سیدجعفر مهرداد؛ معلمی که من می شناسم

جامه معلمی به قامت استاد مهردادها دوخته شده | لزوم معرفی میرزا کوچک به نوجوانان

استاد سیدجعفر مهرداد نامی آشنا در میان فرهیختگان گیلانی است که در نود و هشتمین سال درگذشت میرزا کوچک خان جنگلی از این پژوهشگر تاریخ و ادبیات و ترانه‌سرای گیلانی تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، پژوهشکده گیلان‌شناسی در جوار آرامگاه میرزاکوچک رشت در سلیمانداراب امروز(۱۴ آذر) میزبان جمعی از فرهیختگان و ادیبان گیلانی به‌منظور تکریم از مقام علمی استادی گرانقدر بود که سال‌های عمرش را صرف تحقیق و پژوهش درباره نهضت جنگل کرد.

استاد سیدجعفر مهرداد نامی آشنا در میان فرهیختگان گیلانی است که در نود و هشتمین سال درگذشت میرزا کوچک خان جنگلی از این پژوهشگر تاریخ و ادبیات و ترانه‌سرای گیلانی تجلیل شد.

از وی مقالات متعددی در مجلات تخصصی گیلان در خصوص نهضت جنگل و میرزا کوچک خان و همچنین ادبیات گیلان به چاپ رسیده و از تالیفاتش می‌توان به «مدخلی بر بازشناسی نهضت جنگل»،«بلشویک‌ها در گیلان سقوط حکومت کوچک خان (ترجمه)»، « درآمدی تحلیلی – تاریخی بر شخصیت، آراء و اندیشه‌های میرزاکوچک خان جنگلی» و «مکانیک سال چهارم ریاضی فیزیک» اشاره کرد.

در این مراسم محمدحسن اصغرنیا که خود از شاگردان استاد مهرداد و مسئول مرکز بازشناسی نهضت جنگل است، شاگردی استاد را افتخاری بزرگ برای خود دانست که منجر به اجرای فعالیت‌های مختلف جهت بازشناسی قیام میرزاکوچک خان شد، نهضتی ماندگار در تاریخ که بیش از ۲۰۰ کتاب و پژوهش را به خود اختصاص داده است.

مرکز بازشناسی نهضت جنگل که به دنبال بررسی مستند و علمی علل و عوامل، اهداف، رویکردها و آسیب‌شناسی قیام جنگل است بر معرفی و انتشار اسناد و مدارک جدید نیز اهتمام دارد و تاکنون مجموعه‌های منحصربه‌فردی از مآخذ داخلی و خارجی گردآوری کرده است که برخی در دست انتشار و برخی در مرحله پژوهش و تدوین است.

نوشین انصاری از مفاخر گیلان نیز بر معرفی میرزاکوچک، سردار گیلانی به نوجوانان با ادبیات کامل تاکید کرد زیرا معتقد است ادبیات معجره کرده و جامعه را می‌سازد و هویت می‌بخشد.

وی خواستار توجه ویژه مسئولان به ادبیات کودک و نوجوان شد و بیان کرد: تدوین دانشنامه کودک و نوجوان از سال ۵۸ شروع شده که ۱۸ جلد آماده شده و نوزدهمین جلد نیز در حال انجام است که کاری ملی و دشوار است و باید  به مهندسی اطلاعات مخاطب بپردازد تا جنبه‌ایی تاثیرگذار داشته باشد.

روبرت واهانیان که پدیدآورنده تاریخ تطبیقی نهضت جنگل است بزرگ‌ترین مشکل مطالعات اسنادی را در عدم دسترسی به تقویم تطبیقی کاربردی دانست که خود از ۲۰ سال پیش همت به تدوین آن کرد و رخدادهای جنبش جنگل و نقاط عطف نهضت را در تقویم مشخص کرد.

شکوهی راد فرهیخته دیگری بود که با عنوان «معلمی که من می‌شناسم» سخن را آغاز کرد و استاد مهرداد را موجب تغییر مسیر زندگی‌اش دانست که به همراه دکتر محقق موفقیت‌های زندگی‌اش را موجب شدند.

وی با قرائت شعر “اهل کاشانم روزگام بد نیست” سهراب سپهری،  سخن در مورد استاد مهرداد را سهل ممتنع برشمرد و با بیان اینکه برای نگاه به ارزش‌های معلمی و ساختن انسان‌های عالم و متعهد که افق جهالت را بشکنند و به نور برسند باید جشم‌ها را شست و جور دیگر دید تاکید کرد: جامه معلمی به قامت استاد مهردادها دوخته شده است.

دکتر جواد محقق استاد دانشگاه تهران تجلیل از اندیشمندان را موجب الگوسازی برای نسل جوان دانست و خواستار برگزاری ماهانه مراسم تکریم مفاخر شد و گفت: باید تجلیل و تکریم از علما و اندیشمندان را تبلیغ کنیم به‌ویژه در استان گیلان که مهد عالمان بزرگ است.

استاد سید جعفر مهرداد زاده ۱۳۱۰ در این مراسم با تقدیر از برگزاری چنین مراسمی به تالیفاتش «مدخلی بر بازشناسی نهضت جنگل»،«بلشویک‌ها در گیلان سقوط حکومت کوچک خان (ترجمه)»، «درآمدی تحلیلی – تاریخی بر شخصیت، آراء و اندیشه‌های میرزاکوچک خان جنگلی» اشاره کرد و نگارش این کتب را موجب آشنایی نسل جوان با قیام جنگل و اهداف میرزاکوچک دانست.

وی با ذکر خاطراتی از نگارش کتاب‌هایش خواستار توجه بیشتر به ادبیات و تاریخ این سرزمین شد که موجب هویت‌سازی برای نسل‌های بعد می‌شود.

سید جعفر مهرداد دبیر فیزیک، پژوهشگر تاریخ و شاعر اصالتاً صومعه‌سرایی است که تحصیلات ابتدایی و متوسطه و مقدمات علوم قدیم را در رشت گذراند.از سال ۱۳۲۸ با انتشار مقالاتی دربارهٔ مسائل فرهنگی و اجتماعی گیلان همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد و در خرداد ۱۳۳۴ از دانشگاه تهران، لیسانس فیزیک دانشکده علوم و لیسانس آموزش فیزیک دانش‌سرای عالی را دریافت کرد و در مهر ۱۳۳۴ در وزارت فرهنگ آموزش و پرورش استخدام و در ۱۳۶۱ بازنشسته شد.

وی از شهریور ۱۳۷۷ به عضویت شاخه تخصصی فیزیک گروه استانداردسازی واژه‌های کتاب‌های درسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (گروه واژه‌گزینی تخصصی فیزیک شاخه کتاب‌های درسی) منصوب شد، همچنین از مؤلفین کتاب‌های درسی مکانیک دبیرستان و از اعضای شورای برنامه‌ریزی و کارشناسی (هیئت تحریریه) رشد آموزش فیزیک ایران است.

سید جعفر مهرداد از پژوهشگران تاریخ و ادبیات گیلان است و مقالات متعددی در مجلات تخصصی گیلان در خصوص نهضت جنگل و میرزا کوچک خان و همچنین ادبیات گیلان به چاپ رسانده‌است.

وی سراینده ترانه چندین تصنیف رایج گیلکی مانند «گل پامچال» (ترانه)، «نوکون ناز» و «گیلان تره قوربان»است.

Share