این کشتی قابلیت انجام تحقیقات تا عمق یکهزار متر را دارد

کشتی تحقیقاتی گیلان پس از ۸ سال وقفه به دریا بازگشت

پس از هشت سال توقف، کشتی تحقیقاتی گیلان وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بار دیگر آغاز به فعالیت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از هشت سال توقف، کشتی تحقیقاتی گیلان وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بار دیگر آغاز به فعالیت کرد.

رییس موسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور گفت: دریای خزر از مهمترین منابع آبی دنیا محسوب می شود که در سالیان گذشته ذخایر و آبزیان آن دچار چالش‌های بسیار زیادی شده است.

محمود بهمنی اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف شیلات، تحقیقات دریایی در راستای حفاظت هرچه بهتر و استفاده بهینه از منابع و ذخایر آبی، خصوصا خزر است.

وی با بیان اینکه شناسایی ذخایر در اعماق ۲۰۰ متر یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار شیلات ایران است تاکید کرد: کشتی گیلان قابلیت انجام تحقیقات تا عمق یکهزار متر را دارد و امیدواریم با راه اندازی مجدد این کشتی شاهد حصول نتایج و دستاوردهای مهمی برای شیلات کشور باشیم.

*** تحقیقات، پایه و اساس توسعه همه جانبه است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم آغاز فعالیت دوباره کشتی تحقیقاتی گیلان با اشاره به اینکه تحقیقات در همه حوزه‌ها به ویژه شیلات از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: کشتی تحقیقاتی گیلان قابلیت‌های بسیاری درباره تحقیقات دریایی و شیلاتی به ویژه در دریای خزر دارد.

کیمیا تنهایی افزود: راه اندازی کشتی تحقیقاتی شیلات به دست توانمند متخصصان ایرانی حکایت از توانایی نیروی انسانی ماهر ایران اسلامی دارد.

وی تاکید کرد: راه اندازی مجدد یک کشتی ۵۰ ساله با بهره گیری از تکنولوژی روز و کاربری بسیار مهم در دریاها کار بزرگی است که باید از همه دست اندر کاران آن تشکر کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان با بیان اینکه تحقیقات پایه و اساس توسعه بوده و با توجه به اینکه انجام تحقیقات همواره هزینه بردار است، ادامه داد: همه مسئولان مرتبط استان در این راستا حمایت‌های لازم مالی را از این دست پروژه‌ها داشته باشند.

تنهایی همچنین اظهار کرد: از سوی استانداری نیز در این خصوص پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد.

گفتنی است پس از هشت سال کشتی تحقیقات شیلات شمال کشور با عنوان کشتی گیلان مجدداً راه اندازی و به چرخه تحقیقاتی شیلات برگشت. این کشتی ساخت ۱۹۷۱ به طول ۵۴ متر و آبخور حدود چهار متر با قدرت موتور هزار اسب بخار مجهز به سیستم ناوبری و مخابراتی روز، وینچ های نمونه برداری تا اعماق هزار متر، تورترال پلاژیک و کف است.

انجام پروژه هیدروبیولوژی دریای خزر، همکاری در نقشه برداری از حوزه جنوبی دریای خزر و همکاری با وزارت نفت در اکتشافات نفتی دریای خزر، همکاری با محیط زیست سازمان ملل و محیط زیست دریایی در نمونه برداری‌ها از آب و بستر دریا و همکاری با انستیتو ماهیان خاویاری از جمله عملیات‌ها فعالیت‌های اجرایی کشتی گیلان بود که در کارنامه فعالیت‌های این کشتی موجود است.

Share