با حضور جمعی از مسوولان؛

مرکز کوهورت سالمندان گیلان افتتاح شد| بالاترین و پایین‌ترین نرخ سالمندی مربوط به کدام شهرستان است

مرکز مطالعه کوهورت سالمندان استان گیلان، با حضور جمعی از مسوولان داشگاه علوم پزشکی گیلان افتتاح و جزییات اجرایی شدن آن نیز تشریح شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرکز مطالعه کوهورت سالمندان گیلان، با حضور جمعی از مسوولان داشگاه علوم پزشکی گیلان افتتاح و جزییات اجرایی شدن آن نیز تشریح شد.

دکتر ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به افزایش سالمندی در کشور و روند فزاینده بیماری های غیرواگیر، خاطرنشان کرد: مراکز کوهورت، ضمن کم کردن بار بیماری، با صرفه ترین سرمایه گزاری برای سلامت محسوب می شود، زیرا با یک بررسی ساده، افراد مستعد را شناسایی کرده و روند پیشگیری و درمان را سرعت می بخشد.

سالاری در ادامه، اختصاص ردیف استخدامی را برای کارکنان شاغل در مراکز کوهورت خواستار شد.

دکتر نیره امینی ثانی، مجری کوهورت سالمندی کشور نیز ضمن ابراز خرسندی برای افتتاح این مرکز در گیلان و تشریح عوامل تاثیرگذار در فرایند پیری کشور، تصریح کرد: در آینده ای نزدیک در ایران، روند سالمندی در سریعترین زمان ممکن، به چهار برابر خواهد رسید که با این جریان فزاینده، ۳۳ درصد جمعیت کشور سالمندان خواهند بود.

وی در ادامه با ضروری دانستن وجود یک مرکز کوهورت سالمندی در گیلان و زیرساخت های مناسب در این زمینه گفت: نتایج و یافته های حاصل از مطالعات مرکز کوهورت می تواند به عنوان فعالیتی ماندگار، موجب کاهش چشمگیر هزینه های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی دوران سالمندی شود و گام مهمی در جهت داشتن یک جامعه سالمند پویا و سالم بردارد.

دکتر فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با ارایه آماری از نرخ سالمندی در گیلان به عنوان سالمندترین استان کشور، اظهار داشت: میانگین افراد بالای ۶۰ سال در گیلان ۱۳.۲۵ و افراد ۶۵ به بالا نیز ۸.۸۷ است که در این زمینه، بالاترین نرخ سالمندی مربوط به املش و پایینترین مربوط به تالش می باشد.

گفتنی است؛ آیین افتتاح مرکز کوهورت سالمندان(گیلان پرشین)، چهارشنبه با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مجری و هماهنگ کننده مرکز کوهورت سالمندان کشور، معاون بهداشتی، معاون تحقیقات و فناوری و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رییس مرکز تحقیقات و گوارش کبد، مدیر شبکه بهداشت و درمان صومعه سرا، معاون فنی معاونت بهداشتی و جمعی از مسوولان دانشگاه برگزار و طی آن جزئیات اجرایی این پروژه در گیلان به عنوان یکی از استان موفق طرح کوهورت در کشور، تشریح شد.

Share