقت مسئولانی است که در تلویزیون سراسری کشور به مردم دروغ گفتند. در جمهوری اسلامی قرار بود مسئولان صداقت داشته باشند. حداقل باید مسئولان لشکری، کشوری و سازمان هواپیمایی که در این چند روز عدم صداقت‌شان را به مردم نشان دادند برکنار شوند.

امروز نمی‌توان حقایق را مخفی کرد

هاشم‌زایی گفت: امروز با فضای مجازی و تکنولوژی هوشمند و پیشرفته نمی‌توان حقایق را مخفی کرد. اگر یک هواپیما به‌ اشتباهِ نیروی انسانی ساقط شود، چه لزومی دارد که این موضوع را سه روز پنهان کنیم و مسئولان مربوطه و کارشناسان در تلویزیون ظاهر شوند و ثابت کنند که هیچ موشکی شلیک نشده و امکان ساقط کردن هواپیما به‌ وسیله پدافند وجود ندارد. بعد از آن امروز اطلاعیه بدهند که پدافند ما با اشتباه انسانی این حادثه را رقم‌ زده است.

او در مورد اقدام مجلس در مواجهه با حادثه شلیک به هواپیمای اوکراینی گفت: اگر نمایندگان مجلس با فیلتر نظارت استصوابی انتخاب نمی‌شدند و نمایندگان واقعی مردم به مجلس راه پیدا می‌کردند، و همان‌طور که حضرت امام فرمودند مجلس در رأس امور می‌بود، کلاً شاهد این اتفاقات در جامعه نبودیم. در حال حاضر و در این ساختار مجلس به‌ جز تذکر کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

Share