مجتمع بندری کاسپین هویت منطقه آزاد انزلی است | فرصت همکاری با اوراسیا باید جدی گرفته شود
مسرور منطقه آزاد انزلی را منطقه بسیار استراتژیکی در معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای قلمداد کرد که در این میان فرصت همکاری با اوراسیا باید از سوی آن جدی گرفته شود، به حدی که مدل فعالیتی این منطقه باید در چارچوب همکاری با اوراسیا شکل گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم تکریم خود که با حضور مدیران کشوری و استانی در مرکز همایش ها و نمایشگاه های این منطقه برگزار شد با قدردانی از حسن اعتماد رییس جمهور، معاونین و وزرای هیأت دولت و دبیران شورایعالی نسبت به وی در انتصاب به عنوان رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سال ۹۲ از همکاری استانداران و مدیران استان ظرف شش ساله گذشته تقدیر کرده و تصریح کرد: از همراهی مردم خوب منطقه، استان و همکاران باید تشکر نمود و از فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران که بسیاری از موفقیت ها حاصل همراهی آنها بود.
وی به تجزیه و تحلیل دوران ابتدایی قبول مسئولیت خود در منطقه آزاد انزلی پرداخته و با اشاره به اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته، عقب ماندگی های تا پیش از سال ۹۲ باید جبران می شد، و نخستین و مهمترین راهکار نیل به این مقصود همسو نمودن تمامی نیروهای درون و برون سازمانی از طریق هم افزایی به منظور رسیدن به اهداف چشم انداز منطقه بود، اظهار داشت: در نتیجه نگاه ما به منطقه آزاد انزلی، به عنوان یک بنگاه اقتصادی شکل گرفته و براساس آن نیز عمل شد، و یکی از نشانه های این عملکرد اینکه ۷۱ درصد سود انباشته منطقه آزاد انزلی طی دوران فعالیت خود که معادل ۳۰۰ میلیارد تومان می باشد، ظرف شش سال اخیر به دست آمد و این مهم جز با مدیریت بر درآمدها و هزینه ها قابل احصاء نبود.
مسرور در خصوص اهمیت مجتمع بندری کاسپین با تأکید براینکه مجتمع بندری کاسپین هویت منطقه آزاد انزلی است و این بندر یعنی منطقه آزاد و منطقه آزاد انزلی یعنی مجتمع بندری کاسپین، اضافه کرد: اهمیت نقش و جایگاه مجتمع بندری کاسپین در طرح جامع منطقه از طریق تعیین رویکردهای تجارت و ترانزیت به عنوان اولیت های کاری منطقه، مورد توجه ویژه قرار گرفته و در این میان، مهمترین زیرساخت برای هر گونه فعالیت ترانزیتی در سطح بین الملل از طریق این مجتمع بندری قابل تحقق است.
وی در تحلیلی، فلسفه وجودی مناطق آزاد را کسب درآمد ارزی برای کشورها عنوان کرد و درآمد حاصل از ترانزیت را یکی از محورهای کسب و کار در مناطق آزاد برشمرد و نتیجه گرفت که روند رو به رشد ترانزیت کالا در مجتمع بندری کاسپین نوید ثروت آفرینی برای استان گیلان و ایران خواهد بود.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه کسب چنین موفقیت در شاخص های مختلف زیرساختی، اقتصادی و ترانزیتی نتیجه کارهای شبانه روزی ظرف شش سال گذتشه بود، اضافه کرد: کریدور جدید تجاری که میان دو کشور ایران و چین ایجاد شده و تاکنون ۳۵ فروند کشتی کالاهای مورد نیاز را واردات و ۵ کشتی نیز محموله صادراتی در آن ترانزیت شده، به عنوان مسیری ارزان تر و کوتاه تر نسبت به مسیر موجود برای کشورهای بسیار حائز اهمیت خواهد بود و دیگر تحریم پذیر نیست و در عین حال در خصوص فعال سازی کریدور شمال-جنوب نیز اقدامات زیادی با طرفین روس و هندی صورت گرفته و ظرف یکی دو ماه آینده نخستین محموله ترانزیتی به صورت آزمایشی از هندوستان به مقصد روسیه دراین مسیر تردد خواهد نمود.
وی منطقه آزاد انزلی را منطقه بسیار استراتژیکی در معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای قلمداد کرد که در این میان فرصت همکاری با اوراسیا باید از سوی آن جدی گرفته شود، به حدی که مدل فعالیتی این منطقه باید در چارچوب همکاری با اوراسیا شکل گیرد.
عضو هیئت مدیره شستا با بیان اینکه همکاری میان شرکت های عضو تأمین اجتماعی با مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد انزلی را افزایش خواهد داد، خواستار الگوبرداری از طرح های زیرساختی همچون اسکله مارینا منطقه در سطح استان شده و افزود: با توجه به سابقه کاری و نگاه علمی، یقین دارم مسیر طی شده با قدرت بیشتری از سوی دکتر روزبهان ادامه خواهد یافت و همه ما باید در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده در حکم ایشان، همراه باشیم و در این میان اتصال منطقه به شبکه راه آهن سراسری و اسکله رو رو از اهیمت بیشتری برخوردار است.
دیدگاه