دلخوش در نطق میان دستور:

رانت خواران به دنبال چند نرخی شدن کالاها هستند| آیا توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات کشور را حل کرد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:درخواست ما از دولت تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تشدید نظارت ها بر قیمت ها و کاهش فشار بر مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، سیدکاظم دلخوش اباتری صبح امروز (دوشنبه۲۷آبان) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود درباره موضوع افزایش قیمت بنزین و فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: در این تصمیم گیری ها مواردی قابل توجه است که باید به آنها دقت شود. نخست اینکه مقام معظم رهبری فرمودند بنده در این قضیه سر رشته و تخصص کافی ندارم؛ حال اینکه برخی کارشناسان افزایش قیمت بنزین را واجب و ضروری و برخی آن را مضر می دانند ولی اگر سران قوا به تصمیمی برسند از آن حمایت خواهم کرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم شورای اسلامی، توجه نمایندگان را به این نکته جلب کرد که رهبری معظم انقلاب سران قوا را قابل اعتماد، امین خود و مردم دانسته و به نظرات آ‌ن‌ها احترام می‌گذارند که این مسئله نشان از جایگاه والای ولایت دارد و از طرفی بیانگر آیه شریفه أَمْرُهُمْ شُورى‌ بَیْنَهُمْ است.

وی با بیان اینکه نباید با غفلت از این فرصت ها نسبت به جایگاه ولی فقیه بی تفاوت باشیم، افزود: متاسفانه در این موضوع حساس بدون توجه به نظرات مردم، شرایط حساس زمان و مشکلات اقتصادی و معیشتی و حتی بدون توجه به نظرات نمایندگان مردم، به این طرح ناپخته عمل شد که این خود نوعی بی احترامی به خانه ملت و مردم شهید پرور ایران است.

دلخوش با یادآوری اینکه مگر در چندین مرحله استمزاج نمایندگان مردم را ملاحظه نکردیدکه موافق چنین عملی نبودند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همه دستگاه ها و مسئولان را به این موضوع توجه دادند که مسائل و مشکلات مردم باید به صورت تخصصی بررسی شود. این تذکرات برای بار اول نیست که مطرح می شود شعار حمایت از اقتصاد ملی طی سال های گذشته همواره از جانب مقام معظم رهبری مطرح شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با کمی تأمل می‌توان فهمید که موضوع تخصص در حل مشکلات مردم توجه نشده است؛ محل تخصص گرایی و طرح مباحث کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی مجلس و صحن علنی خانه ملت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که هر چه می توانید دقت کنید که مشکلات این طرح دامن گیر مردم نشود ولی باید از مسئولان سئوال کرد؛ آیا بهتر نبود که به جای دادن پول نقد و از از بین بردن پول ملی، افزایش نقدینگی و رشد چند برابری قیمت‌ها با مشورت مجلس و سایر کارشناسان نسبت به کاهش قیمت‌ها تلاش صورت می‌گرفت.

دلخوش اضافه کرد: آیا دولت با اخذ این مبلغ و پرداخت آن به خانواده های کم درآمد؛ یعنی پرداخت حود ۵۰ هزار تومان به خانواده های یک نفره و نهایتا حدود ۲۰۰ هزار تومان به خانواده‌های بالای ۵ نفر می‌تواند تورم و گرانی را کاهش دهد و تعمیم گرانی را به سایر کالاها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: برخی دستگاه ها که این روزها حرف زیاد می زنند، آیا بررسی کرده اند که در این چند روز چه میزان افزایش قیمت و تورم در جامعه ایجاد شده است همین امروز بسیاری از دلالان در عرضه کالا و خدمات موجب افزایش قیمت ها شدند چه کسی پاسخگوی این وضعیت آشفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: دولت با این حمایت مقام معظم هبری باید در کنترل قیمت ها مصمم‌تر عمل کند؛ اما چه تضمینی وجود دارد که واریز یارانه ها ادامه داشته باشد، تجربه چیز دیگری نشان می دهد.

وی با طرح این سئوال که آیا با چند نرخ شدن بنزین فساد اقتصادی کاهش می یابد، افزود: پس از انقلاب، مشاهده کردیم که چند نرخی شدن کالا ها چگونه ایجاد فساد کرد. تجربه نشان داده که رانت خواران و مفاسد اقتصادی همواره به دنبال چند نرخی شدن کالا ها هستند و این مسئله کار را برای دستگاه های نظارتی، سایر قوا و مجلس سخت تر می‌کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: آیا ۶۰ لیتر در ماه یعنی روزی دو لیتر با این مشکلات اقتصادی که برخی با مسافرکشی تأمین معیشت می‌کنند، مشکلی از مردم حل می‌کند؟ آیا توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات کشور را حل کرد. درخواست ما از دولت تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تشدید نظارت ها بر قیمت ها و کاهش فشار بر مردم است.

Share